تاریخچه صنعت خودروسازی ایران

تاریخچه صنعت خودروسازی ایران

قطعا شما هم تا به حال شنیده اید که صنعت خودروسازی ایران همزمان با کشوری همچون کره جنوبی شروع به کار کرد . اما شاید سوالی که هم اکنون ذهن شما را درگیر و مشغول به خود کرده ، این است که پیشرفت چشمگیر آن کمپانی خودرو ساز کره ای کجا و در مقابل پیشرفت خودروسازی کشور ما کجا ؟ چرا کره ای ها توانستند مرز های پیشرفت را جا به جا کنند و امروزه در صدر رده بندی بهترین خودرو های دنیا قرار بگیرند ؟ تا انتها با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم .

در سال ۱۳۴۱ کارخانه ای توسط برادران خیامی بنیان گذاری شد . ( محمود و احمد خیامی ) سرمایه اولیه این کارخانه صد میلیون ریال بود . از تولید و محصول اولیه این شرکت ، میتوان اتوبوس های معروف با نام LP را نام برد که شاسی آن از کشور آلمان وارد میشد و با نصب اتاق بر روی آن مونتاژ می گردید . در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت انگلیسی روتس به منظور تولید پیکان منعقد گردید که یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۶ ، کارخانه خودرو سازی ایران ناسیونال با سرمایه اولیه چهارصد میلیون ریال تاسیس شد . دقیقا در همین سال کمپانی هیوندای ، اولین خودروی خود را با نام کورتینا روانه بازار کرد . ایران ناسیونال در آن زمان قادر بود روزانه ده دستگاه سواری ، هفت دستگاه اتوبوس و کامیون مونتاژ و به تولید برساند.
پیکان از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ در مدل های مختلف لوکس ، جوانان ، آمبولانس ، استیشن ، وانت ، در چرخه تولید بود . این شرکت پیشرفت بسیاری داشت و در سال ۱۳۵۸ توانست ۹۸ هزار دستگاه پیکان تولید و وارد بازار کند .

در سال ۱۳۵۷ با توجه به افزایش قیمت نفت و درآمد های ارزی و قدیمی شدن پیکان ، شرکت ایران ناسیونال تصمیم به همکاری با پژو فرانسه گرفت ‌که در نهایت منجر به عقد قرارداد پژو ۳۰۵ شد . در همین زمان بود که انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و تمامی صنایع این شرکت در اختیار دولت قرار گرفت . متاسفانه با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، مشکلات زیادی برای این کارخانه خودروسازی بوجود آمد . مشکلاتی از قبیل موارد ارزی و اقتصادی ، نبودن واردات ، دشواری تهیه کالا و مواد از خارج از کشور و فرسوده شدن دستگاه ها . چنانچه این شرکت در سال ۱۳۶۴ تا آستانه تعطیلی پیش رفت . در سال ۱۳۶۷ و با پذیرفتن قطع نامه ۵۹۸ سازمان ملل توسط ایران ، اوضاع کمی بهتر شد .

در همین دوره و طی آن ، قرارداد تولید پژو ۴۰۵ در مدت سه سال منعقد گردید . مسیر رشد و ترقی درست انتخاب شده بود و به تدریج با گذشت زمان پیشرفتی صورت گرفت و خودرو هایی نظیر پژو ۲۰۶ ، پژو پارس و در نهایت سمند تولید شدند . اما متاسفانه بعد از آن ، هنوز سالیان سال این خودرو ها تولید شده و وارد بازار می شوند . البته در چند سال اخیر خودرو هایی همچون دنا ، رانا ، تارا ، شاهین تولید شدند اما با خودرو های لوکس کره ای فاصله زیادی دارند . در سمت مقابل کمپانی های کره ای روز به روز مسیر های پیشرفت را طی می کنند و با برنامه ریزی دقیق و منسجم توانسته اند محصولات خود را در تمامی دنیا معتبر سازند . این شرکت ها در بعضی موارد حتی جایزه های سال را برنده شده و در رتبه نخست قرار گرفته اند . امیدواریم صنعت خودرو سازی ایران نیز دچار تحول شده و گام در بهتر شدن بردارد زیرا که دانش و هوش جوانان ایرانی سرمایه این خاک و وطن بوده و میتواند موجب پیشرفت این مرز و بوم شود .

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه

[…] تاریخچه صنعت خودروسازی ایران ; برای خواندن کلیک کنید […]

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *