از جیلی تا دنگ فنگ ، معرفی 5 کارخانه برتر خودروسازی در چین

از جیلی تا دنگ فنگ ، معرفی 5 کارخانه برتر خودروسازی در چین
از جیلی تا دنگ فنگ

شکی نیست که چین یکی از غول های اقتصادی در دنیاست. چینی ها می توانند هرچیزی را بسازند، با تعداد بالا تولید بکنند و اگر هم نتوانستند کپی کنند! دستمزد های پایین و تعداد کارکنان زیاد در بخش های تولیدی کشور چین باعث می شود که چینی ها بتوانند در هر صنعتی زود رشد کنند. با آی آر لوکس کارز در معرفی برترین کارخانه های خودروساز در چین همراه باشید

ویانا خودرو چینی

چین خودروسازی را بسیار دیرتر از بقیه نقاط دنیا جدی گرفت. برای همین پدران ما خاطره ای با خودروهای چینی ندارند و خودروها ی چینی در بازار تازه هستند، زیرا استارت کار چینی ها در بازار خودروی ایران به اواخر دهه 80 برمیگردد. چینی ها با خودرو هایی مثل چری کووین وارد بازار ایران شدند و شکست خوردند! اما این روند ثابت نماند!

چینی ها روند پیشرفت را خیلی سریع پیش رفتند و از خودروهای بسیار رده پایین مثل ام وی ام 315 به خودروهای جذابی مثل تیگو 8 پرو و فیدلیتی رسیدند. خودروهایی که به سختی میتوان گفت چینی هستند!

سایک موتور

سایک موتور

بله حق میدهیم که تعجب کنید، از اینکه چقدر اسم بزرگترین گروه خودروسازی چینی برایتان نا آشناست! سایک موتور در سال 1955 کارش را با ساخت وسایل نقلیه موتوری کوچک شروع کرد.روند صعودی این شرکت از سال 2011 اوج گرفت. زمانی که شرکت انگلیسی MG رو به ورشکستگی بود و سایک موتور آن را خرید. از آن به بعد به واسطه افزایش ارتباطات با اروپا فروش سایک موتور چند برابر شد و به این مقام رسید. در بازار ایران خودروهای MG به موفقیت چندانی نرسیدند ( شاید اگر برچسب چینی بودن رویشان نبود این گونه نمیشد ) مدل های MG3، MG6 ، MG GS و MG550 از مدل های این شرکت در بازار ایران هستند.

چانگان

چانگان

نامی که برای ایرانیان آشنا تر است! چانگان شرکت خودروسازی است که از سال 1862 بنا نهاده شد و در این دوران همه چیز تولید کرد، از اسلحه گرفته تا موتور سیکلت! اما دوران خودروسازی این شرکت به 20 سال هم نمی رسد. چانگان در اوایل دهه 90 با خودروسازی سایپا قراردادی بست و 2 محصول خودش را وارد بازار ایران کرد، یکی مدل cs35 که یک کراس اور کامپکت بود و دیگری eado که سدانی کوچک در اندازه هیوندای اکسنت بود. این دو مدل مخصوصا مدل eado در بازار با اقبال چندانی روبرو نشدند و شاید بتوان دلیل این موضوع را در تبلیغات بسیار کم در مورد این مدل یافت.

جیلی

جیلی

جیلی به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی های چینی در ایران هم کاملا شناخته شده است. جیلی در بازار ایران با مدل ec7 شناخته می شود که به دلیل طراحی شبیه مرسدس بنز کلاس اس ( در نمای عقبی ) طرفداران خاص خودش داشت. جالب است بدانید این مدل تنها خودروی چینی بازار است که در تست تصادف های اروپایی شرکت و البته موفق شده است. جیلی در بین کمپانی های چینی بیشترین ارتباط با اروپا و کشور های آسیایی را دارد. جیلی مالک سهام زیادی از کمپانی ولوو، لوتوس و پروتون است و حتی 8.2 درصد از سهام دایملر، مالک مرسدس بنز را هم دارد. عجیب اینکه جیلی حتی سهام شرکتی به نام ترافوجیا که خودروهای پرنده میسازد را هم خریده! امان از دست این چینی ها ! 

دنگ فنگ

دنگ فنگ

کمپانی دنگ فنگ در بازار ایران بیشتر با کامیونت هایش شناخته می شود. تنها مدل سواری این کمپانی در بازار ایران دنگ فنگ h30cross است که طی همکاری این کمپانی با ایران خودرو ساخته شده است.این مدل به واسطه داشتن موتور محبوب tu5 و گیربکس آیسین ژاپنی از اقبال نسبتا خوبی برخوردار بود. شاید اگر ایران خودرو کمی بیشتر روی تامین قطعات ظاهری آن کار می کرد می توانست بازار ساندرو، 207 اتوماتیک و بعضی خودرو های دیگر را هم بگیرد.

گریت وال

گریت وال

این شرکت محصولاتش را در بازار ایران با نام ولکس یا هاوال عرضه می کند. در تمام دنیا گریت وال را با کپی کاری ها و شکایاتی که علیه آن می شد می شناسند. این شرکت طی شکایاتی که نیسان، فیات و تویوتا از آن به عمل آورده اند مجبور به پرداخت جریمه هم شده است، هرچند که خودش معتقد است کپی کاری نکرده! محصولات گریت وال در بازار ایران در کمپانی دیار خودرو در شهر گلپایگان تولید می شدند، که مثل بسیاری از چینی های بازار به دلیل عدم استقبال دیگر خبری از تولید خودرو از سمت آن ها نیست.

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
سامان

خوبشون جیلی بود که متاسفانه تو ایران دیگه نیومد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *