کدامیک بهتر است؟ پلاگین ، هیبرید یا بنزینی؟

کدامیک بهتر است؟ پلاگین ، هیبرید یا بنزینی؟

حدود بیست الی سی سال قبل اگر کسی صحبت از خودرو میکرد، اولین موضوع در بخش فنی کاربراتوری یا انژکتوری بودن آن خودرو بود. در واقع آن تکنولوژی در ماشین ها به همین دو موضوع ختم میشد، اما امروزه حتی در آستانه حذف برخی موتور های بنزینی نیز قرار گرفته ایم. حال سوال اصلی اینجاست که موتور های بنزینی بهتره یا برقی و یا حتی پلاگین که ترکیبی از پیشرانه های برقی و بنزینی می باشد. برای رسیدن به پاسخ این سوال، همراه سایت آی آر لوکس کارز باشید. استفاده از خودرو های بنزینی علاوه بر استهلاک بالایی که دارند، در افزایش آلایندگی ها و زندگی پاک هم تاثیر منفی دارند. همچنین کاهش سوخت های فسیلی و کمبود آنها بخصوص در آینده، مهندسان را مجبور به طراحی و بازنگری در مورد این پیشرانه ها کرده است. در ادامه به معرفی انواع پیشرانه ها و بررسی معایب و مزایای آنها خواهیم پرداخت.

هیبرید

۱- خودرو های هیبریدی

همانطور که از اسمش پیداست، خودرو های هیبریدی مجهز به دو نوع مختلف از پیشرانه ها هستند که معمولا بصورت برقی/بنزینی طراحی میشوند. گاهی اوقات اکثر فشار و قدرت برای موتور برقی و در برخی خودرو ها این قضیه برعکس می باشد. بطور مثال شما تصور کنید در کنار موتور بنزینی خودرویتان، یک نیروی کمکی با قدرت مطلوب قرار دارد. قطعا فشار بسیار کمتری بر موتور بنزینی اعمال میشود و نتیجه ی آن افزایش راندمان، کاهش استهلاک و دسترسی به قدرت بیشتر میشود. موتور های برقی، شارژ و نیروی خود را از موتور بنزینی در زمان هایی که خودرو در حالت سکون قرار دارد بدست می آورد، همچنین استفاده از نیروی ترمز گیری نیز، باعث شارژ شدن باتری در برخی خودرو های هیبریدی میشود.

۲- خودرو های پلاگین هیبریدی

در کنار تمامی مزایای خودرو های هیبریدی، این خودرو ها یک باتری لیتیومی نسبتا قوی دارند که این امکان را فراهم میسازد تا باتری ها را در خانه یا ایستگاه های شارژ برقی، شارژ نمود. این مزیت باعث میشود که علاوه بر اینکه شما یک خودروی بنزینی دارید، میتوانید با یکبار شارژ باتری در پارکینگ، حدود ۷۰ الی ۱۰۰ کیلومتر (با توجه به مدل خودرو) مسافت را بدون بنزین طی کنید. از مزیت های خودرو های پلاگین هیبریدی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- این مدل خودرو ها بهره‌وری سوخت بسیار بالایی دارند. ۲- پلاگین هیبریدها به دلیل وجود دو موتور الکتریکی – بنزینی، قدرت بیشتری دارند. ۳- استهلاک و هزینه ‌های نگهداری این خودرو ها کمتر است. ۵- خودروهای هیبریدی به دلیل پاک بودن و آسیب کمی که به محیط زیست می زنند، مورد حمایت دولت ها هستند.

هیبرید
هیبرید

۳- خودرو های تمام برقی

این نسخه از خودرو ها کلا هیچ گونه پیشرانه ی بنزینی ندارند و از طرفی همه ی نیروی مورد نیاز به کمک موتور هایی انجام میشود که مستقیما بر روی چرخ ها نصب شده اند. در نتیجه حذف کلی از متعلقات مربوط به موتور های بنزینی باعث کاهش استهلاک و خرابی های متعدد خواهد شد. از طرفی بازدهی موتور های الکتریکی با توجه به مکانیزمی که دارند بسیار بالاتر از موتور های بنزینی می باشد.

هیبرید

۴- موتور های بنزینی

آشنا ترین نسخه از موتور ها، همین نسخه ی بنزینی می باشد. همه ی ما تا حدودی آشنایی کامل با نحوه ی کارکرد این پیشرانه ها داریم. هرچند که مزایای موتور های برقی بسیار بیشتر از موتور های بنزینی می باشد اما هنوز هم بسیاری از افراد ماشین دوست، موتور بنزینی را ترجیح میدهند. حس قدرت و صدای پیشرانه های شش و هشت سیلندر از جمله دلایلی هست که طرفداران این نوع پیشرانه ها آن را بیان میکنند. در مجموع موتور های بنزینی در برخی موارد مزیت های بیشتری نسبت به موتور های برقی دارند. بطور مثال در فصل های سرد سال کارکرد و راندمان موتور های بنزینی بالاتر از موتور های برقی می باشد، زیرا در این شرایط در اکثر موارد باتری های لیتیومی به مشکل میخورند.

نتیجه گیری

با توجه به معرفی های صورت گرفته میتوان به این‌ نتیجه رسید که موتور های برقی در کنار موتور های بنزینی ترکیبی عالی برای خودرو ها میشوند. زیرا از یک طرف باعث کاهش آلایندگی هوا و استهلاک میشوند و از طرفی دیگر وجود موتور بنزینی باعث پوشاندن برخی معایب موتور های برقی همچون کاهش راندمان آنها در زمستان میشود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *