مزایا و معایب استفاده از رینگ اسپرت

مزایا و معایب استفاده از رینگ اسپرت

سلام و درود به همراهان گرانقدر لوکس کارز . بسیار خرسندیم که وقت گرانبهای خود را در اختیار تیم ما قرار می دهید . شاید تا به حال در مورد موضوع رینگ خودرو سوالاتی ذهن شما را مشغول کرده باشد که آیا استفاده از رینگ اسپرت برای خودرو ، مضراتی را به دنبال دارد یا خیر ؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم . معمولا افراد جوان طرفدار رینگ های اسپرت هستند و تمایل دارند رینگ های استاندار خودرو خود را تعویض کنند و نمونه های اسپرت را جایگرین آن قرار دهند .

رینگ اسپرت خودرو - آی آز لوکس کارز

به طور کلی کارخانه های خودروسازی از دو نمونه رینگ های فولادی و آلیاژ آلومینیومی در خودرو های خود استفاده می کنند . فلز آلومینیوم به دلیل شکل پذیری بالا و وزن سبک خود انتخاب بسیار خوبی برای هر کمپانی خودروساز برای استفاده از رینگ است . رینگ آلومینیومی آلیاژی ، دوام و قدرت و استحکام بسیار بالایی را به همراه دارد و می تواند در برابر ضربات وارد شده به رینگ هنگام سرعت بالا ، مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان دهد . اما رینگ آلومینیومی غیر آلیاژی از استحکام کمتری برخوردار است و می تواند گاهی اوقات خطراتی را در پی داشته باشد . البته نباید از این موضوع غافل شد که بسیاری از کارخانه های خودرو سازی ، در رینگ های خود از منیزیم و کربن نیز استفاده می کنند . این دو فلز نام برده شده وزن سبک تری را دارا هستند و همچنین از استحکام بیشتری برخوردارند .

رینگ خودرو - آی آز لوکس کارز

البته باید در نظر داشت که بسیار گران قیمت تر بوده و هزینه بیشتری را برای خرید آن ها باید پرداخت کرد . حال به سوال ابتدای مقاله برمی گردیم که آیا استفاده از رینگ های اسپرت برای خودرو مضر است ؟ در پاسخ باید بگوییم رینگ فابریک هر خودرو ، برای آن استاندارد بوده و بهتر است در آن دستکاری و تغییری ایجاد نکنیم . اما میتوان تا یک سایز یا نهایتا دو سایز ، رینگ یا لاستیک خودرو را بزرگ تر کرد . این کار ضرری برای خودرو ندارد و حتی در بعضی مواقع ، باعث شتابگیری سریع تر ، فرمان پذیری بهتر و چسبندگی بیش تری نسبت به زمین شود . اما در عین حال مصرف سوخت را بیشتر می کند .‌ البته رینگ اسپرت ظاهر زیباتری را نیز به خودرو می دهد . اما در طرف مقابل اگر بیش از اندازه ، (( بیش از یک یا دو سایز )) در اندازه رینگ دستکاری انجام دهیم ، باعث صدماتی به خودرو می شود . صدماتی همچون فشار آمدن به سیستم تعلیق ، تایرها ، و بقیه اجزای خودرو . همچنین استهلاک خودرو نیز بیشتر خواهد شد .

رینگ خودرو - آی آز لوکس کارز

گاهی اوقات نیز تغییر در قطر تایر یا به اصطلاح همان رینگ ، باعث ایجاد خطا در کیلومتر شمار و اخلال در تعویض دنده ها به خصوص در خودرو های اتوماتیک می شود . در خودروهای مجهز به ABS نیز در کار ECU اختلال ایجاد خواهد شد . متاسفانه باور غلط و رایج در بین افراد این است که هر چه سایز رینگ و لاستیک بزرگ تر باشد ، سرعت و شتاب خودرو نیز بیشتر می شود . اما این عقیده نادرست و اشتباه است . هر چه که پهنای لاستیک و سایز رینگ را بزرگ تر کنیم ، از شتاب و سرعت خودرو کاسته و بر مصرف سوخت و آلایندگی افزوده خواهد شد . زیرا که استفاده از لاستیک با پهنای بلند و ارتفاع کم ، آن هم در خیابان های پر از دست انداز و ناهموار کشورمان باعث خرابی و کوبش بسیار زیاد در خودرو می شود . میزان و ارتفاع آج تایر نیز موردی مهم در این مسئله است . استفاده از رینگ های بزرگ بیش تر برای مسابقات و در پیست ها و جاده های صاف انجام می گیرد ، آن هم در صورتی که موتور خودرو تقویت شود ، مبدل کاتالیزوری اسپرت بر روی اگزوز نصب شود ، و نیز سیستم تعلیق خودرو بهبود یابد . به همین علت هزینه بسیار زیادی را به دنبال دارد .

رینگ خودرو - آی آز لوکس کارز

سایز هر رینگ با عدد مشخص روی لاستیک هر خودرو مشخص شده است . واحد سایز رینگ ، رادیال (( R )) نام گذاری شده است . در اینجا یک مثال را باهم خواهیم دید .

65R17_ 185

عدد 17 که بعد از حرف R اومده مشخص کننده سایز و قطر رینگ است . عدد 185 نیز میزان پهنای لاستیک را نشان می دهد . اگر در درستی مطالب گفته شده تردید دارید، توجه شما را به نتایج یک آزمون که توسط یک نشریه معتبر غربی صورت گرفته جلب می کنیم: متخصصان "کار اند درایور " روی یک دستگاه فولکس واگن گلف 2010 با موتور 2500 سی سی دارای رینگ استاندارد 15 اینچی با تایرهای سایز 195 انواع رینگ های 16 ، 17 ، 18 و 19 اینچی را قرار دادند و در نتیجه، شتاب کاهشی افت (با رینگ و تایر 19 اینچی، شتاب 0.3 ثانیه کندتر از نوع 15 اینچی بود)، خط ترمز کمی کوتاه تر شد و مصرف سوخت هم بالاتر رفت .

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *