انواع دستگیره های درب خودرو که شاید ندیده باشید!

انواع دستگیره های درب خودرو که شاید ندیده باشید!

با سلام خدمت شما همراهان وبسایت تخصصی خودرو ، آی آر لوکس کارز! این بار میخواهیم شما را با انواع دستگیره های درب خودرو که برخی از آنها در کشور خودمان هم موجود هستند، آشنا کنیم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید و در پایان اگر نظری نسبت به آن دارید حتما برای ما بنویسید.

دستگیره های درب ، مثل خیلی از تکنولوژی ها و قطعات خودرویی ، هرکدام دوره ای دارند و در طول تاریخ شامل پیشرفت و پسرفت شده اند. در این مقاله قصد داریم انواع و اقسام دستگیره های دربی که توسط خودروسازان بزرگ در دنیا ساخته شده آشنا کنیم، پس بی معطلی به سراغ اولین دستگیره درب می رویم.

دستگیره درب قدیمی

این دستگیره های قدیمی را حتما یادتان هست ، البته بیشتر از روی خودرو شما آنها را روی درهای منازل دیده اید. دستگیره های خیلی ساده که دوران آن به سده ها قبل و دوران کالسکه ها برمیگردد. با توجه به اینکه این دستگیره ها ظاهر چندان جذابی نداشتند و به خاطر حالت باز و بسته کردن درب ها شکننده بودند و میبایست از جنس فلز سخت ساخته می شدند ، خیلی زود از چشم خودروسازان افتادند.

دستگیره هایی با دکمه فشاری

این دستگیره ها تا دهه 1970 در بازار خودرویی جهان موجود بودند اما به دلیل قوانین ایمنی کم کم از سطح بازار جمع شدند. پیکان های قدیمی از این نوع دستگیره ها استفاده میکردند . سیستم این نوع دستگیره بدین شکل بود که یک دکمه روی دستگیره آن قرار داشت که بعضا جای کلید هم همان جا بود.

دستگیره های ماشه ای

این نوع دستگیره ها تا دهه 1970 موجود بود و مکانیزم اش به این صورت کار میکرد که به جای دکمه روی دستگیره ، یک زبانه ماشه ای در قسمت داخلی دستگیره وجود داشت و برای باز کردن باید آن زبانه را با دست خودتان میکشیدید تا در باز شود.( شبیه همان افشرده هایی که در داخل آرایشگاه ها استفاده می شود)

دستگیره های فلپ

البته که این نوع دستگیره ها در دهه 60و 70 طراحی شد اما تا دهه 90 از آنها استفاده می شد. ولی به تدریج از صنعت خودرو حذف شد. شاید یکی از معروفترین خودروهایی که با این نوع دستگیره معروف شد ، هوندا سیویک بود. دستگیره به بیرون کشیده و در باز میشد.اما یک مشکل بزرگی داشت ، زمانی بود که این دستگیره خیس یا یخ میزد باز کردنش کار بسیار سختی بود.

دستگیره های Pull Up

از این نوع دستگیره ها در دهه 80 و 90 به وفور پیدا میشد.برای باز کردن در کافی بود که به سمت بالا کشیده شود و به راحتی درب خودرو باز میشد.این دستگیره ها هم به دلیل قوانین ایمنی از بازار خودرو کنارگذاشته شد.یکی از ویژگی های متمایز این نوع دستگیر نسبت به قبلی ها به صرفه بودن آن است.

دستگیره های Push Down

برخلاف تمام دستگیره های بالا که به سمت بیرون کشیده میشد این دستگیره را باید به سمت داخل فشار داد تا باز شود.البته که این نوع دستگیره در صنعت خودرو بسیار نادر است اما در انواع مختلف به بازار خودرویی راه پیدا کرد.

دستگیره های Pull Out

متداول ترین نوع دستگیره خودرو که هنوزم استفاده می شود .دلیل محبوبیت این دستگیره این است که شکننده نیست ، ارزان قیمت است و ایمنی خوبی دارد.در ضمن هیچ زوری هم برای باز کردن در خودرو نمیخواهد ، خیلی راحت کشیده میشود و چون در جهت باز شدن در خودروست خیلی روند آسانتری برای سوار شدن دارد. یک واقعیت بامزه ای هم که این نوع دستگیره دارد در مورد خانم هایی است که ناخن های بلند دارند. چون به راحتی و بدون اینکه آسیبی ببینند دستگیره را میکشند و در باز می شود

دستگیره های لمسی 

فعلا آخرین نوع دستگیره ای که بشر تولید کرده است لمسی می باشد. این دستگیره ها پیشرفت بروی در خانه ها امتحان خود را پس دادند و پس از موفقیت توانستند اولین بار با خودروهای تسلا به بازار معرفی شوند. همانطور که از اسمش پیداست برای باز شدن در خودرو فقط کافی است آن را لمس کنید تا اسکنرها اثر انگشت شما را لمس و در را برایتان باز کنند.سیستمی بسیار جذاب و هوشمند که رفته رفته در بیشتر خودروهای جهان دیده خواهد شد.البته فعلا خودروهای لوکس جهان می توانند از چنین دستگیره ای بهره ببرند زیاد ساخت آن بسیار گران است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *