تست و بررسی لینکلن MKX 2014

تست و بررسی لینکلن MKX 2014

سلام بر شمایی که به صفحه آی آر لوکس کارز قدم مبارکتان را گذاشتید.در این مقاله به بررسی یکی از خودروهای آمریکایی موجود در کشور به نام لینکلن MKX میپردازیم که شاید کمتر اسم آن را شنیده باشید ؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

مقدمه :

قبل از هرچیز معرفی کوتاهی از لینکلن داشته باشیم. همانطور که مستحضر هستید لینکلن؛ برند لوکس زیر مجموعه شرکت فورد هست که در اوت 1917 تاسیس شد.این خودروساز در آمریکا همتراز برند کادیلاک در جنرال موتورز می باشد.

اسم برند لینکلن از کجا آمده است؟

شرکت لینکلن موتورز توسط هنری ام لیلند تاسیس شد و ایشان نام شرکت جدید را به افتخار آبراهام لینکلن (رییس جمهور فقید آمریکا) لینکلن گذاشت.جالب است بدانید که این خودروساز به تولید لیموزین (مخصوصا لیموزین های روسای جمهور آمریکا) معروف است.

لوگو و برند خودرو لینکلن

لوگوی لینکلن از کجا آمده است؟

شاید برای بسیاری سوال شده باشد که معنای لوگوی لینکلن چیست؟ در مورد لوگوی لینکلن هنوز نظر قاطعی وجود ندارد ولی محتمل ترین نظریه این است که این لوگو بر اساس ستاره قاره ایی انتخاب شده است ، هرچند که خیلی ها معتقدند که این ، نماد صلیب قرمز روی یک سپر در جریان جنگ های صلیبی است. به هرحال هرچه که هست این دو خط متقاطع نماد لوکس گرایی و تجمل و اعتبار برند لینکلن موتورز است.

حالا به سراغ لینکلن MKX می رویم.
این مدل یک کراس اوور سایز متوسط از این شرکت می باشد که از سال 2007 تاکنون در خط تولید قراردارد. نسل اول MKX تا 2015 ، نسل دوم 2016 تا 2018 تولید شد. و از سال 2019 تا به الان مدل MKX به ناتیلوس تغییر نام داده است. گویا در سال 2006 و زمانی که MKX معرفی شد ، شرکت هوندا به خاطر تشابه اسم آن با مدل آکورا MDX از فورد شکایت کرده بود که همان موقع در خارج از دادگاه مسئله حل شد و احتمالا این تغییر نام نشئت گرفته از همان دوران است.

خودرو لینکلن MKX 2014 - آی آر لوکس کارز

حالا به سراغ لینکلن MKX مورد بررسی گروه آی آر لوکس کارز می رویم. لینکلن مورد بررسی ما در این مقاله مدل 2014 هست و یکی از معدود لینکلن های موجود در کشور می باشد که فقط اجازه ورود به منطقه آزاد را دارد.این هیولای آمریکایی دارای موتور 6 سیلندر 3.7 لیتری و قدرت 305 اسب بخار و گشتاور 379 نیوتن متر است که در هر 100 کیلومتر حدود 13.1 لیتر سوخت مصرف میکند. این همان موتوری است که بر روی فورد موستانگ هم قرار میگیرد.

خودرو لینکلن MKX 2014 - ای ار لوکس کارز

دیگر اطلاعات فنی این شاسی بلند قهار آمریکایی چیست؟

از جمله نکات جالب توجه کراس اوور لینکلن شتاب 8 ثانیه ای اون با وزنی حدود 2 تن میباشد که میشه گفت برای یه کراس اوور سنگین و عضلانی نسبتا خوب است ، همچنین سرعت آن نیز روی 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده است ، بعلاوه این خودرو با گیربکس 6 دنده اتومات به بازارجهانی راه پیدا کرده است.

امکانات رفاهی- سرگرمی:

سیستم اطلاعات و سرگرمی در کنسول وسط و برای سرنشینان عقب ؛ دماسنج ، کلیدهای میانبر روی فرمان ، تهویه مطبوع خودرو ، سیستم ناوبری ، استارت دکمه ای ، صندوق عقب اتوماتیک ، ورود و خروج بدون کلید ، پریز برق 12 ولت ، استارت موتور از راه دور ، کامپیوتر سافاری ، وای فای ، نورپردازی ، اینه های برقی با گرمکن ، اینه عقب الکتروکروماتیک ، ، صندلی راننده و سرنشین جلو گرمکن و هردو 10 جهته با تهویه گرمکن صندلی های عقب ، رادیو ماهواره ایی ؛ 10 اسپیکر

خودرو لینکلن MKX 2014

امکانات ایمنی :

سیستم ترمز ABS , EDB ، کروزکنترل تطبیقی ، چراغ ورودی درب ، سرویس تشخیص فاصله ، کنترل کشش ، اسپویلر ، ایموبلایزر ، ایربگ جانبی پرده راننده و سرنشین ؛ 6 ایربگ سنسور روشنایی چراغ ها به هنگام تاریکی هوا ؛ هولدر ، دیفرانسیل لغزش محدود ، کنترل چراغ جلو ، نشانگر فشار باد تایر ، سنسور پارک ، سنسور دنده عقب ، کنترل پایداری ، سیستم ضدسرقت

تجربه رانندگی با لینکلن MKX 2014 :

این خودرو در حالت عادی حس لوکس بودن را به شما القا میکند ؛ در نمای جلو ، جلوپنجره بزرگ و آرم زیبای لینکلن در وسط آن ، به خوبی نشان دهنده هیبت و عظمت این خودروست ؛ در نمای عقب این خودرو در عین سادگی، ولی همچنان همان هیبت آمریکایی خودش را نیز حفظ کرده است.یک طرف آن نوشته لینکلن و طرف دیگر MKX و نماد AWD به معنی دیفرانسیل جلو که زیر آن بصورت برجسته قرار گرفته است (نکته : این AWD به معنی All Wheel Drive هست که بصورت اتوماتیک روی دیفرانسیل جلو تنظیم شده ولی بصورت کاملا هوشمند و با کمک سنسورهای مختلف ، زمانی که خودرو نیاز شدیدی به چهارچرخ محرک داشته باشد روی این حالت قرار میگیرد و مثلا مانع از لغزیدن خودرو میشود) نکته ایی که نظر ما را جلب کرد نمای عقب این خودروست که تا حدودی شباهت زیادیی به نمای عقب کیا اسپورتیج مدل 2008 دارد.

به سمت درب خودرو میرویم ، این خودرو دارای ورود و خروج بدون کلید است ، البته لینکلن مورد بحث ما علاوه بر این ویژگی یک ویژگی متفاوت دیگر هم دارد ، شما فقط با زدن یک رمز هم میتوانید درب آن را باز کنید ، در واقع این خودرو مجهز به یک پنل اعداد بالای قسمت دستگیره است که راننده میتواند با زدن رمز مورد نظر درب خودرو را باز کند که از این نظر خیلی آپشن جذابی به حساب می آید .وقتی درب ماشین را باز کردیم اسم لینکلن را دیدیم که به زیبایی روی رکاب درب حک شده است ، سپس پشت فرمان نشستیم، اولین چیزی که نظر ما را جلب کرد ؛ فضای نسبتا جادار ، بزرگ و حس لوکس بودن کابین آن بود . این حس زمانی بهتر می شود که شما شاهد به کارگیری چوب طبیعی در بخش هایی از کابین این خودرو هستید. در قسمت کنسول وسط این کراس اوور یک مانیتور نسبتا بزرگ به چشم میخورد که از قضا یکی از نقاط ضعف آن نیز به حساب می آید ، زیرا از نظر خیلی از کارشناسان بسیار سیستم اطلاعات سرگرمی کسل کننده ای دارد.از این نکته که بگذریم ، طراحی داشبورد آن بسیار مورد توجه است ، مخصوصا هماهنگی خاصی که بین اجزای مختلف آن وجود دارد و فضای هماهنگ کابین حس خوشایندی به تیم آی آر لوکس کارز داد.در مورد صندلی های این خودرو باید بگویم که به راحتی 5 نفر انسان بالغ بدون هیچ مشکل خاصی میتوانند در کنار هم بنشینند؛ چرا که این خودرو به اندازه کافی جادار و مناسب است.

خودرو لینکلن MKX 2014 - ای ار لوکس کارز

1 - پنل رمز نصب شده بروی درب خودرو

در مقابل راننده صفحه کیلومتر جذاب این خودرو قرار دارد که با توجه به زمان تولید آن ؛ خاص و متفاوت است.عقربه دور موتور و سرعت سنج در یک جا قرار گرفتند و واقعا خلوت و جذاب است. لینکلنی که به دست تیم آی آر لوکس کارز رسیده بود در قسمت جای لیوان ها ؛ جای دستگیره های درب و جای پای راننده و سرنشین کنارش نور آبی رنگ ملایمی ساطع میشد که جلوه زیبایی به کابین داده بود ، البته نورپردازی این خودرو مجهز به 7 رنگ است که شما می توانید بنا به سلیقه ، آن را عوض کنید. این خودرو تقریبا کنسول میانی خلوتی دارد ؛ گویا تمام کنترل کننده ها و کلیدهای روی داشبورد جمع شده و همه داخل همان صفحه نمایشگر مولتی مدیای کنسول وسط تعبیه شدند.

خودرو لینکلن MKX 2014 - لوکس کارز

بعد از بررسی های اجمالی حالا به سراغ قسمت بعدی تست و بررسی می رویم و به روی دکمه استارت فشار میدهیم ؛ صدای موتور 6 سیلندر بخوبی به گوش می رسد ؛ صدایی گوش نواز اما با یک هیبت آمریکایی خاص ! برای شتابگیری آماده می شویم ؛ روی پدال گاز فشار میدهیم که خودرو شتاب بگیرد اما گویا خودرو کمی حس سنگینی دارد و شروع هیجان انگیزی ندارد ، در حقیقت آنطور که شایسته یک موتور 6 سیلندر 3.7 لیتری است را نشان نمی دهد ؛ البته در ادامه سرعت نسبتا خوبی را شاهد بودیم که انگار هیولای درون خودرو تازه از خواب بلند شده و در حال غرش کردن است. لینکلن سواری بسیار نرم و لذت بخشی را داراست ، بخاطر قرارگیری مناسب صندلی و ارتفاع آن شما کاملا روی جاده مسلط هستید ؛ با این حال یک نقطه ضعف دیگری هم دارد که بسیار به چشم می آید و آن 4 ستاره ایمنی است که کسب کرده و نتوانسته بعنوان یک کراس اوور لوکس 5 ستاره کامل را بدست بیاورد و همین شاید کمی از اون حس لذت بخش شما بکاهد ؛ از خودتان میپرسید : چرا همه چیز اینقدر عالی است اما این خودرو، کامل کامل ایمن نیست؟!

وگرنه در تست و بررسی تیم آی آر لوکس کارز ، در بحث هندلینگ و سیستم تعلیق و ترمز بسیار عالی عمل میکند و شما آنچنان با این کراس اوور حس راحتی و خوشایندی دارین که تصورش را هم نمی کنید که این خودرو لحظه ایی به لحاظ ایمنی کم و کاستی داشته باشد. با تمام این توصیفات الحق حس تجمل و زیبایی خاصی را به شما القا میکند

تشکر ویژه از مالکان خودرو : پدرام و آرمان خورگامی | عکاس : فرید عابدی

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *