تست و بررسی کیا سراتو کوپه مدل 2015

تست و بررسی کیا سراتو کوپه مدل 2015
کیا سراتو کوپه – Kia Cerato Coupe

سلام به همه همراهان وبسایت تخصصی آی آر لوکس کارز ، با ما همراه باشید با یک مقاله جذاب دیگر از تست و بررسی یک خودروی جذاب! این بار تیم آی آر لوکس کارز به سراغ محبوب کره ای ، کیا سراتو رفته است.در ادامه به جزییات بیشتری از این محصول کره ای میپردازیم.

تاریخچه کیا سراتو

کیا سراتو (کیافورته در آمریکا – کیا K3 در کره جنوبی – کیا شوما در چین) خودروی سایز کوچکی است که از سال 2003 روی خط تولید کیا قرار گرفته است.این خودرو از همان ابتدا در انواع ، هاچ بک 5 درب ، کوپه و سدان 4 درب به بازار عرضه شد.همچنین سراتو با هیوندای الانترا از پلتفرم مشترکی استفاده میکنند.4 نسل از سراتو در کیا تولید شد و بالاخره در سال 2016 تولید نسخه های سدان و کوپه از خط تولید کنار گذاشته شدند و در حال حاضر فقط نسخه هاچبک آن نیز در حال تولید هستند که به ایران راه پیدا نمیکنند.

کیا سراتو کوپه 2015
سراتو در ایران

3 نسل از سراتو در ایران حضور دارند. نسل اول توسط اطلس خودرو وارد شد. نسل دوم که به وفور در ایران وجود دارد مدتی بعد از واردات ، توسط سایپا از سال 93 مونتاژ شد که البته بعد از تحریم ها در سال 98 مونتاژ این نسل هم در ایران به طور کامل متوقف شد.نسل سوم هم به تعداد محدودی در هر دو تیپ سدان و کوپه وارد کشور شد.

سراتو مورد تست و بررسی ما 

این سراتو ، نسخه کوپه از نسل سوم و مدل 2015 است که دارای یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری با قدرت 173 اسب بخار و گشتاور 209 نیوتن متر است.این قدرت و گشتاور از طریق گیربکس 6 دنده اتومات به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب 0-100 کیا سراتوی مورد تست تیم آی آر لوکس کارز : 8.5 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر 7.4 لیتر می باشد.

کیا سراتو کوپه 2015
امکانات رفاهی-سرگرمی کیا سراتو کوپه

تهویه مطبوع ، پریزبرق 12 ولت ، جای بطری ، استارت و ورود بدون کلید ، استراحت گاه پای راننده ، حسگر روشنایی هوا برای چراغ ها ، آینه های گرم شونده ، چراغ مشایعت کننده ، ایموبلایزر موتور ، فرمان چرم ، 6 بلندگو ، آینه دید عقب شب و روز ، پاور ویندوز ، دمیستر شیشه عقب ، کامپیوتر سفری ، نمایشگر دمای هوای محیط سانروف ، پدال اسپرت ، کنترل خودکار آب و هوا ، سیستم ناوبری

امکانات ایمنی سراتو کوپه

کیسه هوای راننده و سرنشین ، ترمز ABS ، ترمز کمکی ، کروزکنترل ، توزیع الکتریکی نیروی ترمز ، سیستم پایداری الکترونیکی ، هشدار توقف اضطراری ، کیسه هوای سر ، سیستم کمک کننده سربالایی ، حسگر کنترل فاصله پارک از عقب و جلو ، فرمان برقی ، دوربین دنده عقب ، تیرهای محافظ ضربه جانبی درب ها ، کنترل کشش ،

کیا سراتو کوپه 2015
تجربه رانندگی کیا سراتو

کره ای ها نیاز به معرفی ندارند ، خودروسازانی که سعی می کنند همیشه بهترین را به مشتریانشان ارائه دهند. هرچند خودرویی که در اختیار تیم آی آر لوکس کارز قرار گرفته است کم آپشن تر از بقیه خودروهای این شرکت است اما همچنان ظرافت و صلابت خاص خود را دارد. از چهره شروع می کنیم. نمای جلویی با چراغ هایی بزرگ و جلوپنجره ای باریک مزین شده است. در نمای بغل اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند رینگ های با طرح زیبای گلبرگ گل هاست. بعلاوه دو درب بودن آن نیز بسیار بسیار به چشم می آید و از نمای بغل ظاهری بسیار یک دست و منحنی جذابی دارد.

 در نمای عقب چراغی زیبا که بخشی از ان روی درب صندوق قرار دارد را می بینید. چراغ های قرمز رنگی که در وسط آن رنگ زرد راهنما و رنگ سفید برای هشدار دنده عقب قرار دارد.بعلاوه یک اسپویلر مشکی کروم در پایین و البته دو نوشته سراتو و کوپ در طرفین میبینید.البته درایران سراتو کوپه نسل دوم به وفور پیدا می شود و از این نسلی که مورد بررسی تیم ماست به ندرت در ایران تردد می کنند. اگر بخواهیم مقایسه ریزی هم بین چهره دو نسل داشته باشیم باید گفت که نسل جدید به مراتب از خطوط منحنی بیشتری نسبت به نسل قبل استفاده کرده است.

درب خودرو کیا سراتو کوپه را که باز میکنید متوجه عدم وجود قاب دور شیشه ها می شوید که به زیبایی خودرو افزوده است.(این مورد هم فقط در خودروهای کوپه دیده می شود) همچنین برخلاف تصور همه سراتو فضای کابین نسبتا بزرگ و جاداری هم دارد.وقتی روی صندلی راننده می نشینید حس راحتی زیادی به شما القا می کند. فرمان با کلیدهای میانبر ، داشبوردی کاملا در دسترس و فضای مناسب جهت قرارگیری پاهای راننده که حتی برای قدبلندها هم مناسب است. در مقابل چشمانمان صفحه کیلومتر ساده اما کاربردی را مشاهده کردیم که هر آنچه که لازم داشتیم در آن وجود داشت.

طراحی داشبورد کیا سراتو کوپه به شدت ساده و البته جذاب است ولی باز هم از کیفیت مواد خوبی برخوردار نیست و از پلاستیک فشرده در بیشتر فضای آن استفاده شده است. شما کلید اضافه یا بلااستفاده در داشبورد نمی بینید. بخشی از کلیدهای لازم را روی فرمان و بخشی هم در سمت چپ راننده قرار داده اند. شاید تنها ایراد و جذاب ترین ایراد سراتو کوپه ، همین دو درب بودن آن باشد ، چراکه برای خروج سرنشین عقب حتما باید صندلی راننده یا شاگرد به سمت جلو خم شود.البته گفته شده که فضای عقب چندان مناسب 3 نفر نیست.

برویم به سراغ تست موتور کیا سراتو کوپه و هندلینگ و شتاب آن! استارت را میزنیم. صدای موتور به سختی به گوش میرسد چرا که کابین آن کاملا ایزوله شده است. برای خودروهای کره ای معمولا موتور با کیفیت و قدرت کم درنظر گرفته می شود. هرچند که خیلی از موتورهای کره ایی در ایران به دلیل سوخت و رسیدگی نامناسب به سرعت خراب می شوند. برای شتاب گیری آماده می شویم و دنده را در حالت درایو یا D میگذاریم و پدال گاز جذاب و اسپرت را تا ته فشار می دهیم. شتاب خیره کننده ای ندارد اما در حد استاندارد است.

هندلینگ و ترمز گیری این خودرو هم در حد مطلوب است. در چند سال گذشته کیا تلاش کرده که در بحث موتور و مصرف سوخت عملکرد بهتری داشته باشد و این قضیه در سراتو دیده می شود.

عکس : فرید عابدی

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *