سیر تا پیاز تولد خودرو سمند ، خودروی ملی!

سیر تا پیاز تولد خودرو سمند ، خودروی ملی!
ماجرای خودرو سمند از کجا شروع شد؟

سلام به همه علاقه مندان حوزه خودرو در وبسایت آی آر لوکس کارز! این بار به سراغ خودرو سمند میرویم که در صنعت خودروسازی کشور ما بدون تغییر خاصی حدود 21 سال یکنواخت تولید میشد ، سمند اولین خودروی ملی ایران لقب دارد.

سمندی ، که نامش برگرفته از نوعی اسب با رنگ مایل به زرد است. اما ماجرای سمند از کجا شروع شد؟ باید برگردیم به اوایل دهه 70 و بعد از پایان جنگ تحمیلی، جایی که ایران یک دهه رکود عجیبی را در صنعت خودرو حس میکرد. در آن زمان بازار خودروی ایرانی پر شده بود از خودروهای کره ای! خیلی ها صنعت خودروی کشور را تمام شده میدانستند و عقیده داشتند که ما باید واردات داشته باشیم و صنعت خودروسازی در داخل برچیده شود. آن زمان تنها خودروی به اصطلاح ملی کشورمان پیکان های از کار افتاده و فرسوده بودند.

ایران بارها از سال 72 تا 74 تلاش کرد تا به یک خودروی ملی دست پیدا کند اما هرچه جلوتر میرفت ماجرا پیچیده تر میشد. اولین چیزی که مسئولین کشور و مقامات در صنعت فهمیدند این بود که به یک پلتفرم احتیاج دارند. بعد از پلتفرم باید طراحی خودرو کاملا اصولی باشد. طراحی یک خودرو هم به همین سادگی نبود که فقط دوتا چراغ و یک بوق و یک فرمان و دو صندلی برایش بگذارید و به آن خودرو بگویید.

خودرو سمند

بالاخره بعد از چند تلاش بی ثمر به سراغ خرید پلتفرم 405 از شرکت پژو رفتند. پلتفرمی معروف که اکثر خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو در دهه 80 و 90 روی این پلتفرم سوار شده است. همزمان با خرید پلتفرم 405 توسط ایران خودرو، شرکت انگلیسی “فرست اتومیتو” توانسته بود برای شرکتی تایوانی با همان پلتفرم و قوای محرکه 405 یک خودروی جدید طراحی کند. اما این پروژه به علت ورشکستگی شرکت تایوانی به سرانجام نرسید. فرست اتومیتو هم که خیلی برای طراحی خودرو هزینه کرده بود آن را به شرکت هایی از کشور آرژانتین ، چین و ایران پیشنهاد کرد که ایرانی ها هم آن را دو دستی پذیرفتند.

اما یک مشکل بزرگی وجود داشت و آن هم اندازه خودروی طراحی شده بود.طراحی شرکت فرست اتومیتو برای کشور ایران معایب زیادی داشت که از جمله آن میشود به ابعاد کوچک و ارگونومی مناسب افراد کوتاه قد اشاره کرد. چرا که مردم شرق و جنوب شرق آسیا اکثرا ریز جثه هستند ، به همین دلیل ایران خودرو از فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های امیرکبیر ، صنعتی شریف و دانشگاه های برتر برای بازطراحی این خودرو دعوت کرد.

آنها میخواستند اسم خودروی جدید را پیکان دو بگذارند اما بخت یار نشد و اسم اولین خودروی ملی به سمند تغییر نام داد. درنتیجه سمند با کلی ایراد و تفاوت نسبت به پژو 405 به تولید انبوه رسید. خودروی سمند 200 کیلوگرم سنگین تر از پژو405 و حتی تعداد نقاط جوش آن نیز 1.5 برابر آن بود.از آن گذشته ، نسبت به پژو 405 سیستم فرمانپذیری و تعلیق بدتری داشت و حتی از نظر ترمزگیری و ایجاد سروصدا کابین هم گل کاشته بود

سمند

بزرگترین مشکل هم ستون های جلو و عقب خودرو بودند که به شدت دید راننده را کور میکردند و خیلی ها معتقدند که صندلی های آن اصلا مناسب این سایز خودرو نبود.با تمام این تفاسیر اما سمند تا سال 2022 تولید شد. انواع سمند تولید شده هم از x7 گرفته تا LX EL ، سریر ، سورن ، SE و حتی دنا هرکدام طرفداران خاص خود را دارند.

نکته آخر
روی این خودرو موتورهای زیادی هم قرار گرفت. موتور پژو 1.8 لیتری که توانایی تولید 100 اسب بخار داشت موتور EF7 که 1.65 لیتری بود و میتونست 113 اسب تولید کند اما بزگترین ایرادش این است که شاتون می زند. و بالاخره موتور TU5 پژو که بهترین موتوری بود که روی اون نصب شد اما این سمندها صادر میشدند.بعله سمند به کشورهای زیادی هم صادر شد از جمله آذربایجان ، روسیه ، سوریه ، ونزوئلا ، چین ، سنگال و ارمنستان که از خودروی ما هم استفاده کرده اند.

حالا شما نظرتان نسبت به سمند چیست؟

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *