رالی داکار یکی از جذاب ترین مسابقات رالی در دنیا

رالی داکار یکی از جذاب ترین مسابقات رالی در دنیا

در این مقاله در وبسایت آی آر لوکس کارز می خواهیم شما را با یکی از جذاب ترین و مهیج ترین رالی های جهان آشنا کنیم؛ رالی داکار!

معرفی رالی داکار

رالی داکار از دسامبر 1978 آغاز شد و شروع آن نیز داستان بسیار جذابی داشت. طبق شنیده ها در سال 1977 تیری سابین ماجراجوی فرانسوی، با موتور سیکلت در حال گذر از صحرای لیبی بوده که راه را گم می کند، او نیز سرانجام از مرگ دلخراش در صحرای سوزان لیبی نجات پیدا می کند اما با خود می اندیشد که چرا چنین تجربه هیجان انگیزی را با افراد زیادی سهیم نشوم. به فرانسه برگشت و مسابقه ای با عنوان رالی استقامتی پاریس – داکار راه اندازی کرد.

رالی داکار

در اولین دوره مسابقات از بین 182 شرکت کننده فقط 74 نفر توانستند مسیر 9300 کیلومتر از پاریس به داکار را به سلامت پشت سر بگذارند و رفته رفته در سال های بعد به افراد شرکت کننده افزوده شد، به گونه ای که در سال 1982 حدود 382 نفر در این مسابقات حاضر شدند و مسابقات شکل جدی تری به خود گرفت. اما شاید بهترین قسمت مسابقات رالی داکار ورود فناوری GPS در سال 1992 به این مسابقات بود و این نوید را می داد که دیگر هیچ شرکت کننده ای مفقود نخواهد شد، زیرا تا آن زمان عده ای از شرکت کنندگان در بین راه گم میشدند و اتفاقات ناگواری برایشان پیش می آمد. در اینجا لازم دانستیم که چند اتفاق جالب را بصورت خلاصه برای شما عنوان کنیم.

رالی داکار
  • در سال 1997 رالی داکار به صورت کاملا انحصاری فقط در آفریقا و مسیر رفت و برگشت بین داکار و آگادز برگزار شد.
  • در سال 2001 جوتا کلینشمیت راننده میتسوبیشی، به اولین زنی تبدیل شد که به قهرمانی این مسابقات رسید. البته وقتی که نفر اول ، آقای شلسر به علت رفتار غیرورزشی یک ساعت جریمه شد.
  • رالی داکار تا سال 2008 معروف به رالی پاریس ( پایتخت فرانسه ) تا داکار ( پایتخت سنگال ) بود ولی بعد از تهدیداتی که برای ورزشکاران در موریتانی بوجود آمد از سال 2009 تا 2019 در آمریکای جنوبی برگزار شد. اما از سال 2020 تا 2022 این رالی در کشور عربستان سعودی و در منطقه خاورمیانه برگزار می شود که در نوع خود بسیار جالب توجه است.
  • این مسابقات دو هفته یا 14 روز اول هرسال میلادی در 13 مرحله آغاز می شود.
رالی داکار
  • مسیر مسابقات قبل از سال 2008 ، حدود 9300 کیلومتر بود که در سال های اخیر به علت وجود تهدیداتی برای سلامت رانندگان به 8500 کیلومتر کاهش یافت.گویا در منطقه آمریکای جنوبی ارتفاع از سطح دریا بالا بوده و این برای تنفس رانندگان و کارایی خودرو مضر تشخیص داده شد.
  • راننده باید در هر مرحله از مسابقات مسیری بین 800 – 900 کیلومتر در روز را طی کند تا به مقصد برسد و هر راننده ای که سریعتر به مقصد برسد در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. این مسیرها شامل تپه های شنی ، گل و لای ، چمن ، صخره و سنگ می باشند.
  • هزینه ورود به مسابقات برای هرنفر 75000 دلار است و شرایط خاصی برای ورود به مسابقات وجود ندارد ، همین که 18 سال سن داشته باشید کافی است.
  • رالی داکار یک رویداد استقامتی است و شرکت کنندگان از وسایل نقلیه مخصوص برای این مسابقات استفاده می کنند که عموما توانایی آفرود دارند.
  • نیت خودروسازان از ورود به این مسابقات هم آزمایش خودروها و هم فرصتی برای به نمایش گذاشتن دوام و استحکام محصولاتشان است.
رالی داکار

حالا به سراغ انواع گروه های رقابتی در رالی داکار می رویم. در رالی داکار 5 گروه رقابتی وجود دارد ، موتورسیکلت ، خودروها ، کلاسیک ها ، کامیون ها و UTV

موتورسیکلت ها
از سال 2011 تصمیم بر آن شد که حجم سیلندر موتورسیکلت ها از 450 سی سی فراتر نرود در کلاس موتورسیکلت های برندهای KTM ، هوندا ، یاماها ، شرکو ، هوسکوارنا ، گاز گاز و بی ام و حضور دارند.

خودروهای سواری
کلاس خودروها از وسایل نقلیه با وزن کمتر از 3500 کیلوگرم تشکیل می شود که به چند دسته تقسیم می شوند : گروه T1 متشکل از “وسایل نقلیه پیشرفته بین المللی” است که بر اساس نوع موتور (بنزینی یا دیزلی) و نوع محرک (دو چرخ یا چهار چرخ متحرک) تقسیم می شود. گروه T2 متشکل از “وسایل نقلیه تولیدی در کشورها” است که به دسته های بنزینی و دیزلی تقسیم می شوند، در حالی که گروه T3 برای “وسایل نقلیه سبک” است.
میتسوبیشی ، فولکس واگن ، سیتروئن ، پژو ، پورشه ، فورد ، تویوتا و هاوال از شرکت کنندگان رالی داکار بوده اند و هستند.

رالی داکار

کامیون ها
کلاس کامیون ها اولین بار در سال 1980 وارد مسابقات شد و مخصوص وسایل نقلیه با وزنی بیش از 3500 کیلوگرم است.کامیون ها در گروه T4 قرار می گیرند. کاماز روسیه پیشروترین برند مسابقات رالی داکار در بخش کامیون هاست. علاوه بر کاماز ، رنو ، مان ، ایویکو ،تاترا ، هینو ، داف ، پرلینی و مرسدس بنز هم در این مسابقات حضور دارند.

کلاس UTV
تا قبل از 2017 این کلاس وجود نداشت و زیرمجموعه خودروهای T3 قرار می گرفت ، اما رفته رفته به تعداد علاقه مندان اضافه شد و تصمیم گرفتند که کلاس جدیدی را به رالی داکار اضافه کنند.

کلاسیک ها
این کلاس در سال 2021 به رالی داکار اضافه شده و برای خودروها و کامیون ها تولید شده قبل از سال 2000 میلادی است.نکته جالب اینجاست که این خودروها در مسیری موازی و در عین حال متفاوت و مناسب برای وسایل نقلیه کلاسیک حرکت می کنند. جدول امتیازدهی براساس سریعترین زمان نیست ، بلکه براساس سیستم امتیازدهی است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *