پژو پارس یا رانا پلاس؟ کدام بهتر است؟

پژو پارس یا رانا پلاس؟ کدام بهتر است؟

در این مقاله سعی کردیم که دو محصول پر طرفدار و رده بالای شرکت ایران خودرو را با یک دیگر مقایسه کنیم، پس با تیم آی آر لوکس کارز همراه باشید. سوالی که در ذهن خیلی ها شاید بی جواب مانده باشد. رانا پلاس یا پارس XU7P؟

پژو پارس یا رانا پلاس؟

پژو پارس یکی از قدیمی ترین محصولات ایران خودرو می باشد که از سال ۱۳۷۹ تاکنون تولید می‌شود. این سدان به اصطلاح فرانسوی به نوعی فیس لیفت پژو ۴۰۵ می باشد که با تغییراتی در چراغ‌ها، سپرها و داشبورد به تولید انبوه رسیده است. در مقابل رانا پلاس نیز نسخه ی فیس لیفت و ایرانیزه ی پژو ۲۰۶ صندوق دار می باشد. رانا در ابتدا با مدل ساده از سال ۹۱ تا چند سال قبل تولید میشد ولی ایران‌خودرو با تغییراتی جزئی نسخه ی به‌روز شده آن را با پسوند پلاس تولید کرد. رانا در ابتدا با بازار بد و بی کیفیت شناخته شد اما رفته رفته با تولید نسخه ی پلاس این القاب در حال فراموشی هستند. حالا به نظرتون کدوم یکی بهتر هست؟ رانا پلاس یا پژو پارس؟

پژو پارس یا رانا پلاس

پژو پارس سن بسیار بیشتری دارد و طبیعی است که طراحی آن از مد افتاده است. هرچند در زمانی که خودرو های روز دنیا با طراحی های فضایی در حال تولید هستند ما نباید به دو خودروی قدیمی بپردازیم اما فعلا همین ها آرزوی جوانان کشور هستند. بگذریم…! در مجموع نکته ای که مشخصه طراحی ساده و قدیمی هر دو خودرو می باشد و این سدان ها حتی در برابر محصولات چینی نیز حرفی برای گفتن ندارند. در بخش طراحی ظاهری رانا پلاس کمی جذاب تر به نظر میرسد اما نکات منفی طراحی در هر دو خودرو به شدت آزار دهنده می باشد. همان داستان تکراری طراحی ظاهری پژو پارس و رانا پلاس در داخل کابین هم به شدت نمایان است.

کیفیت فوق العاده پایین جنس داشبورد و صدای قیریج قیریج درب ها به شدت روی اعصاب است. پژو پارس تا سال ۱۳۹۳ با همان داشبورد قدیمی ۴۰۵ تولید می‌شد ولی از آن سال به بعد مهندسان ایران خودرو طرحی جدید برای داشبورد این سدان بکار بردند که کیفیت متریال آن تعریف چندانی نداشت. در نسخه‌های فول پارس که با پسوند سفارشی شناخته می‌شوند مواردی همچون نمایشگر لمسی، پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ اضافه شده‌اند که بر جذابیت کابین این خودرو می‌افزایند.

رانا پلاس
رانا پلاس

در رانا پلاس هم تغییراتی ایجاد شده که از جمله ی آنها میتوان به غربیلک فرمان متعلق به پژو ۲۰۷، رودری های جدید، صندلی‌های مشابه ۲۰۷، پشت آمپرها و دسته‌راهنما و برف‌پاک‌کن جدید اشاره کرد. در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی هر دو خودرو در یک سطح هستند. رانا پلاس با تجهیزات ایمنی و رفاهی جدیدی همچون سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای، سیستم کنترل پایداری (ESC) و سیستم کنترل کشش (TCS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، فرمان برقی، سنسور دنده‌عقب، سیستم قطع خودکار سوخت، کروز کنترل، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، مجموعه کنسول میانی یکپارچه، دستگیره‌ها و زه‌های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)، مجموعه رودری های جدید، عایق صداگیر در موتور، مجموعه جدید داشبورد (دسته‌راهنما و دسته برف‌پاک‌کن طرح جدید، جلو آمپر دیجیتالی با هشدار کمربند، صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط) به بازار روانه میشود. در مقابل پژو پارس با سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای، هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC)، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده‌عقب، دماسنج روی داشبورد و بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق ارائه میشود.

در بخش پیشرانه نیز پارس با موتور XU7P از نظر میزان مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته ولی قدرت و گشتاور کمتری را نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید می‌کند. این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید می‌کند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میل‌سوپاپ، سر سیلندر و… ایجاد می‌شود. طبق گفته های ایران‌خودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین مهم‌ترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی واشر زدن در پیشرانه XU7P رفع شده است. در مقابل رانا پلاس به همان پیشرانه معروف TU5 مجهز است. این موتور محبوب ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور دارد. از لحاظ مصرف سوخت tu5 بنزین کمتری از پیشرانه XU7P می بلعد و سر و صدای کمتری تولید می‌کند. حال با توجه به بررسی های انجام شده توسط تیم آی ار لوکس کارز امیدواریم که توانسته باشیم در این بحث کمک شایانی به شما عزیزان کرده باشیم.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *