با زندگینامه پر فراز و نشیب نادرفقیه زاده آشنا شوید!

با زندگینامه پر فراز و نشیب نادرفقیه زاده آشنا شوید!
زندگینامه نادرفقیه زاده طراح برتر BMW

با سلام خدمت همه همراهان ، خوانندگان و علاقمندان به حوزه خودرویی در ایران! سالهاست که در زمینه طراحی خودرو ، اسامی ایرانی های زیادی به چشم ما خورده که در بین آنها اسم نادرفقیه زاده ، نسبت به بقیه برجسته تر است. در این مقاله قصد داریم تا بخشی از زندگی نادرفقیه زاده هنرمند و طراح ایرانی-آلمانی را برای شما ارائه دهیم پس تا پایان همراه ما باشید.

نادرفقیه زاده ، در سال 1355 در تهران متولد شد و زمانی که هنوز 10 سال داشت ، ایران را به همراه خانواده به مقصد آلمان ترک کرد و ساکن شهر مونیخ شدند. ایشان در سال 2001 توانست در رشته طراحی خودرو از دانشگاه فورتسهایم فارغ التحصیل شود و خیلی زود در بخش طراحی بی ام و شروع به کار کرد. او توانسته بود با طراحی خودروی دوزیست هوایی/زمینی vidionair نظر طراح اصلی و مطرح بی ام و ، آقای کریس بنگل را جلب کند و در تیم طراحی او بعنوان یک عضو کارآمد مشغول فعالیت شود.

نادرفقیه زاده

از آن پس طراح ایرانی ، نادرفقیه زاده در بخش طراحی خارجی خودروهای بی ام و مشغول به کار شد و درنتیجه توانست در سال 2008 بعنوان طراح ارشد نمای خارجی انتخاب شود. نتیجه این اعتماد باواریایی ها به نادر فقیه زاده بعنوان طراح ارشد ، شاهکاری به اسم بی ام و سری 6 کوپه/کانورتیبل/گرن کوپه بود. که به ترتیب با کدهای (F06/F12/F13) شناخته میشوند.( البته ناگفته نماند که سری 6 طراحی شده توسط نادرفقیه زاده با قیمت نجومی و فضایی در کشور خودمان موجود است)

نسل سوم بی ام و سری 6 که نادرفقیه زاده ، طراح ایرانی آن را به زیبایی هرچه تمام تر نقاشی کرده بود بین سال های 2011 تا 2018 تولید میشد. همچنین ایشان طراحی نمای داخلی بی ام و سری 7 از نسل پنجم را هم که بین سال های 2008 تا 2015 تولید میشد در اختیار داشت. که با کدهای (F01/F02) شناخته میشوند

نادر فقیه زاده

شاهکار بعدی هنرمند ایرانی، طراحی اولیه و ابتدایی نمای خارجی بی ام و سری 7 نسل ششم بود که با کدهای G11 /G12 شناخته می شوند. ایشان در مصاحبه ای گفته بود که زبان طراحی اش برای بی ام و سری 7 نسل ششم ، تمرکز بروی لوکس گرایی بوده است تا بتواند با خودروهای لوکسی نظیر بنز S رقابت کند که تا حدود زیادی هم در این کار موفق بود. این طراحی ، پایان تمام فعالیت های نادرفقیه زاده در بی ام و بود و ایشان به صنعت نوپای خودروسازی کشور چین اضافه شد. و هم اکنون در این کشور به فعالیتش ادامه میدهد.. حالا سوال اینجاست که چرا باید یکی از بزرگترین خودروسازان جهان و آلمان را رها کرد و به شرکت های خودروسازی چینی اضافه شد؟

چندسالی هست که شرکت های خودروساز چینی از جمله جیلی ، چانگان ، چری و... بدنبال تصاحب بازار پرسود خودرویی جهان هستند. آنها ابتدا شروع به خریدن خودروسازی های درحال ورشکستگی مثل ولوو و لوتوس کردند، بخشی از صنعت مونتاژ خودروسازان بین المللی نظیر بنز و بی ام و را هم به کشور خود وارد کردند و حالا به دنبال طراحان خوش سلیقه ای همچون نادرفقیه زاده هستند تا به این صنعت پررونق رنگ و لعاب خاصی دهند و حاضر هستند برای این رنگ و لعاب حسابی پول خرج کنند.

شاید یکی از دلایل نادرفقیه زاده برای انتخاب چین ، پول باشد اما دلایل مهم تری هم وجود دارد. اول اینکه نادر در چین نه بعنوان یکی از اعضای طراحی ، بلکه بعنوان طراح اصلی شناخته میشود و در کنار نام خودرو اسم نادر بعنوان طراح به چشم می آید. نکته دوم این است که قبل از نادر فقیه زاده ، طراحان بزرگ دیگری هم به چین رفتند و این شانس بزرگی برای رقابت با بهترین هاست.

نادر فقیه زاده

نتیجه اعتماد چینی ها به نادرفقیه زاده ، طراحی اولین محصول مشترک چانگان و هواوی به اسم آواتار 011 است. کراس اووری الکتریکی بسیار جذاب ، بسیار هوشمند که نادر فقیه زاده بعد از پیوستنش به این پروژه در سال 2019 اولین استارت طراحی های آن را زد. آواتار پروژه عجیبی است ، ظرف حدود 4 ثانیه می تواند از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. بسیار هوشمند است و از فناوری خودران شرکت هواوی و لیدار بهره میبرد. شعاع حرکت آن حدود 680 کیلومتر است که واقعا عالی است. و در کل با این طراحی فضایی و آینده نگرانه به یک شاهکار چینی تبدیل شده است و احتمالا بازار آینده چین و دیگر کشورها را در اختیار بگیرد.

حالا چندسالی هست که با این طراحی شگفت انگیز ، نام نادرفقیه زاده بیش از پیش در جامعه بین المللی شنیده میشود. طراح ایرانی که 17 سال در بی ام و روی پروژه هایی نظیر ، i3s ، i8 roadster / iNext / X4 / X3 نقش داشته است و یک استعداد ذاتی و ذوق فوق العاده ای در طراحی خودرو دارد.

با آرزوی موفقیت برای تمام ایرانیان از جمله نادرفقیه زاده عزیز

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

[…] این مقاله به یکی از شاهکارهای طراح ایرانی، نادر فقیه زاده عزیز، در کمپانی بی ام و میپردازیم! این شاهکار چیزی نیست […]

[…] این مقاله به یکی از شاهکارهای طراح ایرانی، نادر فقیه زاده عزیز، در کمپانی بی ام و میپردازیم! این شاهکار چیزی نیست […]

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *