مزایا و معایب خودرو های چینی بازار ایران

مزایا و معایب خودرو های چینی بازار ایران

مزایا و معایب خودرو های چینی بازار ایران

قرار بود با ورود خودروهای چینی، خلا تولید و عرضه خودرو در کشور تامین شود و خودروهای چینی هم رده و هم قیمت وارد بازار شوند تا مردم حق انتخاب داشته باشند. اما ماجرا بالعکس شد و با ورود خودروهای چینی پنجره ای به اسم خودروهای لوکس چینی باز شد. نه تنها کمکی به کاهش قیمت نکرد، بلکه با ورودشان، طمع افزایش قیمت را به جان صنعت خودروسازی ما انداخت.

معایب خودرو های چینی

اگه بخواهیم به طور کلی معایب و مزایا خودروهای چینی را بررسی کنیم ، به این جمله میرسیم که "خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی باکیفیت تر، اما نسبت به خودروهای اروپایی و ژاپنی و کره ای بی کیفیت ترند" با این تفاسیر اول به سراغ معایب خودروی چینی میرویم و سپس به مزایای آنها خواهیم پرداخت.

1-اولین عیب خودروهای چینی ، بازار دست دوم بسیار ترسناک آن است. افت قیمت بسیار شدیدی در بازار دست دوم ها دارند. عموما مردم تمایلی به خرید خودروی چینی با کارکرد بالای 200 هزار کیلومتر با آن قیمت های کذایی و فضایی ندارند. اکثرا هم ترجیح میدهند که یک خودروی صفر کیلومتر داخلی تهیه کنند.

2-دومین عیب بزرگ خودروهای چینی ، طبعا پیشرانه آنهاست. هنوز بعد از چند سال خودروی چینی دست از سر پیشرانه 4 سیلندر برنداشته است. هنوز هم از پیشرانه و گیربکس های از رده خارج خودروسازان بزرگ دنیا استفاده می کند. البته منظور من در مورد خودروهای چینی داخل ایران است.

3-عیب بزرگ دیگر این خودروها، نبود قطعات یدکی و گران بودن آن هاست. اگر با خودروهای چینی آشنا باشید حتما متوجه شده اید که، اگر شما خدایی نکرده تصادف کرده باشید. برای تامین قطعات با مشکل بسیار بزرگی روبرویید. بعضی قطعات چند ماه طول میکشد تا پیدا شود و از آن عجیب تر قیمت بسیار بالای قطعات یدکی است.

4-از جمله عیوب عجیبی که این خودروها دارند، ضعف در سیستم تعلیق ، ترمز و صفحه کلاچ است که به وفور پیش می آید. البته در چند سال گذشته این مشکلات رفته رفته کم شده اند ولی با این حال اگر به چنین مشکلی برخوردید حتما یا حرف ما بیوفتید.

مزایای خودرو های چینی

1-اولین مزیت خودروهای چینی آپشن های متعدد و کاربردی است. همین قضیه یکی از نکات جذاب برای خریداران شده است.

2-مزیت بعدی میتواند قیمت مناسب آن نسبت به محصولات اروپایی و ژاپنی باشد. شما شاید کیفیت آنچنانی از خودروهای چینی نبینید ولی قطعا کیفیت آن ها نسبت به محصولات داخلی بالاتر است.

3-مزیت بعدی چهره مطلوب خودروهای چینی است. با طراحی های خفن و جدیدی هم که به راه انداخته اند هرروز به طرفداران آنها اضافه می شود. طراحی هایی که هرروز به سمت طراحی آمریکایی و اروپایی نزدیک تر می شود و این خیلی به ذائقه ایرانی خوش می آید.

4-مزیت بعدی خودروهای چینی، داشتن نمایندگی رسمی برای پیگیری امور و تامین قطعات در کشور است. همین مورد هزینه های تعمیراتی را به شدت کاهش می دهد. هرچند باز هم هزینه های گزافی باید پرداخت شود.

5-مزیت بعدی اینکه خودروهای چینی به شدت کم مصرف تر از خودروهای اروپایی هستند و در حال حاضر همتراز با خودروهای ژاپن و کره حرکت می کنند. این قضیه بیشتر به خاطر موتورهای کوچکی است که روی آنها نصب شده است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *