فورد و مرسدس بنز دو غول خودروساز در دهه 70

فورد و مرسدس بنز دو غول خودروساز در دهه 70

دو کمپانی فورد و مرسدس بنز به عنوان دو غول خودروسازی در دنیا شناخته می شوند. یکی در آمریکا قرار گرفته است و دیگری در آن سوی کره ی خاکی، در کشور آلمان. دو خودروسازی که به ندرت شاهد رقابت محصولاتشان هستیم اما در عرصه اقتصادی رقیب همدیگر هستند. در این مقاله از سایت آی آر لوکس کارز به بررسی عملکرد این دو کمپانی در دهه 70 می پردازیم، دهه ای که به نظر بسیاری دهه طلایی خودروسازی محسوب می شود

فورد موستانگ 1973

شرکت فورد یکی از قدیمی ترین و بزرگترین کمپانی های خودروسازی در کشور آمریکا است. همیشه محصولات فورد به عنوان نمادی از آمریکا در دنیا دیده می شوند و محصولی مثل ماستنگ نمونه بارز این موضوع بود. استارت پروژه ماستنگ در اوایل دهه 60 میلادی خورد و تا سال 1973 هم عالی پیش فت. ماستنگ در کنار رقبا می درخشید و نماد قدرت و عظمت فورد بود. اما در سال 1974 اتفاقی افتاد که همه کمپانی های خودروسازی آمریکایی را به زانو درآورد و کار رقبای اروپایی را آسان کرد! و آن رویداد چیزی نیست جز بحران نفتی آمریکا! که در طی آن قیمت نفت افزایش 300 درصدی را تجربه کرد  و خودروهای پر مصرف آمریکایی علی الخصوص فورد جایی در بازار نداشتند، مگر اینکه رویه ساخت و تولید خود را تغییر دهند.

فورد موستانگ 1974

فورد مجبور بود موتور های بزرگ خودش را کنار بگذارد، طراحی بهتر و آیرودینامیکی تری انجام دهد و درنهایت مصرف سوخت خودروهای خودش را کم کند. این موضوع در دید اول ایده خوبی بود اما اگر به تعداد فروش ماستنگ ها 1974 تا 1979 بنگرید متوجه کاهش شدید آن خواهید بود! دورانی که آمریکایی بازها اصلا از آن خوششان نمی آید! هرچند فورد در تولید مدل محبوب ماستنگ کمی ناموفق بود، اما محصولات جذابی مثل گرن تورینو و برانکو را روانه بازار کرد تا از ورشکستگی جلوگیری کند. دهه هفتاد را می توان بزرگترین دست و پنجه نرم کردن فورد با اقتصاد آمریکا دانست که چندان طلایی هم نبود!

مرسدس بنز اما در آن طرف کره خاکی مشکل نفت نداشت. بنز همیشه اولین بود و در دهه هفتاد هم شکوفایی های زیادی از این کمپانی آلمانی به چشم میخورد.اولین اس کلاس واقعی در دهه هفتاد تولید شد و به بازار رسید. این مدل موتور های 2.8 لیتری تا 6.8 لیتری داشت و در همه جای دنیا فروش خوبی را تجربه کرد. اولین ترمز ABS هم روی اس کلاس نسل اول مدل 1978 نصب شد تا سرلوحه کمپانی های دیگر شود.

مرسدس بنز 1970

اما بنز تمرکزش را فقط روی کلاس اس نگذاشت. مرسدس بنز اولین استیشن واگن خودش را در دهه هفتاد به بازار اروپا فرستاد و با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. از طرفی اولین خودروی توربو دیزل خودش را هم در این سال ها روانه بازار کرد و می توان گفت دهه 70 واقعا برای مرسدس بنز و ژرمن ها طلایی بوده است!

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *