زنجیر چرخ چیست و چه کاربردی دارد؟

زنجیر چرخ چیست و چه کاربردی دارد؟

قطعا تا به حال نام وسیله ای به اسم زنجیر چرخ را شنیده اید . شاید برایتان سوال باشد که کاربرد این وسیله چگونه است و در چه جاهایی باید از آن استفاده کرد ؟ لذا تا انتها با تیم لوکس کارز همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم .

زنجیر چرخ به زنجیری گفته می شود که به دور تایر خودرو بسته می شود تا از لیز خوردن آن بر روی برف یا یخ جلوگیری کند . اگر قصد سفر به جاده های برفی را دارید ، حتما از زنجیر چرخ استفاده کنید . در واقع باید گفت زنجیر چرخ برای خودرو همان کاری را انجام می دهد که یخ شکن ها برای پیادگان انجام می دهند .

زنجیر چرخ

زنجیر بر روی چرخی بسته می‌شود که نیروی محرک خودرو به آن منتقل می‌شود، تا در شرایط نامساعد یخ ، برف یا گل در جاده ، خودرو بتواند حرکت کند. بنابراین قبل از بستن زنجیر چرخ باید از دیفرانسیل جلو یا عقب بودن خودرو مطمئن شد. زنجیر چرخ اصطکاک را افزایش داده و باعث امنیت بیشتر می شود . زیرا که در جاده های یخ زده ، اصطکاک میان چرخ و جاده ، پایین و کم است . اگر تصمیم به خرید زنجیر چرخ گرفته اید باید ۲ نکته را در نظر بگیرید . از جمله سایز تایر و نوع محور خودرو . باید بگوییم استفاده از زنجیر چرخ به این معنا نیست که دیگر با نصب آن می توانیم با سرعت بالا رانندگی کنیم . خیر . در جاده های یخ زده و برفی علاوه بر ضرورت استفاده از زنجیر چرخ ، باید با سرعت پایین به رانندگی و حرکت خودرو پرداخت . اگر عزم سفر به جاده های برفی یا یخ زده را دارید ، حتما در صندوق عقب خودروی خود زنجیر چرخ به همراه داشته باشید و قبل از وارد شدن به مسیر های برفی آن را بر روی تایر نصب نمائید . زیرا که با ورود به مسیر های برفی ، نصب و متصل کردن زنجیر چرخ کمی دشوار می شود .

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ تکی
هم جنس آهن بوده و از دو زنجیر ‌که یکی به صورت موازی در طول ، و دیگری به صورت کوتاه در عرض ، که دور تا دور چرخ به دو زنجیر موازی متصل هستند ، تشکیل شده اند . انتها و ابتدای زنجیر چرخ تکی در راستای رشته طولی به هم متصل خواهد شد .

زنجیر چرخ

زنجیر چرخ زوجی
ساختار کلی این نوع زنجیر چرخ تا حدودی همانند نمونه تکی بوده ؛ اما تفاوت آن در استفاده از سه زنجیر در طول و دو سری رشته‌های عرضی ضربدری ( جهت اتصال زنجیرهای طولی ) در بافت آن است .

زنجیر چرخ

زنجیر چرخ ابریشمی ( پارچه ای )
این نوع زنجیر چرخ ها برای مسیرهای کوتاه مناسب‌اند و نباید از آن ها در مسیر و مسافت های طولانی استفاده کرد ، زیرا که جنس محکمی ندارند و بیشتر در ایجاد اصطکاک و لیز نخوردن در جاده‌های لغزنده به کار می روند . زنجیر چرخ های ابریشمی از قیمت بالایی برخوردار هستند . این زنجیر چرخ ها از فرو رفتن خودرو در برف عمیق جلوگیری نمی‌کنند. همانطور که می‌توان از اسم این نوع زنجیر چرخ حدس زد، جنس آن از یک نوع ابریشم خاص است که اصطکاک کمی را در جاده ایجاد می‌کند.

زنجیر چرخ ابریشمی

زنجیر چرخ پلیمری ( ژله ای )
این نمونه از زنجیر چرخ ها طوری طراحی شده اند که نسبت به نوع آهنی آن، بسیار راحت‌ تر نصب خواهند شد . همچنین اصطکاک بیشتری را با جاده ایجاد می‌کنند و در برف های عمیق، مانع از فرو‌ رفتن خودرو می‌شوند. زنجیر چرخ‌‌ پلیمری از طرفداران و محبوبیت زیادی در بازار برخوردار است . شاید بتوان از معایب آن به قیمت بالای این زنجیر چرخ اشاره کرد . به همین سبب آمار فروش آن نسبت به نوع آهنی کمتر بوده و رتبه دوم خرید در بازار را به خود اختصاص داده است. این نوع از زنجیر چرخ‌ها به دلیل نصب آسان و ظاهری شیک، بیشتر در چرخ‌های دارای رینگ اسپرت استفاده می‌ شوند . البته این نکته را هم باید گویا بود که پلیمر ماده ای است که تقریبا ارزشی برابر با آهن دارد .

زنجیر چرخ ژله ای

زنجیر چرخ نانو پلیمری
این نمونه زنجیر چرخ نسل پیشرفته و جدیدی از زنجیر چرخ‌های پلیمری است که بیشتر در کشورهای بسیار سرد دنیا کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد . از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع زنجیر چرخ‌ها می‌توان به مواردی همچون جلوگیری از آسیب به جلوبندی و گلگیر خودرو، حفظ آج لاستیک برای مدت طولانی‌تر و عدم ایجاد اختلال در سیستم ABS اشاره کرد .

زنجیر چرخ

زنجیر چرخ تسمه ای
زنجیر چرخ تسمه ای به صورت موازی و همانند تسمه دور تا دور چرخ را احاطه می‌کند . زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای ، بازدهی کم تری نسبت به نوع پلیمری داشته و همین مورد باعث شده است که محبوبیت و طرفداران کم تری را نسبت سایر زنجیر چرخ ها داشته باشد .

زنجیر چرخ

اگر خودروی شما تک دیفرانسیل است ، دو زنجیر چرخ برای خودرو کافی بوده که برای دیفرانسیل جلو به چرخ‌های جلو بسته و متصل می‌شود و برای خودروهای دیفرانسیل عقب به دو چرخ عقب بسته خواهد شد . اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو و عقب است بهتر است به هر چهار چرخ زنجیر چرخ بسته شود‌ زیرا که نیرو به هر چهار چرخ تقسیم می شود . در هنگام خرید زنجیر چرخ باید دقت داشته باشید که بعضی از زنجیر چرخ ها دارای آچار مخصوص به خود هستند و هنگام خرید آن را از فروشنده دریافت کنید . بست ها و اتصالات زنجیر چرخ را حتما بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل فرمائید . هر زنجیر چرخ متعلق به نوع خاصی از لاستیک است ، لذا هنگام خرید به نکته توجه داشته باشید .

چگونه زنجیر چرخ را متصل کنیم ؟

1-در ابتدا پیچ و تاب زنجیر چرخ را باز کرده و مطمئن شوید که در بهترین وضعیت خود قرار گرفته است .

2-سپس زنجیر چرخ‌ را در حالتی که قسمت صاف آن در جهت سطح لاستیک و خارهای آن روی زمین باشد ، در راستای چرخ‌ها ، بر روی سطح زمین قرار دهید.

3-نیاز است فرمان خودرو را در جهت مخالف تایری بچرخانید که قصد نصب زنجیر بر روی آن را دارید . برای مثال ، در صورتی که می‌خواهید لاستیک سمت چپ خودرو را زنجیر چرخ نصب کنید ؛ فرمان را در جهت مخالف یعنی سمت راست بچرخانید و همینطور بالعکس برای چرخ دیگر .

4-خودرو را به گونه‌ای هدایت کرده که لاستیک ،‌ در محل وسط زنجیر چرخ پهن شده قرار گیرد.

5-حلقه فلزی باز در انتهای دو طرف زنجیر را از پشت چرخ به یکدیگر متصل کنید.

6-در انتهای زنجیر، یک گیره‌ی خمیده و بسیار محکم قرار دارد؛ آن را از حلقه‌ای که در سر دیگر زنجیر قرار دارد، عبور دهید تا به عنوان یک بست نگهدارنده عمل کند .

7-با استفاده از آچار مخصوص ، بست‌های چرخشی که بر روی زنجیر قرار دارد را بچرخانید تا زمانی که زنجیر چرخ بر روی لاستیک محکم شود. زمانی که می‌خواهید زنجیر چرخ را از لاستیک جدا کنید، حتما بست‌ها را باز و به حالت قبلی برگردانید.

پس از نصب و اتمام کار ، با خودرو کمی رانندگی کرده و به سمت جلو حرکت کنید . سپس تمامی زنجیر چرخ‌ها را دوباره کنترل نمائید تا کوچکترین تغییری در آن‌ها ایجاد نشده باشد.

نکته مهم : دقت کنید که کل عرض تایر توسط زنجیر پوشیده شده باشد و تمامی اتصالات آن به یک اندازه محکم باشند.

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه

[…] زنجیر چرخ چیست و چه کاربردی دارد؟ 1 اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر […]

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *