موتور EFP جدید ترین و قوی ترین پیشرانه ی داخلی

موتور EFP جدید ترین و قوی ترین پیشرانه ی داخلی

معرفی پیشرانه ی جدید ایران خودرو موتور EFP

در این روز هایی که بازار خودرو در کشورمان بسیار آشفته و بهم ریخته است، ایران خودرو با معرفی موتوری جدید سر و صدای زیادی را به پا کرده است. این پیشرانه که تا به امروز قوی ترین موتور تولید داخل لقب گرفته به زودی در زیر کاپوت دنا پلاس جای میگیرد. EFP موتوری چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ می باشد که به کمک سیستم توربو شارژ توانایی تولید قدرتی بین ۱۶۰ الی ۱۷۰ اسب بخار را دارد. این قدرت نسبت به موتور EF7 توربوشارژ حدود ده الی بیست اسب بخار بیشتر است. طبق گفته ی مدیر عامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از EFP این پیشرانه در دنا پلاس های توربو شارژ نصب شده و به تولید انبوه رسیده است. همچنین قرار است از اوایل سال ۱۴۰۲ از این موتور برای تارا و سپس برای شهریور سال آینده در خودروی ریرا به کار گرفته شود.

موتور EFP

نسخه ی بدون توربو شارژ این پیشرانه نیز بر روی برخی محصولات ایران خودرو همچون سورن پلاس، دنا و دنا پلاس معمولی به زودی نصب خواهد شد. در واقع EFP را باید به زودی جایگزین پیشرانه های EF7 و TC7 بدانیم. طبق گفته ی مدیر عامل این شرکت، موتور جدید آنها حدود یک لیتر مصرف کمتری را نسبت به EF7 دارد و از لحاظ آلایندگی مجهز به استاندارد یورو پنج می باشد و حتی بدون ایجاد خرابی و کاهش عمر قطعات، توانایی پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو شش را نیز دارد. در ادامه لازم است که مقایسه ای بین تفاوت های دو موتور EFP و EF7 را داشته باشیم.

۱- در حالت درجا و زمانی که گیربکس خودرو در حالت خلاص قرار دارد، دور آرام موتور EF پلاس ۶۵۰ دور بر دقیقه می باشد که نسبت به EF7 حدود ۲۰۰ دور کمتر است. این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی می شود.

۲- بسیاری از قطعات موتور EFP همچون میل لنگ، یاتاقان ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربو شارژ و سیستم خنک کننده با EF7 کاملا متفاوت است. هدف از این کار افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت در پیشرانه جدید بوده است.

۳- سیستم خنک کاری پیشرانه نیز تغییراتی جزئی داشته است و مجهز به هوا گیری خودکار شده است.

۴- در عملکرد توربو شارژ نیز ایراداتی رفع شده که از جمله ی آن میتوان به کاهش لگ توربو اشاره کرد. عملکرد سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ها نیز به روز رسانی شده است.

۵- وزن پیشرانه جدید نسبت به موتور های قبلی کاهش داشته که این کاهش وزن در عملکرد و بالا بردن راندمان بسیار موثر است.

و در آخر با توجه به تغییرات ایجاد شده و طبق گفته های مدیر عامل شرکت ایران خودرو، این پیشرانه را در بسیاری از محصولات داخلی خواهیم دید. باید دید که آیا این پروژه ایران خودرو میتواند نقطه ی عطفی در تولید پیشرانه های جدید باشد یا خیر…!؟

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *