معرفی و بررسی کامیون کشنده آتامان ایران خودرو

معرفی و بررسی کامیون کشنده آتامان ایران خودرو
کامیون کشنده آتامان ایران خودرو دیزل

با سلام خدمت همه همراهان وبسایت تخصصی آی آر لوکس کارز، با یک مقاله دیگر در خدمت شما هستیم و این بار رفتیم به سراغ سوژه ترین سوژه تاریخ خودروهای سنگین در ایران! سوژه ای بهتر از کامیون های نارنجی و قدیمی بنز که بعد از 62 سال بالاخره قرار است از خط تولید خارج شوند و به جای آن آتامان روی خط تولید قرار میگیرد. در این مقاله میخواهیم کامیون کشنده آتامان را بررسی کنیم که آیا به طبع راننده کامیون و تریلی ایرانی خواهد نشست یا خیر؟!

آتامان از کجا آمده و به چه معنی است؟

کامیون آتامان یک کشنده تماما روسی است که بارها تمایل خود را جهت حضور در بازار خودروهای سنگین کشور را اعلام کرده بود. آتامان ریشه قزاق ، اوکراینی و ترکی دارد و به معنی رهبر یا فرمانده است.

کامیون کشنده آتامان
مشخصات فنی کشنده آتامان چگونه است؟!

کامیون آتامان برخلاف تصورات از پیشرانه OM OM457LA استفاده می کند که گویا به پیشرانه آکسور هم شناخته می شود.پیشرانه معروفی که از سال 2003 به جهانیان معرفی و از همان سال نیز در اکثر محصولات بنز از جمله کشنده ها و اتوبوس هایش استفاده میشد. البته پیشتر این پیشرانه با فوتون H4 وارد کشور شده و امتحانش را هم خوب پس داده بود. به هرحال پیشرانه کشنده جدید بازار ایران 6 سیلندر ، 12 لیتری مجهز به توربودیزل و اینترکولر است که قدرتی معادل 430 اسب بخار و گشتاور حدود 2100 نیوتن متر را تولید میکند.

استاندارد آلایندگی کشنده آتامان از نوع یورو 5 یا یورو 4 است و آرایش محور ها بصورت تک محور و 4*2 می باشد.که به دلیل استهلاک کمتر در طی سال های گذشته به شدت مورد توجه ایرانی هاست. آتامان همچنین از جعبه دنده معروف و کارآمد ZF با 16 دنده جلو و 2 دنده عقب استفاده می کند. کلاچ به کار رفته در آتامان از نوع تک صفحه ای خشک هیدروپنوماتیکی است.

آتامان میتواند نهایتا 110 کیلومتر بر ساعت سرعت برود. مخزن سوخت آن نیز 800 لیتر است. دارای سیستم ترمز دومحوره است و ترمزهای عقب کاسه ای و ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده هستند.سیستم تعلیق اتامان در جلو و عقب از نوع فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیکی است و میل موج گیر هم به محور جلو اضافه شده است و وزن آن نیز حدود 8150 کیلوگرم است.

این کشنده می تواند تا 20 تن بار را حمل و تا 42 تن بار را نیز بِکِشد. اتاق این کامیون کشنده از نوع سقف بلند مجهز به بالابر هیدرولیکی و دستی است. سیستم تعلیق اتاق در جلو بادی و در عقب از نوع بادی و کمک فنر است.

کامیون آتامان
امکانات کامیون آتامان چیست؟

به نسبت کامیون های چینی از آپشن های کمتری برخوردار است و می شود به این آپشن ها اشاره کرد : دو عدد تختخواب، بخاری درجا، کولر ، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، بوق بادی و برقی، گرمکن سوخت، خروجی برق 12 ولت و 24 ولت، کلید های میانبر روی فرمان، مخزن ادبلو با ظرفیت 80 لیتر، شلنگ باد، جعبه کمک‌های اولیه، سانروف برقی ، قفل عرضی دیفرانسیل ، ترمز ضد قفل ، سیستم ضدلغزش ASR ، فرمان هیدرولیک ساخت ZF ، سیستم های رادار خطی، ترمز هوشمند اضطراری و سیستم هشدار تصادف برای آتامان توسط یک شرکت دانش بنیان توسعه داده شده و قرار است در آینده روی کامیون کشنده آتامان نصب شود.

کامیون آتامان
طراحی و چهره کامیون آتامان 

همانطور که مشخص است آتامان کشنده بدون دماغ محسوب می شود و شباهت نزدیکی به بنز آکتروس دارد.جلوپنجره ، چراغ ها و همگی نمایانگر این است که این کشنده از آکتروس نسل سوم به خوبی الگوبرداری شده است.اگر بخواهیم ارتفاع سقف و کابین این کشنده را دسته بندی کنیم در ردیف کابین نرمال یا متوسط ها قرار میگیرد که یک درجه از سقف بلندهایی نظیر ولوو FH کوتاه تر است. ایرانخودرو دیزل لوگوی خودش را در وسط جلوپنجره قرار داده و کلمه آتامان هم روی آن نیز هک شده است.

در نمای بغل چیزی که بیشتر از همه نظر بیننده را جلب خواهد کرد نوشته لاتین Power by mercsedes benz است. طراحی داخل کابین این کامیون همانند بنز واگن هود یا همان بنز قدیمی است ، فقط با این تفاوت که به آپشن های آن اضافه خواهد شد.اتاق کامیون آتامان از اتاق فوتون H4 الگو گرفته است.فوتون هم از بنز آکتروس نسل سوم الگو گرفته و شما همان طراحی را شاهد هستید.
در مجموع ایران خودرو با کامیون کشنده آتامان میخواهد که با کشنده های چینی به رقابت بپردازد. بنظر شما این امکان پذیر است؟

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
حمید

سلام خسته نباشبد بابت کشنده که درست کردید ولی حداقل ارم جلو ماشین را با ارم فرمان ماشین یکی میکردین که ما ندونیم از کدوم شرکت موتور و قطعات ماشین وارد کردید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *