بررسی و معادل سازی قیمت خودروهای چینی

بررسی و معادل سازی قیمت خودروهای چینی
قیمت های خودروهای چینی بسیار بالاتر از بازارجهانی در ایران!

سلام و درود خدمت شما همراهان گرانقدر وبسایت لوکس کارز . بسیار خرسندیم و مفتخریم که وقت ارزشمند خود را در اختیار تیم ما قرار می دهید امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی قیمت خودروهای چینی در ایران بپردازیم . لذا تا انتها با ما همراه باشید .

امروزه عده ای عقیده دارند که شرکت های خودروساز چینی ، قیمت تولیدات خود را در ایران نسبت به قیمت جهانی بسیار بالاتر اعلام می کنند . آیا این صحبت و مطلب صحت دارد ؟ در پاسخ باید بگوییم بله. در زیر به بررسی این موضوع و چند مثال خواهیم پرداخت.

خودروهای چینی تیگو 8 پرو

شرکت مدیران خودرو اخیرا از محصول جدید خود یعنی فونیکس تیگو ۸ پرو رونمایی کرد . این خودرو در حال حاضر پیشرفته ترین و مجهزترین خودروی چینی وارد شده به بازار کشورمان است. اما متاسفانه قیمت این محصول توسط شرکت مدیران خودرو بسیار بالا تخمین و رقم زده شد . اگر قصد خرید تیگو ۸ پرو را دارید باید مبلغ 1/750/000/000 تومان پرداخت کنید . مخاطبان بسیار زیادی نسبت به قیمت اعلامی این خودرو اعتراض داشته و آن را معقول نمی دانند . حال باهم یک بررسی خواهیم داشت که آیا واقعا این قیمت منطقی بوده یا خیر ؟
قیمت جهانی تیگو ۸ پرو در فول ترین نسخه توسط کارخانه تولید کننده حدود ۲۵ هزار دلار اعلام شده است . با محاسبه و تبدیل آن به تومان ، قیمت این خودرو چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان می شود ( احتساب دلار ۲۸ تومانی )

خودروهای چینی تیگو 8 پرو

حتی اگر بخواهیم بالاترین میزان هزینه گمرگی را برای این خودرو افزوده کنیم ، قیمت این خودرو باید دو برابر شود . یعنی مبلغ 1/400/000/000 تومان . این در صورتی است که این محصول در کشور خودمان مونتاژ و تولید نهایی می شود . لذا در تعدادی از موارد نیز ، از هزینه های گمرگی معاف می گردد . زیرا که امتیاز مونتاژ شدن تیگو ۸ پرو توسط شرکت مدیران خودرو خریداری شده است . بنابراین به این نتیجه می رسیم که قیمت اعلامی این خودرو واقعا غیر منطقی و بسیار زیاد ثبت شد . حتی باید این نکته را گویا کرد که در کشور روسیه و عربستان خودروی تیگو ۸ پرو با قیمت حدود ۶۶۰ میلیون تومان در فول ترین نسخه به فروش می رسد .

خودروهای چینی تیگو 7 پرو

مثال دیگر خودروی چری تیگو ۷ است که قیمت جهانی آن حدود ۲۱ هزار دلار است ‌. چیزی حدود ۵۷۰ میلیون تومان . اما این محصول در بازار قیمتی بالای یک میلیارد تومان پیدا کرده است . بیش از چهارصد میلیون تومان بالاتر از قیمت جهانی خود .
یا مثلا خودروی آریزو ۶ که قیمت جهانی آن ۱۷ هزار دلار است یعنی معادل ۴۷۰ میلیون تومان . اما این خودرو توسط شرکت مبلغ ۹۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری گردیده است .

خودروهای چینی جک S3

مثال دیگر خودروی جک s3 است که قیمت جهانی چیزی حدود ۱۲ هزار دلار مشخص شده که تقریبا برابر است با ۳۳۰ میلیون‌ تومان . اما در حال حاضر توسط شرکت کرمان موتور قیمت ۶۳۰ میلیون تومانی را تجربه می کند. در آخر باید گفت که تمام خودرو های چینی در بازار ایران قیمتی بالاتر از قیمت جهانی پیدا کرده اند .شاید برایتان سوال این باشد که آیا شرکت هایی که نماینده فروش این محصولات چینی هستند ، حق گرفتن هزینه گمرگی را دارند یا خیر ؟ در پاسخ باید بگوییم درست است که این شرکت ها امتیاز مونتاژ شدن خودرو را خریداری کرده اند ، اما تمام مراحل تولید این خودرو ها در ایران انجام نمی شود. بلکه در خودروهای جدیدتر بین ۲۰‌ تا ۳۰ درصد ، و در خودروهای قدیمی تر بالاتر از ۳۰ درصد مراحل تولید در ایران قرار می گیرد. بنابراین بسیاری از قطعات باید وارد کشور شوند که مشمول هزینه گمرگی می شوند. علاوه بر هزینه گمرگی ، همچنین این نکته را باید گویا بود که شرکت هزینه هایی از قبیل همچون حمل و نقل ، ۹ درصد ارزش افزوده ، ۳ درصد شماره گذاری و هزینه اضافی برای حواله پول به چین به دلیل مشکلات بین المللی در انتقال مالی را داراست.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *