آپشن هوک و کاربرد آن در خودرو

آپشن هوک و کاربرد آن در خودرو

قطعه ای در جلو و عقب خودرو وجود دارد که به احتمال شما هم دفعاتی آن را مشاهده کرده اید . هوک قطعه ای است که از یک حلقه فلزی به شکل قلاب ساخته شده و در واقع کار این قطعه همان بکسل کردن است . کلمه هوک HOOK یک واژه لاتین بوده و اگر بخواهیم کلمه فارسی معادل آن پیدا کنیم ، واژه قلاب مناسب خواهد بود . با کمک این قلاب یا قطعه فلزی میتوان خودروی دیگری را بکسل کرد . معمولا جنس آن از فلز یا آهن است . در ابتدا و زمان های قدیم هدف از قرار دادن این قطعه روی خودرو های مختلف ، کشیدن و حمل کردن خودروی خراب شده ، توسط خودروی دیگری بود ، اما با گذشت زمان و گسترده شدن خدمات بین راهی و افزایش تعداد جرثقیل و امداد خودرو ، این کار بیشتر توسط آنان و یدک کش انجام می شود . از دیگر موارد استفاده از این قطعه ، حمل کردن قایق در شهر های ساحلی است . همچنین افرادی که به سفر با خودروی شخصی و اتاق واگن علاقه زیادی دارند و مسافرت های بسیاری انجام می دهند ، اتاق واگن کاروان را با کمک همین قطعه به خودروی خود وصل می کنند.

مثال بعدی استفاده از هوک یا همان قلاب ، استفاده در کویر یا جنگل است ‌. زیرا با توجه به این که در این مکان ها موانع زیادی وجود دارد و سختی راه و جاده بسیار است ، میتوان احتمال داد خرابی وسیله نقلیه و بکسل کردن آن صورت گیرد . البته در بعضی از خودروها این قطعه یا قلاب جای گذاری نشده است و شما شخصا خودتان باید خریداری کنید . در نقطه مقابل هوک ، وسیله ای مشابه تولید شده که به نام بکسل بند معروف گردیده . بکسل بند نوعی قلاب است که طناب به آن وصل و قفل خواهد شد و عمل بکسل کردن توسط این شی صورت می گیرد . در بازار بکسل بند های مختلفی قرار دارد که با توجه به نوع و وزن خودرو میتوان خریداری کرد . شاید پرسش این باشد که آیا استفاده از بکسل بند و جای گذاری آن در اتومبیل امری ضروری است؟ در پاسخ باید بگوییم که شاید شما حتی سالیان سال نیاز به استفاده از این مورد نداشته باشید . اما به هر حال ممکن است با توجه به مثالات گفته شده ، استفاده از این قطعه صورت پذیرد . لذا وجود و جای گذاری آن در اتومبیل خالی از لطف نیست و حتی در گاهی موارد الزامیست . و آیا فقط خودروهای شاسی بلند میتوانند از آن استفاده کنند ؟ خیر . هر اتومبیلی قادر خواهد بود که از این ویژگی بهره ببرد .

در سال های اخیر با توجه پیشرفت علم و صنعت خودرو ، در بعضی از خودروها از نمونه جدید این قطعه استفاده شد و نام آن هوک برقی قرار گرفت . هوک برقی اپشنی است که در خودرو های بسیار لوکس قرار دارد و وجود این اپشن در خودرو باعث افزایش قیمت آن می شود ‌. اگر بخواهیم دو خودرو در بازار ایران را نام ببریم که هوک برقی را شامل باشند ، میتوانیم به بی ام و x4 و پورشه ماکان اشاره کنیم . دکمه این اپشن در صندوق عقب دو خودروی لوکس قرار دارد و با لمس کردن آن ، هوک به صورت برقی باز خواهد شد . برای استفاده از هوک یا بکسل بند باید مواردی را در نظر بگیریم و رعایت کنیم . جنس طناب باید محکم بوده و در حین کار پاره نشود . بهترین و مناسب ترین ابزار برای بکسل کردن خودرو یک تسمه نواری است که جنس آن از نایلون یا پلی استر بوده و دو سر آن حلقه های ویژه بکسل تعیبه شده . در بعضی موارد میتوان به جای تسمه یا طناب از زنجیر نیز به علت قدرت مقاومت بالا استفاده کرد . البته این مورد چندان توصیه نمی شود چرا که زنجیر به همانند طناب خاصیت چسبندگی ندارد و ممکن است به بکسل بند یا قطعه فلزی آسیب برساند .

شاید برایتان سوال باشد که بهترین محل برای نصب سیم بکسل کجاست ؟ بهترین محل برای نصب سیم بکسل قلاب روی سپر است . اما باید توجه نمود که فقط برای کشیدن بارهای سبک از این محل استفاده کرد . اگر از این محل برای کشیدن بارهای سنگین استفاده صورت گیرد ، با توجه به نیروی وارده ، ممکن است خسارت زیادی به سپر و قطعات عقب وارد شود . در استفاده از این قطعه و بکسل کردن باید موارد ایمنی را رعایت کرد زیرا که احتمال آسیب و خطر فراوان بوده و ممکن است هزینه های گزاف بر جای بگذارد .

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *