با قوی ترین کشنده تریلی ایران بیشتر آشنا بشید!

با قوی ترین کشنده تریلی ایران بیشتر آشنا بشید!
معرفی قوی ترین کشنده تریلی ایران

با سلام خدمت همه خوانندگان و علاقمندان به حوزه خودرو و پیج تخصصی آی آر لوکس کارز! این مقاله را اختصاص دادیم به عاشقان خودروهای سنگین ، علی الخصوص عاشقان ولوو FH که در ایران کم هم نیستند و رفتیم سراغ قوی ترین کشنده ایران ، ولوو FH16 750 !

تاریخچه ولوو

همانطور که میدانید ولوو یکی از قدیمی ترین تولید کننده های خودروهای سنگین در دنیاست. سری FH که میخواهیم در مورد آن حرف بزنیم ، نسل جدیدی از کامیون های ولوو است که جایگزین نسل F شده است، که اولین بار در سال 1993 سری FH رونمایی شد. اوایل قرار بود،روی این ولووهای جدید، فقط پیشرانه توسعه یافته 12 لیتری جدید با فناوری های جدید قرار بگیرد، اما رفته رفته علاوه بر نسخه 12 لیتری نسخه 16 لیتری را هم به لیست خود اضافه کردند و بعد از چند سال نسخه 13 لیتری هم به دو نسخه قبلی اضافه شد. ولوو از سری FH یک چیز میخواست ، قدرت بالا در کنار طراحی خاص و امکانات و آپشن های بروز و ایمنی بیشتر ، که به نظرم کاملا به هدفش رسید.

ولوو FH16 750
FH یعنی چه؟

عبارت FH مخفف Forward control high entry است.عدد کنار FH هم نشانه حجم موتور است. مثلا ولوو FH16 750 یعنی حجم موتور 16 لیتری است و عدد 750 هم که معمولا روی درب کامیون نوشته می شود قدرت موتور است .

ولوو در ایران

ولوو در کشور ما پیشینه خیلی خوبی دارد ،از ولووهای زردرنگ دماغ دار گرفته ، تا ولووهای FH و FM و... همگی جز محبوب ترین کامیون های ایران هستند. اصلا اسم ولوو در ایران با کامیون هایش شناخته شده تر است تا با خودروهای سواری و شاسی بلندهایش! در کشور ما هم تا قبل از FH نمونه های زیادی از مدل F وجود داشت و دارد. اما از نسخه های FH موجود در کشور تقریبا میتوان که تمامی نسخه های نسل اول و دوم وارد شدند و از نسل سوم فقط نسخه های 550 و 610 در ایران موجود است. در کل نسخه های 540 ، 580 و 610 به وفور در کشور ما پیدا می شوند. اما نسل چهارم به علت تحریم هیچوقت به طور رسمی به کشور ما نیامد!

قوی ترین کشنده ایران از نسل چهارم

در سال 96 سایپا دیزل از ولووی نسل چهارم FH16 750 رونمایی کرد که البته اقبال بدی در انتظارش بود و تحریم ها مانع از ورود رسمی این بوژی کش قهار به کشورمان شد. این تنها ولووی FH16 750 با کد d16k است که در کشور تردد می کند. البته در سال های گذشته دو دستگاه با کارکرد 350 هزار کیلومتر از کشور اسپانیا وارد ایران شد که نسبت به نسخه ای که سایپا دیزل ارائه کرده بود پرآپشن ترند. چرا که طبق معمول همیشه با مقاومت خودروسازان ایرانی برای کم کردن آپشن خودروهای مونتاژی روبرو بودیم و ولوو FH16 750 داخل نمایشگاه از آپشن های مهمی همچون هشدار نقطه کور ، ترمز اضطراری ، کروزکنترل تطبیقی بی بهره بود.

قوی ترین کشنده تریلی ایران
مشخصات فنی ولوو FH16 750

هیولای قدرتمند ولوو از یک پیشرانه 6 سیلندر 16.1 لیتری استفاده میکند که 750 اسب بخار قدرت و 3550 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.بله درست شنیدید 3550 نیوتن متر گشتاور که این توانایی را به ولوو میدهد تا بارهایی با وزن 120 تن را به دنبال خودش بکشاند. قوی ترین ولووی موجود در کشور ، همچنین از یک گیربکس هوشمند 12 دنده اتوماتیک استفاده میکند که مجهز به کرال است. این گیربکس بسیار بین رانندگان تریلی محبوب است. کامیون به شدت نرمی است و به جای استفاده از تعلیق بادی از تعلیق فنربندی بهره می برد، حتی تعلیق اتاق هم از نوع فنربندی است. البته صندلی راننده و شاگرد از تعلیق بادی استفاده میکند و مجهز به گرمکن هم می باشد.ولوو FH16 750 مجهز به ترمز سوپاپ و انتقال قدرت آن سه محوره است

برخی آپشن های رفاهی ولوو FH16 750

انتظار نداشته باشید که امکانات رفاهی در حد یک خودروی سواری داشته باشد اما به واقع امکانات رفاهی آن از برخی خودروهای سواری داخلی ما خیلی بیشتر و بالاتر است. مانیتور ، تهویه اتوماتیک/دستی ، کلیدهای میانبر روی فرمان ، یخچال داخل کابین ، بخاری درجا ، تنظیم دمای کابین ، دو تخت خواب مجزا ،پورت یو اس بی برای هر تخت ، چراغ برای هر تخت که هم میتوان بصورت جداگانه میزان نور را تنظیم کرد هم بصورت یک جا ، گرمکن آینه های بغل ، سانروف برقی این نکته ها رو هم درآخر بگویم که کابین این ولووی سایپادیزل شبیه کابین ولووFH500 است و در کل شما بهتر از این را در کشور ما پیدا نخواهید کرد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *