کشنده ای که هر ایرانی را میتواند عاشق خود کند!

کشنده ای که هر ایرانی را میتواند عاشق خود کند!

تجربه ثابت کرده که کامیون های conventional یا اصطلاحا دماغ دار در ایران محبوبیت بسیار بالایی دارند. سال های نه چندان دور، کشنده های دماغدار ماک ، تولید شرکت ایران کاوه و بعد از آن کشنده های دماغدار ولوو NH12 این قضیه را به خوبی ثابت کرده که چقدر این سبک و استایل بین کامیونداران ایرانی محبوب است. حالا بعد از سال ها شرکت ویرادیزل ، یکی از زیرمجموعه های گروه ماموت اقدام به واردات کشنده های دماغدار به اسم شاکمن یا شاکمان به ایران کرده است که هنوز نیامده توجه خیلی ها را به خود جلب کرده است.

اصالت شاکمن کجاست؟

این کشنده محصول شرکت چینی شانگشی واقع در شهر بائوچی ، چین است. نام اصلی این کشنده شاکمن RH3 است که بصورت 2 و 3 محور در بازار عرضه خواهد شد. ظاهر این کشنده از روی کامیون های آمریکایی الگوبرداری شده و سومین کامیون دماغدار ایران لقب گرفته است.

طراحی کشنده شاکمن

از آنجایی که ایرانیان به شدت به محصولات آمریکایی علاقه مند هستند، این کشنده چینی، در همین ابتدای کار با ظاهر آمریکایی خود دل همه را برده است. دماغه بزرگ و پهن کشنده چینی چه دلربایی که نکرده است. البته نسخه ای که وارد ایران شد، دارای چرخ های کوچکی است که این امر نمای این کشنده را از بغل بسیار زننده و ناهمگون کرده ، امیدواریم که چرخ های استاندارد آن بزرگتر از حالت فعلی باشد. با این حال به خاطر عدم وجود موتور در زیر کابین و قرارگیری اش در دماغه ، ارتفاع کشنده پایین است و به راحتی می توان سوار بر آن شد. نکته جالب بعدی در مورد ظاهر کشنده شاکمن، طول بسیار بلند آن در نمای بغل است که هم زیبایی خاص خود را دارد و هم اینکه به دلیل طول زیاد احتمال قیچی کردن آن بسیار کم است.

درب کشنده را که باز میکنید، چرم و کابین باکیفیت آن به چشم می آید. اما چیزی که بیشتر چشم را جلب میکند، طراحی کابین به شدت آمریکایی آن است. گویی در یک ماک آمریکایی نشسته اید. از آن گذشته خبری از صفحه آمپر آنالوگ نیست و یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی جای آن را گرفته است که کاربری های خاص خودش را دارد. یک نمایشگر چند رسانه ای لمسی هم برای راحتی راننده در کنار این صفحه کیلومتر قرار دارد.

کابین بسیاربزرگ و جادار و راحت است و سقف بلندی دارد. علت بوجود آمدن این فضای زیاد قرارگیری موتور در دماغه است. ویژگی مثبت دیگری که دارد این است که سروصدا و حرارت موتور به داخل کابین راهی ندارد. دو تخت بزرگ و جادار هم در پشت راننده است تا به راحتی استراحت کند. کشنده شاکمن دارای 7525 میلی متر طول، 2550 میلی متر عرض و 3912 میلی متر ارتفاع است. در هر صورت با این ویژگی ها و با متریال باکیفیت کابین ، میتواند دل ایرانی جماعت را به دست آورد، ولی برای ایرانی موتور از همه چیز مهم تر است.

ویژگی های فنی این کشنده چیست؟!

این کامیون از یک پیشرانه 6 سیلندر 12 لیتری توربودیزل بهره میبرد که میتواند 490 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور از طریق یک گیربکس 12+2 AMT ساخت شرکت EATON به چرخ ها منتقل می کند. یکی از بهترین شرکت ها برای تولید گیربکس های باکیفیت است. کشنده شاکمن ، می تواند با چنین قدرتی در مجموع 44 تن بار را حمل کند که فقط 8800 کیلوگرم وزن خود کامیون است. یک باک با ظرفیت 1000 لیتر و یک مخزن Ad-Blue با ظرفیت 45 لیتر گازوئیل دارد و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است و از کاتالیست هوشمند SCR بهره میبرد.

همچنین فرمان هیدرولیکی این کشنده را شرکت ZF آلمان طراحی و تولید کرده است و سیستم تعلیف عقب آن از نوع بادی 4 بالون است که نرمی و راحتی خاصی را برای راننده به ارمغان می آورد. البته این پایان راحتی برای راننده نیست، امکانات رفاهی سرگرمی دارد که تقریبا هیچ کشنده چینی آن ها را ندارد.

امکانات رفاهی-سرگرمی

سیستم صوتی و تصویری با مانیتور ۱۰ اینچی لمسی و بلوتوث، دو تخت خواب، صندلی تنظیم شونده بادی راننده با گرم‌کن و سردکن و ماساژور، صندلی شاگرد بادی، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دما، آینه‌های برقی گرم‌کن دار، یخچال، آب‌سردکن فیلتر دار، گرم‌کن مخزن سوخت، بخاری درجا، کولر درجا، کلید قطع برق، چراغ مه شکن، چراغ روشنایی روز، گرم‌کن هوای ورودی پیشرانه، بادگیر، سانروف، قفل مرکزی به همراه ریموت، شیشه بالابر برقی به همراه پاور ویندوز، سنسور باران،

امکانات ایمنی

این کشنده به خاطر وجود دماغه از نظر ایمنی برخورد از جلو سطح بسیار خوبی دارد و البته یکی از نقاط ضعف ایمنی آن، نداشتن ترمزاضطراری در مواقع لزوم است. دوربین ۳۶۰ درجه، مانیتورینگ نقاط کور، نشانگر باد تایرها، هشدار حرکت رو به عقب، هشدار ضد سرقت مخزن سوخت، هشدار اتمام لنت‌ها هشدار حرکت بین خطوط LWDS، هشدار برخورد از جلو FCW و قابلیت حمل کالای خطرناک چراغ‌های LED با قابلیت روشن شدن خودکار

کلام آخر

دماغه دار بودن به این کشنده زیبایی، جذابیت، راحتی و ایمنی داده است اما به خاطر همین دماغه تقریبا دید راننده نسبت به جلو کم میشود، یا در مواقع پارک کردن راننده را دچار مشکل جدی می کند. با تمام این اوصاف همه خودروها 100 درصد عالی نیستند و کشنده شاکمن نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. قیمت این کشنده را چیزی حدود 4.5 تا 5 میلیارد تومن تخمین زده اند که امسال به بازارایران عرضه خواهد شد.

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه

بهترین کامیونهای باربری و کشنده های همین دماغ دارها هستند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *