نکات مهم ایمنی باتری خودرو

نکات مهم ایمنی باتری خودرو
نکات کلیدی در مورد باتری خودرو

سلام خدمت همه علاقه مندان حوزه خودرو و وبسایت آی آر لوکس کارز در این مقاله میخواهیم به نکات ایمنی در باتری خودروها بپردازیم که شاید برای شما رانندگان عزیز کاربردی و مفید باشد ، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

باتری خودرو چیست؟

اول از همه میخواهیم بدانیم که باتری چیست و چطور کار میکند؟! باتری درحقیقت ذخیره کننده انرژی الکتریسیته موردنیاز خودروست ، این انرژی الکتریکی توسط دینام تولید و در باتری ذخیره می شود. طول عمر مفید یک باتری نهایتا 4 سال است. باتری به خاطر وجود صفحات سرب سنگین وزنی بین 10 الی 30 کیلوگرم دارد. در واقع هرچیزی که در خودرو به برق نیاز داشته باشد یک سر آن به باتری متصل است ، برای مثال : تامین انرژی لازم برای استارت ، تامین نور چراغ ها ، ضبط و سیستم صوتی ، تهویه مطبوع و هرچیزی که تصور کنید.

باتری خودرو
باتری خودرو چطور کار میکند؟

در حقیقت همه چیز از همان صفحات سربی که باعث سنگینی باتری شده است شروع می شود. این صفحه های سرب توری شکل که روی آن را با خمیر ضخیمی پوشانده اند جزء اصلی باتری هاست.جالب است بدانید که صفحات مثبت و منفی خمیرهای متفاوتی دارند. در یک باتری 12 ولتی بین 90 تا 120 صفحه سربی وجود دارد.این صفحات سربی در یک محفظه پر از محلول آب و اسید سولفوریک قرار دارد(محلول الکترولیت). به محض ورود برق از دو قطب مثبت و منفی که در بالا قرار دارد محلول آب و اسید باعث میشود که صفحات سربی یون و سولفات سرب ایجاد کنند که بسیار هم خطرناک هستند.

یون های تولید شده به صفحه مجاور واکنش نشان می دهند و هیدروژن و سولفات سرب تولید میکنند.یک واکنش الکتروشیمیایی بوجد می آید و الکترون تولید میشود و این الکترون ها برق تولید می کنند. تمامی این واکشن شیمی برگشت پذیر است.به این صورت که در زمان دشارژ یا وقتی که باتری تخلیه شده انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی و درزمان شارژ انرژی الکتریکی به شیمیایی تبدیل می شود.

باتری هم مثل خیلی از اجزای خودرو نیازمند یکسری اقدامات ایمنی است و نباید بی فکر و بدون رعایت نکات ایمنی اقدام به تعمیر و تعویض و حتی جا به جایی آن کرد. نکات ایمنی که در این مقاله به شما خواهیم گفت به صورت خلاصه وار و موردی خواهد بود تا از حوصله شما خارج نشود.

باتری خودرو
نکات ایمنی باتری خودرو

- باتری خودرو مثل بمب ساعتی است و باید در هنگام کار با باتری مراقب چشم و صورت خود باشید و حتی الامکان از عینک ایمنی استفاده کنید - هیچوقت کنار باتری جرقه و آتش ایجاد نکنید و سیگار نکشید

- از استنشاق بخارات خارج شده از باتری شدیدا جلوگیری کنید چرا که این بخارات سمی هستند و میتوانند به ریه و غشای مخاطی آسیب بزنند. - هنگام کار با ابزارهای فلزی و رسانا احتیاط کنید تا از اتصال کوتاه و جرقه جلوگیری شود.

- یک باتری خودرو میتواند صدها آمپر برق تولید کند پس ، از قراردادن لوازی فلزی مثل آچار بین دو قطب مثبت و منفی آن جلوگیری کنید چرا که باعث جرقه زنی و صدمات جبران ناپذیری می شود - حتما باتری را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید

- برای اتصال باتری ، ابتدا قطب مثبت و سپس قطب منفی را متصل کنید ، برای جدا کردن هم ابتدا قطب منفی و سپس قطب مثبت را جدا کنید. - دقت کنید که کابل منفی به قطب منفی و کابل مثبت به قطب مثبت متصل شود وگرنه خسارت جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

- اصلا باتری را در محیط بسته قرار ندهید حتی اگر باتری در حال کار نیست ، چرا که گاز خطرناکی به اسم هیدروژن تولید میکند و با کوچکترین جرقه حادثه می آفریند - باتری هایی که دارای دریچه های دربسته می باشند را باز نکنید

- به هنگام شارژ ، باتری روی خودرو نصب نباشد - سیمی که برای اتصال استفاده می شود باید کاملا عاری از زنگ زدگی و خوردگی باشد

- زمانی که آب رادیاتور یخ بسته یا الکترولیت باتری یخ زده است باتری به باتری نکنید - باتری ها بعد از استفاده ، نباید به حال خود در طبیعت و محیط منزل رها شوند چرا که دارای مواد بازیافتی است.

- باتری های اسیدی همیشه مواد قابل اشتعال در خود دارند حتی اگر مدتی از آن استفاده نشده باشد پس هیچوقت آنها را در معرض حرارت یا آتش قرارندهید - باتری باید در محلی خنک نگهداری شود چرا که حرارت عمر باتری را کم میکند

- اگر محتویات باطری روی پوستتان ریخت ، سریعا آن را با آب و حتی صابون شستشو دهید و اگر جای آن سوزش و خارش احساس کردید به پزشک مراجعه کنید - اگر میخواهید که عمر باتری خودرویتان کم نشود از قرارگیری منظم باتری اطمینان حاصل کنید و البته از اتصال های کوتاه جدا خودداری شود

نکات ایمنی باتری خودرو
نحوه مراقبت و نگهداری از باتری خودرو

- سعی کنید حداقل یک بار در هفته سطح الکترولیت یا محلول باتری را چک کنید.
- سعی کنید برای شارژ باتری خودرو به موقع عمل کنید
- البته تند و تند شارژ کردن باتری نه تنها به عمر مفیدش کمک نمیکند بلکه ممکن است عمر آن را کم کند
- جلوی زنگ زدگی و رسوب روی سرباتری ها را بگیرید.
- سرباتری ها را با محلول جوش شیرین و بِراش تمیز کنید
- اگر میخواهید به مدت زیادی از خودرو استفاده نکنید ، باتری را از روی خودرو برداشته و در جای دیگر نگهداری کنید
- سعی کنید به سرباتری ها ضربه وارد نشود و هیچوقت مرطوب نباشند

روش اصولی عوض کردن باتری

- سعی کنید حداقل یک بار در هفته سطح الکترولیت یا محلول باتری را چک کنید. - سعی کنید برای شارژ باتری خودرو به موقع عمل کنید - البته تند و تند شارژ کردن باتری نه تنها به عمر مفیدش کمک نمیکند بلکه ممکن است عمر آن را کم کند - جلوی زنگ زدگی و رسوب روی سرباتری ها را بگیرید. - سرباتری ها را با محلول جوش شیرین و بِراش تمیز کنید - اگر میخواهید به مدت زیادی از خودرو استفاده نکنید ، باتری را از روی خودرو برداشته و در جای دیگر نگهداری کنید - سعی کنید به سرباتری ها ضربه وارد نشود و هیچوقت مرطوب نباشند

ابتدا قطب منفی را آزاد کنید ، بدون اینکه همزمان قطب مثبت را لمس کرده باشید. بسیار مراقب لمس شدن یا برخورد اجسام فلزی به دو قطب باتری باشید. سپس قطب مثبت را هم آزاد کنید.باتری را بدون اینکه زیاد تکان بخورد از جایش بلند کنید. این کار کمی با احتیاط انجام شود چرا که باتری سنگین است و ممکن است موجب رها شدن از دستان شما شود.باتری جدید را در محل قرار دهید. اگر اثری از زنگ زدگی یا رسوب سر باتری جدید دیدید حتما آن را برطرف کنید.

مراقب باشید که اشتباهی کابل منفی را به قطب مثبت متصل نکنید. معمولا قطب مثبت یا درپوش قرمز دارد یا با علامت + مشخص شده است. ابتدا همین قطب مثبت را متصل کنید و بعد سراغ کابل منفی بروید. بعد از اتصال کامل، از شل یا سفت بودن جای باتری اطمینان حاصل کنید.

باتری اسیدی و اتمی
تفاوت بین باتری اتمی و باتری اسیدی چیست؟

اول از همه باید بگویم که در هردو باتری مایع الکترولیت وجود دارد، منتهی جنس صفحات داخل باتری ها متفاوت است.جنس صفحات داخل باتری اسیدی ، سرب و جنس صفحات داخل باتری اتمی آلیاژ کلسیم و سیلور است.همین نوع متفاوت صفحات ، باعث عملکرد بهتر در استارت زدن می شود. همچنین از حجم و اندازه مایع الکترولیت باتری اتمی کم نمی شود و مثل باتری اسیدی نیازی به چک کردن ندارد. آلودگی باتری های اسیدی نسبت به باتری اتمی بیشتر است اما شاید بیشترین برتری باتری اسیدی نسبت به اتمی در بحث قیمتی و همچنین توان مصرفی کمتر آن باشد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *