تست و بررسی شورلت کامارو Convertible RS 2014 در ایران

تست و بررسی شورلت کامارو Convertible RS 2014 در ایران

سلام به همه شما دوستان و همراهان ، خوش آمدید به یک مقاله دیگر در سایت آی آر لوکس کارز! در این مقاله بنا به درخواست شما عزیزان به ماسل کار پرطرفدار شورلت کامارو پرداختیم ، امیدوارم که تا آخر با ما همراه باشید و نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خودتان را برای ما بنویسید.
قبل از ورود به مبحث اصلی کمی شما را با کامارو ، یکی از محصولات پرطرفدار و اسپرت شورلت آشنا میکنیم.

معرفی کامارو :

کامارو یکی از خودروهای امریکایی سایز متوسط است که جز دسته ماسل کارها یا همان خودروهای عضلانی قرار میگیرد.اولین نسل این خودرو به 29 سپتامبر 1966 میلادی برمیگردد که از سال 1967 وارد بازار شد و بعنوان رقیبی در مقابل فورد موستانگ معرفی گشت. جالب است بدانید که پلت فرم و اجزای اصلی این خودرو با خواهرخوانده خودش پونتیاک فایربیرد همسان است. گفته شده که از زمان تولید اولین نسل کامارو تاکنون چیزی حدود 5 میلیون نسخه بفروش رفته است. البته در 6 نسل و در مدل های مختلفی که از آن به بازار آمد.

اسم کامارو به چه معناست؟

زمانی که مدیرعامل شورلت در جلسه مطبوعاتی مدل جدید خودروی خود را معرفی میکرد اسم کامارو را برای آن برگزید ، خبرنگاران پرسیدند کامارو یعنی چه و ایشان گفتند کامارو یعنی موجود کوچک و شروری که موستانگ را میخورد! و این نام از سال 1967 تاکنون روی این حیوان کوچک و شرور قرار گرفته است. البته ناگفته نماند که کامارو در زبان فرانسه به معنی رفیق و دوست می باشد.

کامارو در ایران :

کامارو از دیرباز در ایران طرفداران بسیاری داشته است ، نسل دوم این خودرو قبل ازانقلاب اسلامی ایران پا در جاده های ایران گذاشته بود و همان موقع ها هم جوانان ایرانی به عشق صدای غرش موتورش عاشقش بودند. هنوز هم کاماروهای قدیمی در ایران پرطرفدار هستند ، اما بعد از وقوع انقلاب 57 ، ورود خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع شد و همچنان هم ممنوع است.البته سال هاست که برای ورود خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد مانعی وجود ندارد.کاماروی مورد بحث ما نیز از این دست آمریکایی هاست.

کامارو مورد بحث این مقاله :

شورلت کامارویی که ما مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادیم از نوع rsکانورتیبل و مدل 2014 است.این خودرو از یک پیشرانه 6 سیلندر 3.6 لیتری بهره میبرد که میتواند 325 اسب بخار قدرت و 378 نیوتن متر گشتاور تولید کند و این قدرت را به چرخ های عقب آن برساند. سرعت این هیولای 6 سیلندر ظرف مدت 6.2 ثانیه به 100 کیلومتر برساعت میرسد و می تواند نهایتا 250 کیلومتربرساعت سرعت برود. که البته این مقدار سرعت بر روی کیلومتر آن محدود شده است. در کنار همه این ویژگی ها این خودرو مجهز به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک است و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر 11.5 لیتر میباشد.

امکانات رفاهی :

این شورلت کامارو دارای : چراغ های جلو زنون ، چراغ روشنایی روز ، آنتن کوسه ای ، صندلی های اسپرت و نرم 6 حالته و دارای گرمکن، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی 7 اینچی ، قطب نما ، چراغ همراهی ، سیستم صوتی بوستون آکوستیک با 9 بلندگو ، رادیو ماهواره ای ، دکمه های میانبر روی فرمان ،قابلیت استارت از روی سوئیچ خودرو ، سیستم ناوبری می باشد.

امکانات ایمنی و فنی :

از جمله امکانات ایمنی و فنی در این خودرو میتوان به سیستم تعلیق اسپرت ، سیستم ضد لغزش دیفرانسیل ، ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ضدقفل (ABS) ، کیسه هوای راننده و سرنشین ، جانبی و پرده ای ، دوربین دید عقب ، سیستم پیشگیری از تصادف ، نمایشگر میزان باد تایر ، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش ، سنسور دنده عقب اشاره کرد.

تجربه رانندگی :

از بیرون ظاهر جذاب این خودرو ما را حیرت زده کرد ، رنگ خاص زرد ، چهره خشن و عضلانی با آن رینگ های 20 اینچی آلیاژی توجه هر آدمی را به خودش جلب میکند! البته مالک این خودرو از سپر جلوی ZL1 استفاده کرده که جذابیت آن را دو چندان کرده است. در نمای عقب چراغ های جذاب LED و دوبل اگزوز در دو طرف سپر عقب میبینید که سروصدای زیادی را به راه می اندازند. خودرو از آنچه که تصور میکنید حجیم تر و عضلانی تر است.

درب خودرو را باز میکنیم و داخل خودرو مینشینیم چیزی که بسیار توجه ما را به خودش جلب کرد ، صندلی های نرم و چرمی و حجیم آن است که کاملا شما را در آغوش میگیرد.سقف کامارو به خودی خود کوتاه است و افراد قدبلند ممکن است کمی با این قضیه مشکل داشته باشند ، همچنین فضای کم عقب و پشت صندلی های جلو اصلا مناسب افراد قدبلند و درشت اندام نیست ، بعلاوه خودرو کمی بیش از اندازه حجیم و بزرگ هست که مطمئنا اگر به آن مسلط نباشید شما را دچار مشکل میکند. با وجود تمام این موارد یک نکته ایی که شما همیشه در مورد خودروهای آمریکایی با آن مواجه می شوید ، فضای کابین عریض و جاداره آنهاست. به همین دلیل است که اکثر ایرانی ها خودروهای آمریکایی را به کشتی تشبیه میکنند.

این خودرو هم از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود سقف کوتاه و فضای پشت صندلی کم اما عریض و جادار است. نکته جالب دیگر اینجاست که کامارو با این همه ویژگی های مثبت ولی در عین حال کابینی بسیار ساده دارد و تعداد آپشن های آن به بعضی از خودروهای هم نسل خودش نمیرسد. البته که برای خودروی مدل 2014 همین مقدار آپشن و امکانات کافی است اما به نسبت بقیه خودروهای اسپرت چندان قابل مقایسه نیست. علاوه بر این کابین آن از مواد پلاستیکی سختی تشکیل شده است که بسیار بسیار راننده و سرنشین را آزار میدهد. خبری از لطافت و نرمی در بیشتر قطعات کابین آن نیست. حالا به بخش اصلی میرسیم ، میخواهیم که ببینیم آیا این خودرو به همون اندازه که کابینی زمخت و خشن دارد در جاده ها هم زمخت و خشن هست؟! سوئیچ را میچرخانیم ، صفحه آنالوگ مقابل ما روشن میشود و حالا لحظه خوشایند استارت بی نظیر این خودرو که همانند یک داروی آرام بخش عمل میکند.استارت میزنیم! صدای گوش نواز موتور 6 سیلندر، گوش ما را مینوازد.

به پیشنهاد همکارمان سقف خودرو را باز میکنیم.14 ثانیه زمان نیاز است تا سقف خودرو کاملا باز شود حالا وقتش رسیده که ببینیم این هیولای آمریکا چند مرده حلاج است؛ دنده را روی حالت D قرار میدهیم ، روی پدال گاز را تا ته فشار می دهیم ، خودرو ظرف مدت حدود 7.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسیم. البته برای یه خودروی با وزن تقریبی 1800 کیلوگرم و قدرت 325 اسب بخار چندان بد نیست. به هرحال از موضوع شتاب و سرعت بگذریم میرسیم به بحث داغ و جالب تجربه رانندگی با این هیولا ؛ به شدت خودروی سخت و بد قلقی است ، فرمان خشک ، سیستم تعلیق خشک و رانندگی سختی دارد اما هندلینگ آن از نقاط مثبت اش هست. البته اگر مهارت کافی نداشته باشید با این خودرو در حین رانندگی به مشکل برخواهید خورد چرا که به شدت خودرویی وحشی است. مخصوصا ما توصیه میکنیم سر پیچ ها به شدت مراقب باشید و حتی الامکان از گاز دادن سر پیچ پرهیز کنید ، چون کاماروی وحشی بسیار کنترل ناپذیر است. و ممکن است انتها خودروی بلغزد و شما کنترل خودتان را از دست بدهید. در حین رانندگی اگر به آینه های بغل و آینه عقب نگاه کنین کاملا متوجه حجیم بودن آن می شوید.

البته به نسبت خودروهای داخلی ما بزرگ به نظر می رسد ولی در کشور آمریکا این خودروی سایز آنچنان بزرگی ندارد. سرعت این خودرو کاملا مطلوب است و شما می توانید به راحتی صدای پیشرانه خوش صدای آن را در کابین به هنگام فشار دادن پا روی پدال گاز را بشنوید. در کنار سرعت مطلوب ، این خودرو دارای ترمزهای بسیار مطلوبی است که حس اعتماد و اطمینان به راننده می دهد. علاوه بر این جعبه دنده با موتور بسیار هماهنگ عمل میکند و با یک معکوس میتوانید به اوج هیجان برسد میخواهیم این را به شما بگوییم که این خودرو در حقیقت تلفیقی از قدرت ، سرعت ، هیجان ، چالش برانگیز ، مهارت ، شتاب ، اعتماد و اطمینان است.

به پایان این مقاله رسیدیم ، از علاقه مندان میخواهیم که نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما بفرستند.

عکاس : فرید عابدی

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *