سیر تا پیاز ماجرای خودروی اسپرت افغان!

سیر تا پیاز ماجرای خودروی اسپرت افغان!

خودروی اسپرت افغان

مدتی پیش تصاویری از اولین خودروی اسپرت یا سوپراسپرت افغانستان در فضای مجازی و رسانه ای ایران و افغانستان پخش شد که هیاهو و جنجال زیادی را به پا کرد. عده ای تولید چنین خودرویی را در افغانستان غیرممکن میدانستند عده ای هم از تولید چنین خودرویی در افغانستان ابراز خوشحالی و خرسندی داشتند. اما اینکه ماجرا چیست؟ تولیدکنندگان آن چه کسانی هستند؟ و همه چیز در مورد سازنده آن و روند تولید این خودرو را در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد.

سازنده خودرو کیست؟

جوان افغانی به اسم محمدرضا احمدی است که اصالتا اهل غزنی افغانستان است اما در کشور ایران متولد شده ، تحصیل کرده و بزرگ شده است. این جوان افغانی از خانواده های مهاجر ایرانی است که سال ها پیش به کشور ایران مهاجرت کرده بودند و تحصیل کرده در دانشگاه اصفهان است. احمدی اولین بار در سن 22 سالگی به افغانستان سفر می کند و به گفته خودش ، هویتش را میابد و بار دیگر بعد از 4 سال ، برای همیشه به کشور افغانستان و شهرکابل میرود و در این کشور اولین شرکت تولیدی خودرو را به اسم Ntop راه اندازی می کند. این جوان با اینکه اصالتا افغان است اما کاملا لهجه و گویش ایرانی دارد به همین خاطر خیلی ها تصور میکردند که ایشان ایرانی است. ایشان به همراه 4 نفر دیگه 4 سال تمام روی پروژه خودروی اسپرت خودشان وقت گذاشتند و تاکنون حدود 50 هزار دلار هزینه کردند تا بتوانند این خودرو را بسازند.بعد از تغییر در حکومت و سیاست این کشور ، بالاخره مرکزی با اسم اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی ، محمدرضا احمدی و تیم اش را تحت پوشش خود قرار داد و روند ساخت خودرو سرعت گرفت و سرانجام بعد از حدود 7 ماه اولین خودروی اسپرت افغان با اسم مدا یا مادا 9 در محوطه دانشگاه کابل رونمایی شد.

این خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

به گفته سرپرست تیم سازنده این خودرو ، تمرکز بیشتر روی طراحی خارجی آن بوده تا روی موتور و طراحی داخلی اش! بیشتر قطعات این خودرو از تویوتا کمک گرفته شده و طراحی داخلی آن نیازمند دیگر شرکت ها و طراحان داخلی است. تمام قالب بدنه ، شیشه ها ، چراغ ها ، شاسی ، سیستم تعلیق همگی در مدت 4 سال در افغانستان تولید شده است و فقط موتور و گیربکس و البته تایرهای آن خارجی است. احمدی امیدوار است که در آینده خودشان به تکنولوژی ساخت موتور هم برسند. در حال حاضر بعد از حمایت اداره اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی گروه 5 نفره آنها به 25 نفرافزایش یافته و گفته می شود که در آینده این گروه از جوانان افغان بیشتر هم خواهد شد.

زمان رونمایی این خودرو کی هست؟

این خودرو فعلا در مرحله تکمیل شدن است و هنوز تماما به مرحله اجرا در نیامده ، هرچند حرکت میکند و رانندگی هم با آن انجام می شود اما هنوز تست و بررسی کامل روی آن صورت نگرفته است. قرار است تا 1 ماه آینده این خودرو در یکی از پایگاه های هوایی افغانستان به طور کامل تست و بررسی شود و بعد از آن به عنوان سفیر پیشرفت در تمامی ولایت ها و شهرهای افغانستان به نمایش گذاشته شود. جالب است بدانید که مادا 9 در نمایشگاه خودرویی ژنو که در ماه دوم سال 2023 ، در قطر برگزار می شود ، حضور خواهد داشت تا افغانستان بعنوان یک کشور در حال رشد بتواند سرمایه ای برای تولید یک خودروی اسپرت کوچک جذب کند.

طراحی خودرو از کجا آمده است؟

طراحی بدنه مدا 9 به نظر خیلی از علاقه مندان به خودرو کپی برداری شده از خودروی بوگاتی شیرون است اما ، سازنده مدعی است که طراحی خودرواش را از روی کلاهخود سربازان فیلم سینمایی تروی الگوبرداری کرده است و نیت اش اصلا کپی برداری نبود. جنس بدنه خودرو از کامپوزیت سبک است و موتور در قسمت عقب قرار میگیرد. فعلا هم خبری از تولید انبوه نیست و بیشتر با این کار میخواستند نمادی از پیشرفت را به جامعه افغان نشان بدهند.

بنظر شما نماد خوبی است؟

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *