لانچ کنترل ؛ آپشنی خاص برای شتاب بیشتر خودرو!

لانچ کنترل ؛ آپشنی خاص برای شتاب بیشتر خودرو!

سلام به همه دوستان و همراهان وبسایت آی آر لوکس کارز ؛ با شما هستیم با یک مقاله آموزشی و اطلاعاتی دیگر! این بار به سراغ لانچ کنترل رفتیم و توضیحاتی در مورد این آپشن جذاب که بسیاری از جوانان ایرانی عاشق آن هستند.

این آپشن از کجا آمده است؟

ابتدای مقاله باید به شما بگویم که این آپشن جذاب در سال 1985 از شرکت رنو شروع شد و بعد از آن با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی ارتقا یافت و به مسابقات فرمول یک رسید. البته فدراسیون جهانی در دهه 1990 استفاده از لانچ کنترل را به دلیل کاهش مهارت راننده ، برای فرمول یک ممنوع اعلام کرد ، اما دیری نگذشت که درسال 2001 مجددا استفاده از سیستم های لانچ کنترل و کنترل کشش و همچنین گیبرکس های تمام اتوماتیک در گرندپری اسپانیا آزاد شد ولی مجددا به دلیل افزایش هزینه های تیم های فرمول یک این سامانه ها ممنوع شدند.

لانچ کنترل
لانچ کنترل چیست؟

لانچ کنترل در حقیقت در شروع حرکت بعضی از خودروها کاربرد دارد ؛ نه در حین حرکت! البته لانچ کردن بیشتر در پرتاب موشک ، ماهواره یا حتی هواپیما استفاده می شود. زمانی که موتورها از حداکثر قدرت خود برای پرتاب شدن یا به پرواز درآمدن استفاده میکنند.خب ! به طبع این اصطلاح در خودروها هم کاربرد دارد و زمانی که یک خودرو میخواهد با حداکثر سرعت خود به سمت جلو حرکت کند از حداکثر توان و گشتاور استفاده میکند.اگر بخواهیم این مسئله را برای شما مثال انسانی بزنیم به این صورت می شود که دو دونده داریم ؛ یکی در حالت عادی دو پایش روی زمین است و دیگری یک پای او به تکیه گاهی مثل دیوار تکیه داده است و لحظه استارت دونده ای که پایش به تکیه گاه بوده میتواند قوی تر و محکم تر شروع کند.

لانچ کنترل چیست؟

چگونه عمل میکند؟

اکثر خودروهای وارداتی از سال 2010 به بعد دارای آپشن لانچ کنترل هستند ، برای مثال محصولات پورشه اکثرا دارای این آپشن هستند. لانچینگ یا لانچ کنترل درحقیقت هماهنگی بین موتور ، گیربکس ، تعلیق و تقریبا میتوان تمام اجزای درگیر با نظارت کامل ECU برای کاهش هرزگردی و ارائه بالاترین توان خروجی است.

چطور باید لانچینگ کرد؟

برای انجام این عمل ابتدا باید خودروی مدنظر روی حالت اسپرت پلاس یا در برخی خودروها روی حالت ریس Race باشد سپس همزمان باید یک پا روی پدال گاز و دیگری روی پدال ترمز قرار میدهیم. دور موتور به حد مجاز که رسید خودرو با نشان دادن علامت در روی صفحه آمپر یا روی فرمان ( در پورشه) به راننده اجازه لانچ میدهند و با نهایت قدرت و سرعت خودرو شتاب میگیرد. نکته : معمولا برای لانچ ؛ در خودروهای پورشه دور موتور باید به 6 و در خودروهای بنز و بی ام و دور موتور باید بین 2.5 تا 3 برسد.

لانچ کنترل چیست؟

چند نکته جالب در مورد لانچ کنترل در ایران :

• اکثر خودروهای وارداتی از سال 2010 به بعد دارای لانچ کنترل هستن ؛ اما در بی ام و Z4 ها فقط مدل 35i و 35is لانچ کنترل دارد.

• برای لانچ بهتر و قوی تر خودروها در مسابقات فرمول یک و درگ از لاستیک های اسلیک ( Slick ) استفاده میکنند. این لاستیک ها کاملا صاف و بدون هیچ طرح آجی هستند.از ویژگی های اصلی تایرهای اسلیک این است که چسبندگی بسیار بالایی دارند.

• لاستیک های اسلیک به دلیل استفاده از کائوچوی بیشتر در هنگام تولید دارای نرمی و چسبندگی بالایی هستند و اصلا مناسب استفاده روزمره نیست ، زیرا عمر انها بسیار کم است و نهایتا 200 کیلومتر شما را همراهی کند.

تایر اسلیک

• از خودروهایی موجود در ایران ( چه پلاک ملی ؛ چه پلاک منطقه آزاد ) میتوان به پورشه 911 توربو S ؛ نیسان GTR ، لامبورگینی اونتادور و بی ام و i8 اشاره کرد.

• سعی کنید برای لانچ کردن از قبل حدود 15 الی 30 دقیقه خودرو و البته لاستیک ها را گرم کرده باشید.

• بعضی از خودروها مثل آلفارومئو 4C برای اینکه آپشن لانچ کنترلشان فعال شود باید 1000 کیلومتر مسافت طی کنند.

لانچ کنترل BMW i8

• با اینکه بعضی خودروهای کراس اوور و شاسی بلند مثل بی ام و X4 و X3 دارا لانچ کنترل هستند اما توصیه می شود که این کار صورت نگیرد.چرا که به دیفرانسیل و سیستم تعلیق آن وارد می شود و ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. البته بدین معنی نیست که این آپشن بیخودی روی این خودروها نصب شده باشد ؛ بدین معنی است که به دلیل تفاوت سیستم توزیع نیروی بین چرخ ها ممکن است تکرار آن باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شود

سعی شود بین لانچ کردن فاصله بیاندازید ، برای مثال اگر الان لانچ کردید ، تا چند بعدی چند دقیقه گذشته باشد ؛ چرا که به گیربکس و دیفرانسیل فشار وارد می شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *