بررسی قطعات جلوبندی و پیشگیری از خرابی آنها

بررسی قطعات جلوبندی و پیشگیری از خرابی آنها

سلام و درود خدمت شما همراهان گرانقدر و گرامی . بسیار خرسندیم که وقت ارزشمند خود را در اختیار تیم ما قرار می دهید . از این بابت سپاس گذاریم . امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی قطعات جلوبندی و علت خرابی آن ها بپردازیم که دانستن اطلاعات در این زمینه نیازمند همه افراد است . لذا تا انتها با ما همراه باشید .

متاسفانه به علت ناهموار بودن جاده ها و خیابان های کشورمان ، چاله ها و دست انداز های نامناسب ، و همچنین افت کیفیت قطعات خودرو به علت افزایش قیمت و تحریم ، خرابی های زیادی در قطعات جلوبندی به وجود می آید . البته این خرابی بیشتر ویژه خودروهای داخلی بوده و معمولا در این دسته قرار می گیرد . اما حال سوال اینجاست که تعریف جلوبندی خودرو چیست ؟ به طور کلی به دسته ای از قطعات و اجزای جلویی خودرو که وظیفه تعلیق و هندلینگ آن را در دس اندازه ها و پیچ های جاده بر عهده دارند ، جلوبندی خودرو گویند . باید توجه داشت که بیشتر این قطعات با گذشت زمان و فرسایش ، حتما تعویض گردند زیرا که لوازم مصرفی هستند . در زیر به چند مورد از قطعات خودرو اشاره می کنیم .

فنر جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

فنر

قطعه ای است که خاصیت ارتجاعی داشته و وزن اتاق وسیله نقلیه بر روی آن قرار دارد . بهتر است در ارتفاع خودرو تغییری ایجاد نکنیم ، زیرا که تقریبا تمام ضربات ناشی از دست اندازها و جادها بر روی فنر خودرو است ، و دستکاری در ارتفاع وسیله نقلیه ، باعث خرابی در فنر می شود ‌.

کمک فنر جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

کمک فنر

وسیله ای مکانیکی است که نزدیک هر چرخ نصب شده تا بتواند نوسانات فنر را کنترل کند . یک سر آن به اتاق و شاسی متصل شده و یک سر دیگرش به قطعه ای متحرک از سیستم تعلیق مانند پوسته اکسل یا طبق متصل می شود . وظیفه کمک فنر کنترل و روان کردن نوسانات فنر است . معمولا کمک فنرها زیر بار وزن خودرو نیستند و بر ارتقا خودرو نیز اثر نمی گذارند .

انواع کمک فنر

۱ - هیدرولیکی یا روغنی
۲ - گازی یا بادی
۳ - اهرمی
۴ - هیدرواستاتیکی
۵ - تلسکوپی
۶ - رگلاژی

مواردی از قبیل صدای تقه هنگام عبور از دست اندازه ها ، خوابیدگی خودرو به یک سمت ، بالا پایین شدن مداوم چرخ ها در سطوح ناهموار ، فرسودگی تایر ها ، کشیده شدن خودرو به یک جهت ، نشتی کمک فنرها ( به اصطلاح مکانیک ها روغن زدگی ) و پریدن خودرو به سمت جلو هنگام ترمز ، نشان از خرابی کمک فنر هستند .

رام جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

رام

قطعه ای فلزی است که از دو سر به شاسی ها متصل می شود و بقیه قسمت های جلوبندی از طریق رام به اتاق وصل خواهند شد . رام اصلی ترین قطعه در مجموعه جلوبندی خودروست زیرا که تمام قطعات بر روی آن نصب می شوند .

طبق جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

طبق

بازوهایی هستند که سیستم تعلیق را به شاسی خودرو متصل می کنند و در تماس مستقیم با رام قرار دارند . طبق ها از طریق بوش ها به شاسی خودرو و از طریق اتصال گوی و کاسه به چرخ خودرو متصل خواهند شد .

بروز بعضی صداها مانند صدای تق تق در دست اندازها و یا صدای جیر جیر که ممکن است بر اثر حرکت طبق و تماس سایشی آن با شاسی باشد ، می تواند نشان از خرابی طبق دهد . یکی دیگر از علائم خرابی طبق ، انحراف چرخ ها و عدم همراستا بودن آنهاست . همچنین تماس و برخورد چرخ ها با پستی و بلندی های جاده و خیابان می تواند باعث کج شدن طبق خودرو شود . طبق ها معمولاً از دو ناحیه سیبک و بوش خرابی بیشتری را دارا بوده چرا که این دو قسمت فشارهای وارد از طرف جاده را کنترل می کنند . از آن جایی که وظیفه بوش طبق ، اتصال طبق به قطعات دیگر سیستم تعلیق است ، لذا شنیدن صدای زیاد از چرخ های جلو در هنگام حرکت می تواند نشانه خرابی این قطعه باشد . همچنین لرزش قسمت هایی از سیستم تعلیق و انتقال آن به فرمان خودرو حتی هنگام رانندگی در یک مسیر صاف نیز نشانه خرابی بوش طبق هاست . کاهش تعادل خودرو در حین حرکت به خصوص در پیچ ها نشان دهنده خرابی بوش طبق یا سیبک هاست. در واقع اگر بوش طبق نتواند میل تعادل خودرو که وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد ، به درستی به سیستم تعلیق متصل کند ، تعادل خودرو در زمان رانندگی با مشکل مواجه خواهد شد

سیبک جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

سیبک

قطعه ای کروی شکل در سیستم فرمان و هدایت خودرو است . سیبک چرخ ها را به سیستم تعلیق متصل می کند و باعث چرخیدن آن ها می شود . وظیفه این قطعه حرکت خودرو به طرف چپ یا راست و عملیات میزان فرمان پذیری خودروست . سیبک فرمان به ۲ قسمت متصل شده است . از یک طرف به طبق و از طرف دیگر به متعلقات چرخ . بنابراین فرمان خودرو که به هر طرف بچرخد ، چرخ ها نیز توسط سیبک به همان جهت به چرخش در می آیند . سیبک ها در معرض نیروهای کششی و فشاری هستند و از دیگر وظیفه آن ها میتوان به کم کردن اصطکاک بین قطعات اشاره کرد . همچنین در کنترل کردن بعضی از ضربات ناخواسته ناشی از دست اندازه ها و چاله ها نقش دارند .

از علائم خرابی سیبک میتوان به تمام اشکالات ممکن در حرکت فرمان ، سائیدگی چرخ های جلو ، صدای تق تق هنگام عبور از دست انداز ، عدم حرکت خودرو در خط مستقیم و ایجاد انحراف در هنگام حرکت اشاره کرد .

میله تعادل جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

میل تعادل یا میله موج گیر

این سامانه برای اولین بار توسط یک مرد بریتانیایی یه نام فردریک لانچستر در سال ۱۹۰۴ ساخته شد . میل تعادل قطعه ای فولادیست که وظیفه تقسیم نیرو میان چرخ های خودرو در هنگام پیچ ها را بر عهده دارد . لذا نقش اصلی آن بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن و انحراف است . دو سر فنرهای چپ و راست توسط میل تعادل بهمدیگر متصل می شوند . موج گیر نیز معمولا بین دو طبق پایین نصب شده است . شاید برایتان سوال این باشد که خودرو چگونه تعادل خود را در پیچ ها حفظ نموده و کنترل می کند ؟ در این جا باید بگوییم هنگامی که خودرو در حال طی کردن و گذراندن یک پیچ است ، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود . به دنبال این تمایل ، طبق های پایین در جهت مخالف حرکت کرده و میل تعادل را پیچ می دهند . میل تعادل در برابر این پیچیدن ، مقاومت می کند . همین عمل سبب سفت شدن سیستم تعلیق خودرو در هنگام پیچیدن ، بوده و اتاق خودرو کمتر کج می شود . میل تعادل اگر فرسایش و ضعف پیدا کرده باشد ، نمی تواند نیروی ناشی وزن خودرو را به درستی میان چرخ ها تقسیم کند . یکی از دلایل گیج زدن خودرو در هنگام پیج ها همین مورد است . میل تعادل در دو سر خود دارای بوش و سیبک بوده که باید به این نکته دقت داشت که در زمان مناسب این قطعه را عوض کنیم زیرا که دارای طول عمر مشخص و معینی است . سیبک ها به علت اینکه دارای گردگیر هستند ، اگر پارگی در آن ها ایجاد شود ، با نفوذ آب و گرد و خاک ، خاصیت چربی گریسی داخل خود را از دست می دهند و مشکلاتی از قبیل لق و شل شدن و صدای تق تق به خصوص هنگام چرخیدن فرمان عارض می شود .

سگ دست جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

سگ دست

یکی از از اصلی ترین قطعات جلوبندی خودرو سگ دست است که وظیفه نگهداری چرخ ها را حول محور فرمان بر عهده دارد . این قطعه به صورت لولایی بوده که فرمان خودرو ، کمک ها ، توپی ها ، دیسک های ترمز و اتصالات چرخ ها همه به آن متصل می شوند . در اتومبیل ، شغال دست نیز وجود دارد که سیبک فرمان ، میل تعادل و میل کمک به آن متصل شده است .

اکسل جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

اکسل

اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده بوده که در بعضی موارد ، شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی سوراخ چرخ یا دنده ، در جایش ثابت نگه داشته شود تا به چرخ یا دنده اجازه دهد که آزادانه به دور اکسل بچرخد ‌.

سیستم تعلیق و سیستم فرمان خودرو را نیز میتوان جزو جلوبندی محسوب کرد که در یک مقاله دیگر به طور مفصل به بررسی آن ها خواهیم پرداخت . بهتر است تمام لوازم نام برده شده را در زمان مشخص پایان طول عمر خود ، تعویض کنید تا هزینه های گزافی برای خرابی های بیش تر نپردازید . امروزه متاسفانه کیفیت قطعات و لوازم با افت روبرو شده ، لذا در مراقبت و نگهداری کردن از آن ها دقت و توجه بیشتری داشته باشید .

اکسل جلوبندی خودرو - ای ار لوکس کارز

متاسفانه یک باور غلط و رایج در رانندگی افراد این است که روی دست انداز ها و سرعت گیر ها ، ترمز می گیرند . این کار غلط بوده و بهتر است از این زمان به بعد چنین عملی را انجام ندهید ‌. اما چرا نباید چنین کاری را انجام بدهید ؟ هنگامی که شما ترمز می کنید ، به علت توان بیش تر ترمز ها در محور جلو و نیروی اینرسی ، جلوی خودرو اندکی پایین می آید . بنابراین این مساله باعث می شود تقسیم وزن خودرو برهم بخورد و وزن در قسمت جلویی خودرو بیشتر شود . قسمت جلوی خودرو که به نوبه خود بسیار سنگین است ، با انجام این مورد نیز شبیه آن است که وزنه ای سنگین روی کاپوت خودرو گذاشته اید . لذا هنگامی که روی سرعت گیر قرار می گیرید فشار مضاعفی به سیستم تعلیق وارد می شود که در دراز مدت می تواند به جلوبندی خودرو آسیب برساند . پس بهتر است برای پیشگیری از این خرابی ها ، قبل از دست انداز ، ترمز گرفته و سرعت خودرو را کاهش دهید و به محض رسیدن به دست انداز پای خود را بر روی پدال ترمز ول کنید . لذا اهمیت بسیار دارد که روی سرعت گیر پای شما بر پدال ترمز نباشد . این مورد می تواند باعث کاهش خرابی جلوبندی شود .

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *