بررسی دقیق شاهین پلاس

بررسی دقیق شاهین پلاس

بررسی دقیق خودرو شاهین پلاس

شاهین! خودرویی نسبتا زیبا با امکانات قابل قبول ولی موتوری ضعیف… جمله ی بالا چکیده ای از صحبت های عموم مردم در مورد شاهین سایپا می باشد، همین جمله به تنهایی کافی بود که شرکت سایپا به دنبال ارتقای فنی محصول جدید خودش باشد. هرچند که این ارتقا هزینه ی زیادی را برای سایپا بوجود آورده اما سوال اصلی اینجاست که چرا مهندسین این شرکت همان ابتدای کار به این موضوع پی نبردند؟! استفاده از توربو شارژر برای یک پیشرانه هشت سوپاپ اقدامی عجیب و غیر منطقی بود که نتیجه ی این کار هم جز ضرر چیزی برای سایپا نداشت. در هفته ی گذشته شرکت سایپا از شاهین پلاس رونمایی کرد. خودرویی ارتقا یافته اما این بار با پیشرانه ی محبوب tu5

شاهین پلاس

شاهین پلاس این بار بصورت کامل از لحاظ فنی تغییر کرده است. این خودرو مجهز به موتور ۱/۶ لیتری ME16 می باشد. در واقع ME16 همان موتور تیوفایو است که پیش از این بر روی خودروی تارا مشاهده شده است. گیربکس شش دنده ی اتوماتیک این خودرو توان ۱۱۵ اسب بخاری را به همراه گشتاور ۱۵۰ نیوتون متری به چرخ های جلو منتقل میکند. البته ناگفته نماند که یک نسخه دیگر از شاهین نیز با همون موتور قبلی تیبا که مجهز به توربوشارژر می باشد در حال تولید است با این تفاوت که انتقال دهنده ی نیروی این پیشرانه به چرخ های جلو یک گیربکس cvt جدید است.

طبق گفته ها سایپا در سال بعدی موتور ME16 را با گیربکس دستی نیز به بازار عرضه خواهد کرد. این پیشرانه که اصالتا فرانسوی می باشد در طی سال های اخیر توسط شرکت ایران خودرو دست خوش تغییراتی شد که نتیجه ی آن بر روی خودرویی مثل تارا مشخص شده است. شرکت سایپا نیز همان موتور را این بار با تغییراتی در قسمت های بلوک سیلندر، اجزای سر سیلندر، رینگ ها، یاتاقان ها، سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی همراه کرده است. مهندسین سایپا بر این باورند که با توجه به تغییرات ایجاد کرده بر روی موتور تارا یا همون EC5، پیشرانه ی بروز شده مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتری را دارد.

شاهین پلاس

در بخش ظاهری و امکانات رفاهی نیز شاهین پلاس دچار تغییراتی شده است. در نسخه پلاس داشبورد و رودری ها تغییر کرده اند و همچنین این خودرو از لحاظ ایمنی در سطح بالاتری قرار گرفته است. از جمله امکانات نسخه پلاس شاهین می‌توان به سانروف، تریم چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، نمایشگر لمسی داشبورد، ایرکاندیشن اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمه‌ای، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینه‌های تاشو برقی اشاره کرد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *