نکات لازم برای رانندگی در برف و باران

نکات لازم برای رانندگی در برف و باران

با فرا‌رسیدن فصل زمستان و فصل سرما لازم است نکات لازم برای رانندگی در برف و باران و مسیر های لغزنده را بدانیم. در این مقاله از سایت آی آر لوکس کارز  نکاتی را به شما می گوییم که برای رانندگی در مسیر هاي لغزنده به‌کار شما می‌آید و باعث ميشوند كه سفري راحت و امن را تجربه كنيد؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

رانندگی در برف

در جاده های لغزنده به‌دلیل اینکه خودرو پایداری خوبی ندارد، باید موارد زیادی را رعایت بکنیم. اولین نکته در مورد ترمز کردن است؛ اگر خودروی شما ABS ندارد اصلاً نباید ترمز را به‌طور مداوم نگه‌دارید چون قفل شدن چرخ ها باعث می شود خودروی شما بیشتر از حالت عادی- حالتی که در حال حرکت است-لیز بخورد و این باعث می شود اتفاقات بدی برای شما رخ بدهد. اگر ترمز ABS ندارید سعی کنید به‌طور مداوم ترمز را نگه‌نداريد و بين ترمزگيري ها فاصله ايجاد كنيد. اگر خودروي شما به سيستم ABS مجهز باشد به‌طور خودكار اين كار را انجام ميدهد و لازم نيست شما كاري بكنيد. به‌طور کلی ترمزگیری شدید در جاده های لغزنده کار درستی نیست و باعث بیشتر لیز خوردن خودروی شما می شود. به جای ترمز گیری سرعت خود را با دنده معکوس دادن و رها کردن گاز کاهش دهید تا کنترل خودرو از دست نرود.

رانندگی در برف

نکتۀ بعدی در جاده های لغزنده در مورد گاز دادن و نحوۀ آن است. وقتی که جاده لغزنده است و خودروی شما کنترل پایداری ندارد، اگر پدال گاز را بیش از حد بفشارید چرخ‌ها دچار هرزگردی میشوند و خودروی شما لیز میخورد؛ بنابراین اگر خودروی شما به سیستم کنترل پایداری مجهز نیست باید به گاز دادن خودتان دقت کنید و سعی کنید طوری حرکت کنید که چرخ‌ها هرزگردی نكنند و راه‌حل اين مشكل اين است‌ كه با دندۀ سبک‌تر رانندگی کنید. این‌کار باعث می شود که کمتر دچار هرزگردی شوید و لیز نخورید. از طرف دیگر اگر شرایط طوری باشد که روی جاده برف باشد، وقتی ماشین شما هرز بزند بیشتر در برف فرومی‌روید و استفاده از دندۀسبک‌تر باعث می شود که این اتفاق نیفتد.

رانندگی در برف

نکتۀ بعدی در جاده های لغزنده در‌مورد فرمان دادن است. شاید در شرایطی خودروی شما تعادل خود را از دست بدهد، چگونه باید کنترل آن را حفظ بکنید؟ وقتی که عقب خودروی شما به سمت راست میرود باید فرمان را به سمت راست و اگر عقب خودرو به سمت چپ میرود باید فرمان را به سمت چپ بچرخانید والبته خیلی ناگهانی این کار را نکنید چون خودرو دچار پیت(pit) شدن میشود یعنی خودرو به دور خود میچرخد و اگر جاده باریک باشد ممکن است به‌مشکل بربخورید. وقتی که عقب خودرو مثلاً به‌سمت راست رفت فرمان را به‌سمت راست بگیرید تا خودرو به‌صورت پاوراسلاید در مسیر مستقیم قرار بگیرد.

رانندگی در برف

اگر در کنار پرتگاه رانندگی میکنید همیشه کمی مایل به کوه، یا سمت مخالف پرتگاه رانندگی کنید تا در صورت بروز مشکل زودتر عمل کنید. قطعا برخورد با کوه بهتر از افتادن از پرتگاه هست! در فصل زمستان و جاده های کوهستانی یک نکته هم هست که رعایت نکردن آن می تواند مرگبار باشد! برف آب شده از بالادست به روی جاده می آید و آب یخ می زند. یخ ضخامت زیادی ندارد و دیدن آن سخت است. پس در هنگامی که جاده به نظر خشک می آید اما روزهای گذشته منطقه بارش داشته است از سرعت خود بکاهید. اگر لاستیک خودروی شما عاج کمتر از 50 درصد دارد اصطکاک لازم بین آن و جاده برقرار نمی شود و احتمال لیز خوردگی بیشتر می شود. پس قبل شروع سفر لاستیک های خود را بررسی کنید و زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. زنجیر چرخ باعث می شود اصطکاک لاستیک با جاده بیشتر شود و استفاده از آن از ملزومات رانندگی در برف و یخ است.

اگر در کنار پرتگاه رانندگی میکنید همیشه کمی مایل به کوه، یا سمت مخالف پرتگاه رانندگی کنید تا در صورت بروز مشکل زودتر عمل کنید. قطعا برخورد با کوه بهتر از افتادن از پرتگاه هست! در فصل زمستان و جاده های کوهستانی یک نکته هم هست که رعایت نکردن آن می تواند مرگبار باشد! برف آب شده از بالادست به روی جاده می آید و آب یخ می زند. یخ ضخامت زیادی ندارد و دیدن آن سخت است. پس در هنگامی که جاده به نظر خشک می آید اما روزهای گذشته منطقه بارش داشته است از سرعت خود بکاهید.اگر لاستیک خودروی شما عاج کمتر از 50 درصد دارد اصطکاک لازم بین آن و جاده برقرار نمی شود و احتمال لیز خوردگی بیشتر می شود. پس قبل شروع سفر لاستیک های خود را بررسی کنید و زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. زنجیر چرخ باعث می شود اصطکاک لاستیک با جاده بیشتر شود و استفاده از آن از ملزومات رانندگی در برف و یخ است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *