آشنایی با نحوه 5 سیستم ایمنی پرکاربرد روی خودروها / قسمت اول

آشنایی با نحوه 5 سیستم ایمنی پرکاربرد روی خودروها / قسمت اول

با سلام خدمت همه همراهان سایت آی آر لوکس کارز ! امیدوارم حال همتون خوب باشه! بدون مقدمه خاصی به سراغ مقاله ایی در مورد 5 سیستم ایمنی پرکاربرد در خودروها میریم. البته در مورد این مقاله باید بگم که مایی که اوج آپشن های ایمنی خودروهامون ، کمربند سه نقطه ایی و ایربگ راننده و سرنشین هست این موارد کمی برامون آپشن به حساب میاد ؛ وگرنه اکثر این امکانات ایمنی روی خودروهای خارجی بصورت عادی نصب میشه و اصلا ویژگی خاصی هم محسوب نمیشه. خب بریم از اولین مورد شروع کنیم!

1) سیستم ترمز اضطراری یا به اختصار (AEB) یکی از مهمترین دلایل برای گرفتن 5 ستاره ایمنی در تست تصادف استاندارد، مانند Euroncap دقیقا همین ویژگی هست و از اون جالبتر اینکه از نظر قیمتی هم ارزان تر از بقیه است؛ حالا نحوه عملکرد این ترمز مهم چطوریه؟ این سیستم به سامانه لیزری مجهز هست که میتونه موانع پیش رو و شرایط جاده رو ارزیابی کنه و بعد از جمع آوری اطلاعات به راننده هشدار بده و اگه راننده بی توجهی کرد خود به خود ترمز عمل میکنه. همچنین این ترمز ، در مواقعی که راننده نیروی کافی برای ترمزگیری به پدال وارد نکنه ، بصورت خودکار این کار رو انجام میده.

2) سیستم هشدار خروج از لاین (خطوط) یا به اختصار (LDW) این سیستم یه اسم دیگه داره و به اون سیستم هشدار حرکت بین خطوط هم میگن و در صورتی فعال میشه که راننده حواس پرت در حال خروج از لاین خودش باشه. این سیستم مجهز به دوربین یا سنسورهاییه که در جلوی خودرو نصب شدن و دائم موقعیت خودرو رو چک میکنن ؛ بعد از اینکه خودرو از خط خودش خارج شد این سیستم بصورت صوتی یا لرزشی کوچک در فرمان یا صندلی ، به راننده هشدار میده.

3) سیستم تشخیص نقطه کور یا به اختصار (BSD) این سیستم با تشخیص اتومبیل هایی که در نقاط کور راننده هستن به اون هشدار میده. اهمیت این سیستم زمانی مشخص میشه که راننده بخواد به سمت چپ یا راست بپیچه و اگه عابرپیاده یا موتورسیکلتی در نقطه کورش باشه بهش از طریق اخطار صوتی یا اخطار تصویری در صفحه کیلومتر یا لرزش فرمان ، یا چراغ چشمک زن تعبیه شده در قاب آینه ، هشدار میده. در این سیستم سنسورهای مافوق صوت یا دوربین هایی در یک چهارم انتهایی خودرو قرار گرفتن که با استفاده از اونها دائما اطراف خودرو اسکن میشه..

4 )سیستم بررسی شرایط راننده یا به اختصار (DM) این سیستم برای زمانیه که راننده دچار خواب آلودگی میشه و هشیاری خودش رو از دست میده و در این صورت امکان تصادف بسیار بیشتر از حالت عادی وجود داره. اما نحوه عملکرد این سیستم چطوری هست؟! چندین حسگر یا دوربین دائما حرکت فرمان ، وضعیت چشمای راننده و سایر الگوهای رفتاری اون رو چک میکنن و اگه تشخیص بدن که راننده در حالت چرت زدن ، رانندگی میکنه آلارمی رو پخش میکنه که به اون هشدار بده. جالبه بدونین این سیستم رو هم مثل خیلی از سیستم های ایمنی دیگه ؛ شرکت ولوو طراحی کرده و به بازارهای جهانی عرضه داشته است. نکته جالب دیگه در مورد این سیستم اینه که در سفرهای طولانی، تماما حالات و الگوهای رانندگیه فرد راننده رو در حافظه خودش ثبت میکنه تا به محض دیده شدن حرکاتی غیرعادی آلارم به صدا در بیاد.

5) سیستم بازبینی فشار باد تایرها یا به اختصار(TPMS) وظیفه این سیستم اینه که میزان باد لاستیک ها رو به راننده نشون بده تا در صورت بروز مشکل اقدام به تعویض یا تعمیر انجام بگیره. همچنین این سامانه با نشون دادن شرایط باد لاستیک در کاهش مصرف سوخت هم میتونه کمک زیادی کنه نحوه عملگرد این سیستم هم جالب توجه هست ؛ با کمک سرعت چرخش چرخ ها ، سیگنال های خارج لاستیک و ترمزها میتونه باد لاستیک رو تخمین بزنه.

اگه از این مقاله خوشتون اومد لطفا مارو از حمایت هاتون بی بهره نزارید و کامنت بزارید تا قسمت دوم این مقاله رو براتون تهیه بکنیم...

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه
Amin

عالی بود

مرتضی

عالی بود

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *