تست و بررسی گلف GTI هیولای کوچک در ایران!

تست و بررسی گلف GTI هیولای کوچک در ایران!
تاریخچه تولد اولین فولکس واگن گلف

گلف از نمونه خودروهای با ریشه و اصل و نسب دار آلمانی است که از سال 1974 در حد یک خودروی کلاس C به دنیا معرفی شد و تاکنون 8 نسل از این خودرو به تولید رسیده است. گلف درحقیقت جایگزین فولکس واگن بیتلِ پرآوازه شد و بصورت موتور و دیفرانسیل جلو عرضه گردید که بنظر می رسد تا الان جایگزین شایسته ای بوده است. بعد از بیتل، گلف پرفروشترین خودروی فولکس واگن است که تا سال 2019 حدود 35 میلیون دستگاه از آن به فروش رسیده بود.

در نگاه اول همه ما تصور میکنیم که فولکس واگن گلف یک طراحی و یک شکل دارد اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید انواع گلف در دنیا تولید شده است که به ترتیب : هاچ بک 3 درب، هاچبک 5 درب ، کانورتیبل (بین سال های 1979 تا 2002) ، کابریولت ( بین سال های 2011 تاکنون) و... همچنین این خودرو از جمله خودروهای سال دنیا نیز می باشد که در سال های 2009 و 2013 جایزه دریافت کرده است. دوبار نیز در سال های 1992 و 2013 جایزه خودروی سال اروپا را نیز دریافت کرده و تاکنون چندین بار در لیست سالانه 10 خودروی برتر دنیا نیزقرار گرفته است.

گلف GTI
گلف GTI ما از کدام نسل است؟

همانطور که گفته شد این خودرو در 8 نسل تولید شده که در حال حاضر خودروی مدنظر تیم تست و بررسی آی آر لوکس کارز از نسل هفتم است که بین سال های 2012 تا 2021 تولید می شد.نسخه بنزینی این گلف را GTi میگویند. در سال 2016 یک نسخه فیس لیفت ازاین گلف وارد بازار شد که بسیار طرفدار پیدا کرد و خودروی گلفی که در دسترس ماست مدل 2018 است.

مشخصات فنی گلف GTI

طبق استاندارد، فولکس واگن GTi مدل 2018 که در اختیار ماست دارای یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوست که می تواند 230 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر تولید کند. نهایت سرعت این خودروی جذاب 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی جذاب ترین بخش مربوط شتاب 0-100 آن است که فقط 6 ثانیه است گیربکس این خودرو دوکلاچه اتوماتیک است هرچند نسخه 6 سرعته دستی هم از آن وجود دارد. تمامی مدل های گلف دارای دیفرانسیل جلو هستند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر 100 کیلومتر فقط 8.4 لیتر است. البته خودرویی که در دسترس ماست چندان عادی نیست و تا سرحد مرگ تیونینگ شده به گونه ای که قدرت آن 517 اسب بخار است.

گلف GTI
امکانات رفاهی سرگرمی گلف GTI

صندلی برقی راننده و سرنشین در 12 جهت و قابلیت تنظیم گودی کمر، دارای گرمکن و با حافظه، آینه های گرم شونده ، کلیدهای میانبر روی قرمان ، دوربین دید عقب ، کروز کنترل ، فرمان چرم تهویه مطبوع ، کانال تهویه سرنشین عقب صفحه نمایش 8 اینچی مالتی مدیا ، فرمان برقی، سانروف ، کنترل فاصله پارک نورپردازی داخل کابین ، دستیار پارک ، ترمز اضطراری هشدار خروج از خط ، ورود و استارت بدون کلید، 8 بلندگو ، سنسور باران

امکانات ایمنی گلف GTI مدل 2018

سیستم ایمنی پیش از برخورد ، کیسه های هوای راننده و سرنشین ، ایربگ های جانبی و پرده ای، کنترل پایداری ، کنترل کشش ، چهارچرخ ABS، ترمز های دیسکی و ترمزهای جلو خنک شونده ، ترمز اضطراری پایش فشار باد تایر ، حسگر روشنایی و غروب

تجربه رانندگی گلف GTI

نمای بیرون کاملا اسپرت و خاص دیزاین شده است. یک خودروی نسبتا کوچک اما چالاکی از رخ آن پیداست. نمای جلو به شدت خشمیگن و وحشیانه طراحی شده به گونه ای که خودرو میخواهد جاده را بخورد. چراغ های جلو و مه شکن با نورپردازی عالی به نمایش در آمده و روی جلوپنجره آن کلمهGTi هک شده است.

تایرهای عقب و جلو هردو 18 اینچی هستند به همین خاطر هماهنگی بسیار فوق العاده و ترکیبی منظمی به خودرو داده است. در نمای جانبی شما همین نظم زیبا بین چرخ ها و بدنه را می بینید تا اینکه به نمای عقب خودرو میرسیم که به زیبایی هرچه تمام تر دیزاین شده است. چیزی که بیشتر از همه به چشم می آید باله عقبی است که بالاتر از شیشه خودرو قرار گرفته و در ادامه چراغ های جذابی است که هر مالک خودرویی آرزوی داشتنش را دارد. اما حالا به داخل کابین میپردازیم. درب خودرو که باز می شود شما با یک کابین لوکس و البته جمع و جور روبرو می شوید که حس خوبی به شما می دهد. مخصوصا نورپردازی داخل کابین حس بسیار لذت بخشی به آدم می دهد.از لحاظ ارگونومی و چینش هم در نوع خودش بی نظیر است راننده تقریبا به تمام کلیدهای موجود مسلط است.

گلف GTI

در مقابل چشمان راننده یک صفحه کیلومتر و آمپر بسیار جذاب با طرح و دیزاین زیبا قرار گرفته است. روی فرمان تمام چرم D شکل آن نیز نمایشگر جذاب دور موتور قرار دارد که به هنگام گاز دادن و افزایش دور موتور ، دایره ها از سبز به قرمز روشن می شوند. اگر از حق نگذریم ، کابین خودرو از نمای بیرونی آن جذاب تر است. وقتی پشت فرمان این خودرو قرار میگیرید حس خلبان بودن به شما دست می دهد و واقعا هم همین است. چرا که وقتی شما حالت دنده را روی D میگذارید و شروع به گاز دادن می کنید فقط چند ثانیه کافی است که به سرعت خیره کننده 200 کیلومتر بر ساعت برسید شتابی که تیونینگ به این خودروی ریز جثه داده است، به گونه ای است که گویی در مسابقات رالی توردوفرانس یا داکار قرار گرفته اید. با خود میگویید با این سرعت خیره کننده چگونه خودرو را کنترل کنیم؟ به سادگی آب خوردن! این خودرو دارای 4 دیسک ABS است که ترمز های جلو خنک شونده هستند ، همچنین هندلینگ فوق العاده و سیستم تعلیق بی نظیرش در بین تمامی خودروسازان جهان حرف اول را میزند. به همین خاطر است که گلف GTI را خودروی نرم خانوادگی معرفی کرده اند و همه ساله در لیست بهترین های جهان قرار میگیرد. بعلاوه که شما در اوج راحتی سر پیچ ها میپیچید، فرمان برقی هم به شما کمک میکند که در پیچیدن بهترین عملکرد را داشته باشید.

اما باوجود تمامی این ویژگی های مثبت، چند امتیاز منفی هم از طرف مصرف کنندگان داشته است. برای مثال گیربکس در سرعت های پایین به آرامی تعویض نمی شود. یا برای مثال برخی از رقباش مثل رنو مگان قیمت پایینتر اما امکانات بیشتری دارد با این حال گلف GTi همیشه بهترین بوده و خواهد بود.

عکاس : فرید عابدی

با تشکر از آقا پارسا

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *