ایمن ترین خودرو های داخلی

ایمن ترین خودرو های داخلی

معمولا زمانی که صحبت از ایمنی در بین خودرو های داخلی میشود اکثرا‌ به این فکر میکنیم که هر چقدر خودرو بزرگتر و محکم تر باشد یعنی ایمن تر است. در صورتی که فاکتور های ایمنی برای حفظ جان سرنشینان و راننده فاصله ی زیادی با افکار عموم جامعه دارد. در وهله ی اول حفظ کابین در برخورد های روبرو یکی از مهم ترین فاکتور ها در بحث ایمنی می باشد. اگر بخواهیم کمی واضح تر این موضوع را توضیح بدهیم باید بدانید که در هنگام تصادف از روبرو تمامی قطعات موتور و حتی داشبورد نباید به داخل کابین نفوذ کند. در واقع راننده و سرنشینان در اولین ضربه نباید تحت فشار این قطعات قرار گیرند. همچنین یکی دیگر از فاکتور هایی که در تست های تصادف بررسی میشود، باز نشدن درب ها در هنگام ضربه های شدید می باشد. زیرا باز شدن درب ها باعث پرت شدن سرنشینان به خارج از اتومبیل می شود که خود این موضوع بطور کلی و جداگانه قابل بحث و بررسی می باشد. در کنار این فاکتور ها، بلند نشدن چرخ های عقب در هنگام برخورد، سالم ماندن شیشه ها و خم نشدن ستون ها و سقف از جمله موارد دیگری است که بطور کامل مورد تحلیل قرار میگیرند.

خب حالا بهتره چند نمونه از ایمن ترین خودرو های تولید شده در داخل کشور را با هم بررسی کنیم. البته که قبل از هر چیز بهتره این موضوع را نیز در نظر بگیریم که این خودرو هایی که در ادامه بررسی میکنیم در نمونه های اصلی تست شده اند. بطور مثال پژو ۲۰۶ نسخه اصلی قطعا از آلیاژ و استحکام بالاتری نسبت به مدل ایرانیزه شده دارد!

۱- پژو ۲۰۶ :

پژو ۲۰۶ در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار در فرانسه به تولید رسید. این خودروی دوست داشتنی یکی از ایمن ترین خودرو های داخلی می باشد زیرا در معتبر ترین موسسه تست تصادفات یعنی یورو انکپ مورد تحلیل قرار گرفته است. پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۰ در این موسسه تست شد که نتیجه آن دریافت چهار ستاره ایمنی از پنج ستاره برای حفظ جان سرنشینان بود. این چهار ستاره بدلیل رعایت شدن همان مواردی بود که در بالا اشاره کردیم.

2- کیا ریو :

سدان کامپکت و محبوب کیا نیز یکی دیگر از خودرو های ایمن در بازار ایران می باشد. ریو که توسط سایپا در ایران مونتاژ میشد با کسب سه ستاره از موسسه معتبر یورو انکپ از لحاظ ایمنی در سطح خوبی قرار دارد. این خودرو که از سال ۲۰۰۲ تولید شده، موتور و شاسی آن توسط کمپانی فورد طراحی شد و همین مورد بخصوص طراحی شاسی یکی از عوامل موفقیت ریو در کسب سه ستاره از موسسه یورو انکپ می باشد. همچنین آیرودینامیک فوق العاده بالا و هندلینگ مطلوب ریو نیز به ایمنی بالای این سدان کمک به سزایی کرده است.

3- رنو ال نود :

محصول کم استهلاک و محبوب فرانسوی ها با کسب سه ستاره ی ایمنی در سال ۲۰۰۵ از موسسه ی یورو انکپ یکی دیگر از خودرو های ایمن در بازار داخلی ها می باشد. این سدان با توجه به ایمنی بالا و استهلاک پایین یکی از گزینه های جذاب ایرانی ها برای خرید می باشد.

البته که یک سری محصولات داخلی دیگر همچون دنا، سمند، تارا و شاهین در برخی موسسه های مختلف تست شده اند که از لحاظ اعتبار مورد تایید جهان نیستند، به همین دلیل جایی در این لیست ندارند! شاید براتون جالب باشه که بدونید پراید در یکی از موسسه های معتبر آمریکایی تست شد که نتیجه ی آن آسیب جدی سرنشینان در هنگام تصادف شد. در این تست ستون ها، درب ها و سقف به طرز عجیبی خم شد...! داشبورد و قطعات داخل کاپوت نیز بطور کامل به پای آدمک داخل کابین ضربه زدند که البته این نکات را با توجه به سابقه ی افتضاح این خودرو همه میدانیم!

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *