کولر خودرو و نحوه استفاده صحیح از آن

کولر خودرو و نحوه استفاده صحیح از آن
نکات استفاده از کولر خودرو

با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان آب و هوای کشور ما رو به گرما می رود به همین دلیل تیم رسانه آی آر لوکس کارز در این پست با توضیح مختصری درباره کولر ماشین و نحوه استفاده صحیح از آن در خدمت شما خواهد بود.

۱ – در روز های گرم سال زمانی که تازه وارد اتومبیل میشوید بلافاصله کولر ماشین را روشن نکنید. زیرا گاز های سمی و سرطان زایی در دمای بالا ۴۰ درجه از پلاستیک های موجود در کابین بوجود می آیند که باعث آسیب رسانی به سطح گلبول های قرمز خون میشوند، این گاز دقیقا بویی مشابه با پلاستیک داغ شده را دارد. بهتر است پس از ورود، شیشه ها را پایین داده و کمی صبر کنید تا هوای داخل عوض شود و پس از مدتی سیستم تهویه مطبوع را روشن کنید. البته نقش آفتابگیر هایی که بر روی شیشه جلو اتومبیل نصب میشوند نیز در پایین آوردن دمای کابین بسیار موثر است و توصیه میشود همیشه پس از پارک کردن از این آفتابگیر ها استفاده کنید.

2 – همواره سعی کنید در دور موتور های پایین نسبت به روشن کردن کولر اقدام کنید. زیرا روشن کردن کولر در دور های بالا ممکن است به کمپرسور سیستم تهویه مطبوع صدمات جدی ای وارد کند. اگر در لحظه روشن کردن کولر خودرو دور موتور بالا بود میتوانید با کلاچ گرفتن دور موتور را پایین آورده و سپس نسبت به روشن کردن کولر اقدام کنید. هر چند این موضوع در برخی از خودرو های امروزی رفع شده اما برای اطمینان و پایین آوردن خرابی کمپرسور کولر توصیه میشود.

کولر خودرو

۳ – حتما در شهر های آلوده و یا زمانی که در داخل تونل در حال تردد هستید، سیستم تهویه هوا را در حالت گردش داخلی قرار دهید زیرا زمانی که سیستم تهویه مطبوع در حالت گردش هوای داخلی نباشد، تمامی آلودگی ها و دود های فضای بیرون را وارد وارد کابین میکند. البته فیلتر های تهویه مطبوع نیز نقش بسیار مهمی در این موضوع دارند. بعنوان مثال فیلتر هایی کابینی که در محصولات BMW و پورشه استفاده میشود دارای مواد آنتی باکتریال است و تمامی آلودگی موجود در هوا را بطور کامل تصفیه میکند.

۴ – زمان تردد در بزرگراه ها و آزاد راه ها سعی کنید شیشه اتومبیل را پایین ندهید، زیرا در این حالت بادی که وارد کابین می شود باعث برهم خوردن آئرودینامیک خودرو میشود و این امر دلیلی بر افزایش مصرف سوخت خواهد بود. بهترین راه حل در این مواقع برای خنک کردن کابین، استفاده از کولر ماشین است.

۵ – در زمستان بهتر است هر ۴۵ روز یکبار، کولر خودرو را به مدت یک الی دو دقیقه روشن کنید تا گاز مبرد داخل سیستم، به مدت طولانی ساکن نماند، زیرا ممکن است در طولانی مدت گاز خنک کننده فاسد شود و مجبور به تعویض آن شوید.

کولر خودرو

۶ – گاهی اوقات ممکن است بدلیل نشتی گاز مُبَرِد، خرابی کمپرسور و یا نقص فنی در سیم کشی اتومبیل باد کولر به اندازه کافی خنک نباشد، با یک بررسی دقیق میتوان نسبت به حل خرابی آن اقدام کرد.

۷ – دقت کنید که با روشن کردن کولر خودرو فن رادیاتور شروع به کـار میکند و این امر باعث خنک شدن پیشرانه نیز میشود. در صورتی که با روشن شدن کولر آمپر آب ماشینتان بالا می رود قطعا در سیستم خنک کننده ی خودروی شما مشکلی وجود دارد.

۸ – استفاده از کولر خودرو در شیب های شدید و یا هنگامی که اتومبیل چهار یا پنج سرنشین دارد به موتور فشار زیادی وارد میکند. توصیه میشود در این مواقع از گاز دادن های بیش از حد پرهیز کنید.

کولر خودرو

۹ – روشن کردن کولر در خودرو های چهار سیلندر با حجم موتور زیر دو هزار سی سی ممکن است با لرزش در کابین و افت محسوس قدرت همراه شود که این امر بخاطر قدرت پایین پیشرانه طبیعی است.

۱۰ – استفاده از کولر ماشین در حالت سکون و ترافیک فشار بیشتری به موتور وارد میکند و ممکن است سرمای بادی که به داخل کابین می آید کمتر شود. این امر در بزرگراه ها و زمانی که اتومبیل با سرعت در حال حرکت می باشد وجود ندارد.

۱۱ – صدا های اضافی در هنگام کولر زدن میتواند از تسمه کولر یا پولی های آن باشد.

۱۲ – در زمستان و زمان هایی که شیشه ها از داخل بخار گرفته اند، استفاده از دکمه ی ac برای بخار زدایی بسیار کارآمد است.

۱۳ – استفاده از گاز مبرد با برند اصلی در سرمای باد کولر تاثیر بسیار زیادی دارد.

۱۴ – دقت داشته باشین که نوع گاز استفاده شده در سیستم تهویه مطبوع اتومبیل شما در کاتالوگ نوشته شده، پس حتما از همان گاز با کدی که کمپانی اعلام کرده استفاده کنید. همچنین میزان گازی که سیستم تهویه اتومبیل شما نیاز دارد در کاتالوگ نوشته شده است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *