همه ی آنچه که در مورد لاستیک باید بدانیم

همه ی آنچه که در مورد لاستیک باید بدانیم

شاید بتوان کاربرد لاستیک برای خودرو را ، همانند کفش برای انسان توصیف کرد . بنابراین لاستیک معیاری بسیار مهم در استفاده از خودرو است . امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی لاستیک بپردازیم . لذا تا انتها با ما همراه باشید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید .

لاستیک یا همان تایر ( به زبان لاتین Tyre - Tire ) ماده ای است که قابلیت انعطاف و جذب ضربه ها را دارد . بیشتر ماده سازنده تایر خودروها از ماده ای به نام لاستیک بوده که به همین دلیل در ایران به تایر خودرو ، لاستیک نیز گفته می شود . علاوه بر آن از موادی مانند کائوچو ، گوگرد ، سیم ، نخ ، دوده ، روغن ، شتاب دهنده و محافظت کننده ها در لاستیک خودرو استفاده شده است . ماده ای نگهدارنده به نام ترکیب اسید روی به لاستیک اضافه شده که باعث خواهد شد لاستیک در برابر قارچ ها و باکتری ها تا مدتی پوسیده نشود و از این مورد جلوگیری می کند .

لاستیک خودرو به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود، دسته ای که باد می شود و دسته ای که باد نمی شود که به ان لاستیک های توپر می گویند. این لاستیک ها نیاز به باد کردن ندارند. تایر های بادی هم خود به دو دسته تقسیم می شود، تایرهای تیوب دار و لاستیک های بدون تیوب یا تیوب لس. لاستیک های تیوب دار برای باد شدن نیاز به تیوب دارند. خطر ترکیدن آنها دو برابر نوع بدون تیوب آن ها است. لاستیک های بدون تیوب توانایی بیشتری برای دریافت فشار و ضربه دارند و جدیدتر هستند.

در بازار انواع مختلفی از لاستیک های ایرانی و خارجی وجود داشته که هر کدام طرفداران خاص خود را به دنبال دارد . عده ای معتقد هستند که لاستیک ایرانی از لحاظ کیفیت تفاوتی با لاستیک خارجی ندارد و هر دو کیفیتی یکسان را دارا بوده . اما عده ای دیگر معتقدند که لاستیک خارجی بسیار بهتر از مدل ایرانی است . حال سوال اینجاست که واقعا کدام دیدگاه درست بوده و از صحت بیشتری برخوردار است ؟ در پاسخ باید بگوییم اگر مد نظر انتخاب بین لاستیک های چینی و ایرانی باشد ، قطعا مدل های ایرانی گزینه بهتری برای خرید هستند . اما اگر بخواهیم بین مدل های ژاپنی_کره ای و ایرانی یکی را برگزینیم ، قطعا نمونه خارجی بهتر است . در خرید و انتخاب لاستیک باید چند مورد را مد نظر قرار دهید که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد .

تاریخ تولید لاستیک :

روی بدنه هر لاستیک ، تاریخ تولید آن حک شده است . باید در نظر گرفت که این تاریخ بسیار مهم خواهد بود . زیرا که هر چه لاستیک تازه تر باشد ، کیفیت بیشتری را به همراه دارد . عمر کلی لاستیک ها چیزی حدود بین سه تا چهار سال یا 65000 هزار کیلومتر است و بعد از آن باید اقدام به تعویض کردن آن نمود . در هنگام خرید سعی کنید لاستیکی را خریداری کنید که از تاریخ تولید آن زمان زیادی سپری نشده باشد .

شاخص تحمل بار :

هر لاستیک توانایی تحمل وزن را تا مرز مشخصی دارد و بیشتر از آن را قادر به تحمل نخواهد بود . این حد مشخص به صورت عدد بر روی بدنه لاستیک درج گردیده است . بنابراین به این مورد نیز توجه کنید .

حداکثر و نهایت سرعت :

شاید برایتان سوال باشد که آیا میتوان با یک نوع لاستیک ، هر سرعت دلخواهی را تجربه کرد ؟ خیر‌ . برای هر نوع لاستیکی حداکثر سرعتی در نظر گرفته شده که در بدنه آن مشخص و نوشته شده است و نباید با سرعتی بیش از این عدد حرکت کنیم .

حداکثر فشار باد :

زمانی که خودرو در حین سرعت قرار دارد ، بر اثر عامل اصطکاک ، فشار باد درون لاستیک بالا می رود و حتی گاهی باعث افزایش ترکیدن آن می شود . بنابراین بهتر است از لاستیک هایی استفاده شود که تحمل بار بیشتری به همراه دارند .

پهنای لاستیک :

لاستیک ها اندازه پهنای متفاوتی را دارا بوده و باید با توجه به نوع رانندگی و استفاده های مختلف آن را انتخاب کنیم . اگر اهل رانندگی با سرعت های بالا هستید ، به دنبال خرید لاستیک های پهن و فاق کوتاه بروید . زیرا که این لاستیک ها مناسب سرعت های بالا طراحی شده اند .

مقاومت لاستیک در برابر حرارت یا سرما :

در مناطق گرم سیر این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید توجه ای ویژه را به آن داشت . وقتی لاستیک در حال حرکت است ، بدنه خودش گرمای زیادی را به دنبال دارد و همچنین داغ بودن آسفالت در طول روز و گرمای هوا می تواند باعث افزایش این مورد شود ، لذا لاستیک باید بتواند مقاومت خوبی را از خود به نمایش گذارد . میزان این مقاومت و اطلاعات بر روی بدنه لاستیک درج گردیده است . برای انتخاب یک لاستیک باید دید که چقدر بودجه به همراه خواهید داشت . لاستیک های ایرانی گزینه ای مناسب برای خرید هستند و کار شما را راه خواهند انداخت . اما اگر میزان بودجه شما بیشتر است مدل های خارجی مورد اطمینان تر خواهند بود . لاستیک های خارجی برای استفاده از آفرود و ماشین های مدل بالا و شاسی بلند مناسب تر بوده و نمره بهتری را کسب می کند .

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *