معرفی نیسان زامیاد معروف به نیسان آبی!

معرفی نیسان زامیاد معروف به نیسان آبی!

در خارج از کشور اگر اسم نیسان آبی را بیاورید، احتمالاً کسی متوجه نمی شود که شما در مورد کدام مدل صحبت میکنید اما اگر در ایران نام این ماشین را به زبان بیاورید، همۀ شنونده ها کاملاً متوجه میشوند که شما در مورد چه خودرویی صحبت میکنید. نیسان آبی، خودرویی که همراه خودش کلماتی مانند خدمت، ابهت قدرت و شاید ترس را به ذهن ما می آورد. در این مقاله از سایت آی آر لوکس کارز در مورد پیشینۀ نیسان آبی یا همان وانت نیسان زامیاد صحبت میکنیم.

نیسان آبی

پیشینۀ نیسان آبی یا همان نیسان زامیاد به سال 1349 برمیگردد. نام این خودرو در خارج از کشور نیسان جونیور بوده است اما در ایران با اسامی نیسان آبی یا نیسان زامیاد شناخته می شود. برای اولین بار در ایران این خودرو در سال 1349 توسط کمپانی خودروسازی زامیاد تولید شد. روند تولید این خودرو تا اواسط دهۀ 60 ادامه داشت و اسمش به سایپا 24 تبدیل شد و در سال 1377 نام زامیاد مجدداً به خودرو اضافه شد و نام خودرو به زامیاد24 تغییر کرد. ازسال 1388 به بعد هم با تغییر جزئی در بدنه نام این خودرو به زامیاد 24NB یا زامیاد 24NIB تبدیل شد. به طور کلی نیسان آبی خودرویی است که پیشینه اش به دهۀ 60و70 پیکاپ های نیسان بازمیگردد و در ایران هم از اواخر دهۀ 40 یا بهتر است بگوییم از اوایل دهۀ 50 وارد بازار شده است.

نیسان آبی

بیشتر نیسان هایی که در بازار میبینم، از نیسان های زامیادی هستند که از سال 1388 تولید شده اند. این مدل ها مجهز به موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر هستند که میتوانند 100 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید بکنند. این نیرو و گشتاور به کمک گیربکس 5 سرعتۀ دستی به محور عقب منتقل میشود. شتاب 0 تا 100 این ماشن بین 18 تا 20 ثانیه است و نهایت سرعت آن هم به 150 کیلومتر در ساعت محدود میشود. طول این خودرو 4.7 متر و ظرفیت بار اعلامی آن 2.1 تن است اما دیده شده است که بار های بیش از 4 تن هم بر دوش این خودرو گذاشته شده است. حجم باک زامیاد 65 لیتر و وزن خودرو 1540 کیلوگرم است که برای وانت، اصلاً کم نیست. شاید فکر کنید با این توان نسبتا کم چگونه نیسان از پس این بارها بر میاید که باید بگوییم گیربکس های این خودرو بسیار دقیق و با ضرایب قدرتی هستند تا بتوانند بیشترین بارها را هم تحمل کنند.

نیسان آبی

نیسان وانت از جمله خودرو هایی است که بخش عمدۀ حمل و نقل کشور زیر بار اوست. این خودرو بین وانت هایی که در بازار هستند حرف اول را میزند و هر جا صحبت از باربری باشد، نیسان هم وجود دارد. ظرفیت بار بسیار بالا، تعمیرات آسان، قطعات نسبتاً ارزان مقاومت و صلابت خودرو باعث شده است که تقریباً محبوب ترین پیکاپ باربری در بازار ایران باشد. تقریباً تمام زامیاد ها با رنگ آبی از کارخانه خارج میشوند به همین دلیل به نیسان آبی معروف است و به دلیل چهرۀ سرسختی هم که دارد، معمولا از آن میترسیم! اما واقعیت این است که نیسان آبی خودرویی است که تا به امروز رقیب جدی ای نداشته و مردم ایران طی سالیان با آن به شکلی زندگی کرده اند.

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه

[…] آسیا بوده و هست. ما ایرانیان از قدیم الایام باخودروهای وانت نیسان (نیسان آبی) و بعدها با نیسان پاترول خاطره های زیادی را داریم.این […]

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *