همه چیز در مورد روغن موتورها

همه چیز در مورد روغن موتورها

با سلام خدمت تمامی ببینندگان سایت آی آر لوکس کارز، در این مقاله سعی بر آن داریم تا یکی از مهمترین مواد داخل پیشرانه ی تمامی خودروها را با هم بررسی کنیم، روغن موتور! روغن موتور اصلی‌ترین ماده ی مصرفی در تمامی خودروها می‌باشد. در واقع هر راننده‌ای باید اطلاعات کافی در مورد آن را داشته باشد. پس اگر اطلاعات مورد نیاز در این بخش را ندارید توصیه میشود، این مقاله را تا انتها با ما همراه باشید.

نکات طلایی در مورد روغن موتور

همانطور که همه می‌دانیم کار اصلی روغن موتور، کاهش اصطکاک، روانکاری، شستشوی قطعات داخلی موتور و بهبود راندمان آن می باشد. از آنجایی که قیمت قطعات پیشرانه به طور سرسام آوری بالا ‌رفته و عمر تمامی این قطعات به همین روغن موتور بستگی دارد پس بهتر است همواره حواسمان به این ماده مهم باشد. صحبت‌ها و اطلاعات زیادی در مورد زمان تعویض کردن روغن موتور در فضای مجازی پخش شده است، اما بهترین زمان برای تعویض روغن موتور پس از طی کردن هر ۴ الی ۵ هزار کیلومتر می‌باشد.

در واقع پس از طی کردن این مسافت روغن موتور خاصیت اصلی خود را از دست داده است و ممکن است به هر دلیلی تبدیل به بخار شود یا به حالت چسبناک در بیاید. یکی از باور هایی که معمولاً اکثر راننده‌ها را به اشتباه می اندازد، بخار شدن روغن می باشد. مثلا اگر بعد از طی کردن مسافتی حدود ۲ الی ٣ هزار کیلومتر سطح روغن موتور شما کم شود، ممکن است تصور کنید که خودروی شما روغن سوزی دارد در صورتی که پایین بودن کیفیت روغن باعث تبخیر آن و کم شدن میزان آن میشود. پس نتیجه می‌گیریم که انتخاب روغنی مناسب برای موتور مهم‌ترین فاکتور در هنگام تعویض روغن می‌باشد.

روغن موتور

اشتباه رایج دیگه ای که در بین رانندگان خودروها زیاد دیده می‌شود این است که منتظر رسیدن خودرو به کارکرد ۴ الی ۵ هزار کیلومتر هستند در صورتی که روغن تاریخ انقضا دارد اگر خودروی شما بعد از ۶ ماه به این میزان کارکرد نرسید، حتماً باید روغن آن عوض شود. عوض نکردن روغن به دلیل اینکه مسافت لازمه طی نشده بزرگترین اشتباه می‌باشد زیرا روغن پس از آنکه مدت زیادی در داخل پیشرانه بماند حالت چسبندگی به خود گرفته و باعث آسیب به تمامی قطعات پیشرانه می‌شود. معمولاً روغن‌هایی که در کاتالوگ خودروها نوشته شده مناسب‌ترین و بهترین نوع آن می‌باشد.

انواع روغن موتور

حال برای اینکه بتوانیم روغن اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم باید یک سری نکات را رعایت کنیم. مهمترین فاکتور قیمت می‌باشد، هیچ روغن خارجی ای به قیمت روغن‌های داخلی نیست. همواره به یاد داشته باشید که قیمت پایین روغن‌ها یکی از دلایل اصلیِ تقلبی بودن آن می‌باشد. برای خودروهای داخلی و اکثر خودروهای چینی میتوان از روغن موتور هایی که در داخل ایران تولید میشوند استفاده کرد و نیازی به روغن خارجی نیست، به شرطی که هر ۴ الی ۵ هزار کیلومتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. دومین موضوع در انتخاب روغن اصلی، فروشگاهی که با آن مراجعه می‌کنید می‌باشد. همواره سعی کنید فروشگاه‌هایی را برای تعویض روغن خودرویتان انتخاب کنید که معتبر هستند. در هنگام تعویض روغن حتماً به بسته‌بندی و کارتنی که روغن در آن قرار دارد دقت کنید. در ادامه برخی از مشخصات و اطلاعات نوشته شده بر روی بسته بندی روغن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

روغن موتورهای تمام سنتتیک

این نوع روغن‌ها در بالاترین کیفیت خود تولید می‌شوند. از آنجایی که این نوع روغن موتورها در خالص‌ترین حالت ممکن تولید می‌شوند توان موتور خودرو به بالاترین حد ممکن می‌رسد، مصرف سوخت پایین می‌آید و باعث افزایش راندمان پیشرانه می‌شود. قیمت این نوع روغن موتورها معمولا بالا می‌باشد.

روغن موتور های نیم سنتتیک

این نوع روغن موتورها ترکیبی از روغن‌های سنتتیک و روغن‌های مینرال می‌باشد آنها با توجه به میزان خلوصیت قیمت پایینتری را نسبت به روغن‌های تمام سنتتیک دارند.

روغن موتورهای مینرال

این نوع روغن‌ها بر پایه نفتی تولید می‌شوند کیفیت بسیار پایینی دارند در برابر سرما و گرما آسیب‌پذیر هستند. معمولا پس از طی کردن مسافت‌های کوتاه حتما باید تعویض شوند.

تمامی روغن موتورهایی که امروزه تولید می‌شوند در حالت مولتی گرید هستند یا به اصطلاح عامیانه آنها برای چهار فصل طراحی شده‌اند و برای نشان دادن میزان ویسکوزیته روغن‌ها از کلمه w استفاده می‌کند. مثلا روغنی با برچسب ۵w۳۰ به این معناست که ویسکوزیته این روغن در فصول سرد ٣٠ و در فصول گرم ۵ می‌باشد.

استاندارد API

این استاندارد که مخفف کلمه انگلیسی انجمن نفت آمریکا می باشد، برای موتورهای بنزینی از حرف اول s و حرف دوم a تا n استفاده می‌کند و هرچه حروف دوم استفاده شده بالاتر باشد به همان میزان هم کیفیت روغن بالاتر است. بطور مثال کیفیت روغنی که SJ در جلوی آن حک شده از SN کمتر است. برای خودروهای داخلی توصیه می‌شود از روغن‌هایی با کیفیت SN یا SM استفاده کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *