واشر سرسیلندر چیست؟ + نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر چیست؟ + نشانه های سوختن واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر چیست؟

 واشر سرسیلندر قطعه ایست در موتور خودرو که ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد و وظیفه آن ایجاد یک آب بندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی ، آب ، و احتراق موتور می باشد.

جنس واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر نیز مانند دیگر قطعات موتور از جنسی مقاوم به گرما و فشار و ضربات زیاد ساخته می‌شود. این قطعه همچنین باید قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد تا بتواند وظیفه‌ عایق‌بندی  محفظه احتراق سرسیلندر را به‌خوبی انجام دهد. بنابراین آن را از ورقه‌ها یا لایه‌های فلز نرم و مواد انعطاف‌پذیر و نسوز می‌سازند. این لایه‌ها در انواع سرسیلندر عموما دارای یکی از ترکیبات زیر هستند که به ترتیب روی هم قرار می‌گیرند :

  • آزبست – مس – فولاد
  • واشر نسوز – فولاد
  • آلومینیوم – کروم
  • مس- واشر مقوایی نسوز یا آزبست- فولاد
واشر سرسیلندر
به‌طور کلی دلایل سوختن واشر سرسیلندر را به دو دسته میتوان تقسیم کرد

 با گذشت چند سال از کارکرد موتور خودرو به دلیل سرد و گرم شدن‌های متوالی و قرار گرفتن در معرض گازهای حاصل از احتراق و همچنین رسوبات آب، واشر سرسیلندر فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. البته نا گفته نماند که خودروهایی که برای مدت طولانی بدون استفاده رها می‌شوند نیز به علت رسوبات آب پس از مدتی دچار فرسودگی واشر سرسیلندر خواهند شد. (دقت داشته باشید که بهتر است از آب معمولی برای این کار استفاده نشود) بنابراین دلیل اول خرابی و سوختن واشر سرسیلندر را باید در فرسودگی و اتمام عمر مفید آن دانست.

دلیل دوم سوختن واشر ، افزایش دماست. اگردر فرآیند خنک‌سازی موتور هر یک از اجزای سیستم خنک‌کاری مانند فن خنک کننده، رادیاتور، ترموستات و… دچار خرابی یا مشکل شود، دمای موتور از حد طبیعی فراتر خواهد رفت. به بالا رفتن دما اگر در همان دقایق اولیه توجه نشود  و جلوی افزایش بیش‌تر آن گرفته نشود می‌تواند باعث سوختن واشر سرسیلندر شود. افزایش (بیش از حد) دما میتواند عوامل مختلفی داشته باشد که در ادامه چند مورد بیان شده است:

  1. کم شدن آب رادیاتور
  2. مسدود شدن مجرای آب در موتور
  3. رسوب کردن یا نقص سیستم خنک کننده وفن؛در نتیجه خنک نشدن آب رادیاتور
  4. تاب خوردن شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور
  5. رانندگی طولانی در ترافیک سنگین و فشار زیاد بر موتور در فصل گرما
واشر سرسیلندر سوخته
نشانه های سوختن واشر سرسیلندر
  1. وجود آب در سر پیستون ها
  2. تغییر رنگ روغن موتور به رنگ شیری
  3. کم توان شدن خودرو و نداشتن نیروی کافی
  4. کم شدن آب رادیاتور و روغن موتور
  5. تغییر رنگ دود خارج شده از اگزوز در ابتدای روشن کردن(اگر سفید باشد، آب وارد محفظه احتراق شده است و اگر آبی باشد، روغن هم به محفظه احتراق وارد شده است)

در پایان دو نکته مهم شایان ذکر است؛ اول اینکه سوختن واشر سرسیلندر مانند شکستن قطعات به‌طور ناگهانی اتفاق نمی افتد و در دراز مدت تحت عوامل متفاوت ایجاد میشود و با بررسی های دوره ای از سیستم خنک کاری و… میتوان سوختن واشر سرسیلندر را برای مدت طولانی به تعویق انداخت.

دوم اینکه اگر واشر خودوری شما سوخت، حتماً خودروی خود را به مکانیکی مورد دانا و با تجربه بسپارید چون سفت کردن بیش از حد یک پیچ میتواند هفتۀ بعد شما را به تعمیرگاه باز گرداند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *