علت محبوبیت موتور TU5 در ایران چیست؟

علت محبوبیت موتور TU5 در ایران چیست؟

علت محبوبیت موتور TU5 در ایران

سلام خدمت همراهان وبسایت تخصصی آی آر لوکس کارز ، این بار به جای خودرو به سراغ موتور خودرو رفتیم ! قضیه از یک سرچ ساده در مجازی شروع شد ، زمانی که فهمیدیم در زمان ثبت نام قرعه کشی خودروهای ایران خودرو اکثرا به سمت محصولی میروند که موتور TU5 روی آن قرار دارد. کنجکاو شدیم بدانیم چرا این موتور آنقدر مورد علاقه مردم است و حتی خودروسازان هم به آن علاقه دارند و نتیجه شد این مقاله ، که در مورد موتورTU5 است که برای شما دلایل و نقاط قوت و ضعف آن را بیان می کنیم.

تاریخچه موتور TU5

در سال 1986 سیتروئن فرانسه ، از یک طیف موتور جدید به اسم TU رونمایی کرد که نسبت به موتورهای قبلی کارایی بیشتری داشت. گل سرسبد این موتورها هم TU5 بود و از آن روی سیتروئن C1 ، C3 و Ax همچنین روی پژوهای 205 ، 206 ، 207 و 301 هم استفاده شد.

ورود به ایران

اولین موتورهای TU5 هم ، همزمان با ورود پژو 206 تیپ 5 به ایران ، وارد شد.از آن به بعد با توجه به عملکرد بهتر و کارایی بیشتری که این موتور نسبت به نمونه های EF7 داشت روی خودروهای رانا ، پارس ، 405SLX و حتی 207 هم استفاده شد.

محبوبیت موتور TU5

ویژگی های موتور TU5 

یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1587 سی سی است که در دور موتور 5800 میتواند نهایتا 110 اسب بخار قدرت تولید کند. این قدرت در بهترین حالت ممکن به خودرویی نظیر 206 تیپ 5 شتاب 0-100 معادل 11 ثانیه و نهایتا سرعت 190 کیلومتر بر ساعت می دهد. از ویژگی های فنی این موتور 16 سوپاپ و انژکتوری بودن آن است که همین امر باعث عملکرد احتراق بهتر آن می شود.

معایب موتور TU5

پیش از آنکه سراغ مزایای آن برویم اول معایب آن را بررسی می کنیم. با اینکه این موتور طرفداران بسیاری دارد اما بی عیب و نقص هم نیست.

-حرارت بالای موتور که باعث حساسیت نسبت به کیفیت روغن می شود
-آنطور که انتظار می رود در سربالایی هایی که شیب بیشتری دارند ، کشش و قدرت لازم را ارائه نمیدهد
-کوئل ضعیف که در بازه های زمانی کوتاه دچار نقص می شود
-تعویض یا تعمیر قطعات این پیشرانه چندان کار راحتی نیست ، هم از نظر هزینه به صرفه نیست هم از نظر جای قرارگیری بعضی قطعات ، دسترسی به آنها بسیار سخت و دشوار است ، برای مثال ؛
پمپ روغن این موتور در پایین قرار دارد و کار حضرت فیل است که به آن دسترسی پیدا کنید.
- موتوری بسیار پرسروصدا در دورهای بالا است
-مشکلات روغن ریزی عجیب که حتی بعضی اوقات روی شلنگ های بخار روغن هم اثر دارد
-شتاب اولیه و ثانویه ضعیفی دارد

محبوبیت موتور TU5

مزایای موتور TU5

-بازدهی بهتر نسبت به دیگر پیشرانه های داخلی
-آلایندگی کم
-مصرف پایین با توجه به حجم موتور
-با کمی تغییر می شود استاندارد آلایندگی آن را به یورو5 رساند
-قابلیت اتصال هدرز و توربو روی آن که یکی ازمزیت هایش به شمار می رود، به همین دلیل در دهه 1990 در اروپا طرفداران زیادی داشت و میتوانستند آن را تقویت کنند
-سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته
-استهلاک کمتر نسبت به بقیه پیشرانه های هم رده
-مقاوم در قسمت های واشر و سرسیلندر
-قطعات با کیفیت و با دوام تر

در مجموع یکی از موتورهای خوب داخل کشور به حساب می آید و اسم و رسمی خاصی دارد.

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
احسان

در مورد معایب کاملا مخالفم ،
من slx مدل 91 دارم ، با انواع مختلفی از خودرو های داخلی و چند مورد چینی ، که هیچ کدوم به گرد پای شتاب اولیه نرسیدن، و در سر بالایی با یک دنده معکوس جاده را درو می‌کند

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *