تست و بررسی بنز GLA250 در ایران

تست و بررسی بنز GLA250 در ایران

سلام بر همه علاقه مندان حوزه خودرو در جای جای ایران عزیز! طبق روال همیشه ، در این مقاله به یکی از مدل های جذاب و با کیفیت بنز در داخل کشور میپردازیم ، با ما در ادامه همراه باشید. این بار سوژه مورد بحث ما مرسدس بنز GLA250 مدل 2015 هست که توسط تیم تولید محتوای مجله خودرویی آی آر لوکس کارز بررسی شده است.

مقدمه : تاریخچه پیدایش مدل GLA

اول از همه کمی در مورد این مدل حرف بزنیم.GLA اولین بار در سال 2013 در نمایشگاه خودرویی فرانکفورت آلمان رونمایی شد ، سپس این خودرو در دسته کراس اورهای لوکس و کامپکت به بازار عرضه شد.. این مدل از همان ابتدا از طیف وسیعی از پیشرانه های 4 سیلندر استفاده میکرد و همچنان هم به این پیشرانه وفادار است.

GLA یعنی چه؟

اما نکته جالب در مورد کلمه GLA این است که بدانید و آگاه باشید که GL مخفف Geländewagen به معنی وسایل نقلیه خارج از جاده و حرف A کلاس این خودرو به معنی این است که در دسته خودروهای کامپکت و کوچک مرسدس بنز قرار میگیرد و درنهایت این خودرو در دسته کراس اور کامپکت می باشد.

تفاوت های بین نسخه معمولی و نسخه AMG :

اما نسخه AMG این خودرو ( همین خودروی مورد بحث ما ) از سال 2014 رونمایی شد که کلا با نمونه معمولی فرق داشت . تفاوت این نسخه با بقیه ، در سیستم ترمز با عملکرد بسیار بالا، فرمان الکترومکانیکی حساس به سرعت AMG ؛ رینگ های آلیاژی به سبک AMG ؛ لاستیک های متفاوت ؛ جلوپنجره مشبک و تیتانیومی AMG ، ورودی های کولر به کابین ، چراغ های جلوی زنون ؛ دیفیوزر تیتانیومی ، حروف زیبای AMG ، لوله اگزوز کروم دوتایی و ... هست .

شاهکارهایی که پایشان به ایران باز شد :

حالا بریم سراغ شاهکار بنزی که ما ملاقات کردیم. در نگاه اول متوجه شدیم که گویا ارتفاع این خودرو از بقیه کراس اوورهایی که تا الان با آنها روبرو شدیم کوتاه تر است و شاید به این دلیل باشد که این مدل حالت اسپرت تری دارد ، با این حال برخی ها بنز GLA را جز دسته هاچبک ها قرار میدهند که کاملا اشتباه است. قابل توجه عزیزان ؛ این GLA250 هست و با GLA45 تفاوت هایی دارد که الان خدمت شما خواهیم گفت. اما GLA45 با GLA250 زمین تا آسمان فرق دارد GLA45 یک AMG کامل و واقعی است به طوری که حتی موتور آن از شاخه AMG بیرون آمده اما GLA250 مورد بحث ما یک مرسدس بنز با کیت AMG می باشد و موتور آن دست پرورده مرسدس بنز است و نشانه های AMG کاملا در وجود آن نیست برای مثال فرمان GLA250 بسیار شبیه به فرمان اتاق های E-Class مرسدس بنز هست. نکته قابل توجه این است که هردو مدل از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری بهره میبرند اما GLA45 به خاطر داشتن توئین توربو اسکرول دارای قدرت بیشتری است و نکته بسیار جالب این که موتور بنز GLA45 نسبت به بنزین حساسیت بیشتری نشان می دهد و با توجه به توان آن دور از انتظار هم نیست. از نظر ظاهری هم خودروی GLA45 یک بال عقب کربن AMG اضافه تر دارد که در هندلینگ این اتاق تاثیرگذار است. پس این دو مدل را باهم اشتباه نگیرید! اما بررسی GLA250 را در ادامه خواهیم داشت.

مشخصات فنی :

همانطور که در بالاتر اشاره شد این خودرو دارای موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو است که میتواند 210 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار بدهد. این بنز وزنی معادل 1500 کیلوگرم دارد.

سیستم جلوگیری از تصادف - حرکت بین خطوط - سیستم کنترل کشش - سیستم فرمان برقی - سیستم نظارت برفشار باد تایرها - سیستم نظارت بر نقاط کور - سیستم ترمز اضطراری - صندلی‌ها چرمی - سقف پانورامیک - فرمان برقی - تعویض دنده از پشت فرمان - صفحه نمایشگر لمسی - شیشه عقب بخارزدا - سیستم روشنایی در روز - شیشه‌شور چراغ‌های جلو - چراغ‌های جلو از نوع زنون و عقب از نوع LED - نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها - سنسورهای پارک جلو و عقب دوربین دید عقب - دنده اتومات 7 سرعته - کلاچ دوبل - 4 چرخ متحرک

تجربه رانندگی :

این قدرت به جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه میرسد که نهایت سرعت 230 کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده میگذارد ، البته ما به علت نامناسب بودن جاده کمی مراعات حال این آلمانی رو کردیم. در مورد شتابم باید گفت که طبق بهترین رکوردی که از این خودرو توسط خود شرکت ثبت شده است ظرف مدت 7.1 ثانیه میتواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد ، البته ما در تست شتابی که انجام دادیم از خاموش کردن سیستمESP (کنترل کشش) خودداری کردیم و همین امر باعث شد تا شتابی که برای ما ثبت بشه 9 ثانیه شود. در مورد کابین خودرو هم باید گفت که با توجه به کلاس A مطمئنا به نسبت کمی کوچک تر و باریک تر از بقیه محصولات شرکت بنز باشد. با این حال کابین این خودرو جذابیت خود را از دست نداده و با توجه به سال ساخت(مدل 2015) از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است.البته نتوانستیم از چند نقطه ضعف این خودرو چشم پوشی کنیم مثلا بعضی قطعات داخل کابین از پلاستیک خیلی سخت ساخته شده است.

استارت میزنیم ! صدای پیشرانه 4 سیلندر به سختی شنیده می شود، با این حال وقتی پدال گاز را فشار میدهید از یک گربه آرام به یک ببر درنده تبدیل می شود.تیزی و چالاکی این خودرو به شدت حس میشود ، اما نقطه ضعف عجیبی دارد.در سرعت های بالای 120 کیلومتر بر ساعت گویا برای توقف مسافت زیادی را باید طی کرد. (البته جای خالی دیسک و کالیپرهای AMG در اینجا حس میشود که البته در مدل GLA45 کاملا این امر بهبود داشته است.) علاوه بر این در بحث آفرود هم چندان چنگی به دل نمیزند چرا که رقبای این بنز نسبتا آفرود نرم تر و بهتری را دارند. و طبیعتا از این کراس اور اسپرت بیشتر باید مزایای شهری و استفاده روزمره آن را در نظر بگیرید. این مدل از شرکت بنز رقبایی همچون بی ام و X1 یا آئودی Q3 داشته ، که در رده قیمتی همتراز با بنز GLA250 4MATIC میتوان نمره و عملکرد بهتری را به آنها داد ، اما همیشه یک مرسدس بنز ، یک مرسدس بنز است. از دیگر ویژگی های فنی که از این خودرو دیدیم هندلینگ بی نقص و فرمان پذیری دقیق آن سر پیچ ها بود و در مجموع این خودرو عملکرد خوبی در جاده های لغزنده و بارانی شمال داشت. این خودرو اصطلاحا 4MATIC یا چهارچرخ محرک است و کاملا مناسب مسیرهای خارج از جاده و کوه و دشت می باشد. مصرف سوخت ترکیبی آن هم چیزی حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است و با این قدرت و شتاب مصرف اقتصادی دارد.

امکانات ایمنی :

در بخش ایمنی این خودرو دارای آپشن های بسیار مناسبی است که از جمله آنها میشود به : 7 کیسه هوا ، سیستم جلوگیری از تصادف ، سیستم حرکت بین خطوط، سیستم کنترل کشش ،سیستم فرمان برقی ، سیستم نظارت برفشار باد تایرها ، سیستم نظارت بر نقاط کور ، سیستم ترمز اضطراری و ترمزهای دیسکی از نوع خنک شونده اشاره کرد.

امکانات رفاهی - سرگرمی :

حالا به چند مورد از امکانات رفاهی-سرگرمی این خودرو هم اشاره میکنم ، از جمله : صندلی‌های چرمی و تنظیم برقی ، سقف پانورامیک ، فرمان برقی ، تعویض دنده از پشت فرمان ، صفحه نمایشگر لمسی ، شیشه عقب بخار زدا ، سیستم روشنایی در روز(هدلایت) ، شیشه‌شور چراغ‌های جلو ، چراغ‌های جلو از نوع زنون و عقب از نوع LED ، نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها سنسورهای پارک جلو و عقب ، دوربین دید عقب.

کلام آخر :

این خودرو برخلاف خیلی از مدل های وارداتی بنز بین عموم کمتر شناخته شده است ، دقیقا همین اتفاق برای کراس اوور GLK هم افتاد. کراس اووری خوب و عالی که به دلایل مختلف اعم از ، محدودیت واردات ، ناشناخته ماندن بین عموم ، ارتفاع پایین و از آن مهم تر منطبق نبودن با سلیقه ایرانی ها از آن استقبال خوبی نشد. گویا مردم در بحث کراس اوور بیشتر به سمت خودروهای چینی ، ژاپنی و کره ایی تمایل دارند تا خودروهای اروپایی که البته این قضیه بسیار بحث برانگیز است.
در آخر جای دارد از مالک محترم بنز GLA250 تشکر کنیم که وقتشان را در اختیار ما قرار دادند و در کنار ما این تست و بررسی را انجام دادند.

عکاس : فرید عابدی | لوکیشن : گیلان ، حوالی فرودگاه رشت

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *