مقایسه موتورهای XU7 , TU5 , EF7 , K4M

مقایسه موتورهای XU7 , TU5 , EF7 , K4M

موتور به عنوان هسته اصلی یک خودرو و قلب تپنده آن به شمار می رود . بنابراین عملکرد موتور ، می تواند بر بیشتر اجزای یک خودرو تاثیر گذار باشد . در میان خودروهای ایرانی ، موتورهای پرطرفدار بسیاری وجود دارد که امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی چهار نوع از آن ها بپردازیم . لذا تا انتها با ما همراه باشید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید .
در ابتدا تصمیم داریم تعریف کوتاه و خلاصه ای از هر موتور را برای شما به نمایش گذاشته و توضیح مختصری دهیم . سپس در بخش بعدی هر چهار نوع موتور را با یک دیگر مقایسه خواهیم کرد .

موتور XU7 :

موتورهای xu که تولید کننده آن گروه PSA است در شرکت پژو سیتروئن فرانسه استفاده می شد . این سری از موتور های xu ، دارای حجم های مختلف بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی هستند . در ده های هشتاد و نود میلادی بیشترین استفاده از آن ها صورت می گرفت . موتور xu7 دارای حجم ۱۷۶۱ سی سی و ۸ سوپاپ است که توان تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتون متر گشتاور را دارد که ابتدا در پژو پارس عرضه گردید . (( با کد L6A )) سپس از نمونه بهبود یافته این موتور رونمایی شد که توان تولید ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور را به همراه داشت که بر روی پژو پارس سال ، سمند ال ایکس و پژو ۴۰۵ نصب گردید . (( با کد LFZ )) و همچنین در آخر نسخه قوی تر این موتور با توان تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور در دور ۴۲۵۰ ، روی چرخه تولید قرار گرفت و در خودروهای پژو پارس ELX ، زانتیا و سمند سریر نصب شد . (( با کد LFY ))

موتور TU5 :

ین نوع موتور هم ساخت شرکت PSA است که نخستین بار در سال ۱۹۸۶ بر روی خودروی سیتروئن ای اکس به عنوان جایگزین موتور xu مورد استفاده قرار گرفت . موتور tu5 دارای حجم ۱۵۸۷ سی سی و ۱۶ سوپاپ است که توان تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت را دارد و در ایران ابتدا توسط شرکت ایران خودرو در خودروی پژو ۲۰۶ تیپ پنج معرفی گردید .

موتور EF7 :

موتور ef7 یا همان موتور ملی توسط ایران خودرو و با همکاری شرکت f.e.v آلمان در سال ۲۰۰۸ معرفی و در چرخه تولید قرار گرفت . Ef7 دارای حجم ۱۷۰۰ سی سی و تعداد ۱۶ سوپاپ است که در دو دسته بنزینی و گازسوز به بازار عرضه شد . این موتور توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت را دارد . سوخت اصلی برای موتور ef7 گاز طبیعی در نظر گرفته شده و با گاز طبیعی ، دوام و عمر طولانی تری را به همراه داشته ، زیرا که عدد اوکتان گاز طبیعی بالاتر از بنزین است . نخستین موتور گازسوز کشور ایران همین موتور بود و به همین دلیل به موتور ملی مشهور شد . از خودروهایی که به ef7 یا همان موتور ملی مجهز شده اند میتوان سمند سورن ، سمند Lx و دنا را نام برد . همچنین در حال حاضر مدل های توربو این موتور تولید شده و نقش بسزایی را در قدرت و گشتاور داشته است .

موتور K4M :

موتور های سری K توسط شرکت رنو در سال ۱۹۹۰ ساخته شده اند که به صورت درون سوز و چهار زمانه هستند . موتور k4m که دارای حجم ۱۵۹۸ سی سی و ۱۶ سوپاپ است و توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور را دارد . از این موتور در خودروی معروف ال ۹۰ ( لوگان ) استفاده شد .

بررسی و مقایسه :

موتور xu7 به علت قدیمی تر بودن دارای مشکلات خاص خود است که مواردی همچون پر مصرف بودن ، صدای زیاد و گرمای بسیار زیاد ( سوختن واشر سر سیلندر ) از این دسته مشکلات هستند . البته xu7 به نوبه خود مزایایی همچون فراوانی قطعات و لوازم یدکی ، کشش مناسب و آشنایی تعمیرکاران به سیستم این موتور را داراست . اما tu5 که بروزتر و مدرن تر از xu7 است ، مشکلات خود را کاهش داده و میتوان آن را گزینه ای بهتر نسبت به رقیب خود دانست . مصرف سوخت کمتر ، خرابی به نسبت کمتر و همچنین سروصدای کمتر ، قدرت بیشتر ، شتاب بیشتر و استاندارد آلایندگی بهتر را میتوان از مزایای این موتور نام برد . البته شاید بتوان گشتاور ضعیف را در دور موتور پایین جزو معایب این موتور در نظر گرفت . موتور ef7 نیز دارای قدرت مناسب و شتاب بالا بوده و همچنین از سامانه هوشمند زمان بندی متغیر سوپاپ ها ( CVVT ) بهره مند است . اما متاسفانه در مدل های تولید شده پایین تر از سال ۹۲ مشکلاتی از قبیل گرم شدن بیش از حد موتور ، نایابی قطعات ، سوختن واشر سر سیلندر ، نا آشنا بودن تعمیرکاران و مکانیک ها در تعمیر آن دیده می شود . به همین دلیل در ابتدا موتور ef7 طرفداران زیادی را نداشت اما با رفع بعضی از این مشکلات در مدل های بالاتر از ۹۲ ، رفته رفته این موتور محبوبیت و هواداران خود را پیدا کرد . نسخه گاز سوز ef7 مزایایی همچون شتاب بالا ، قدرت مناسب و مصرف سوخت پایین را دارد . موتور k4m به نسبت رقبا یک موتور مناسب است . هزینه نگهداری کم ، شتاب خوب ، گشتاور قابل قبول ، کیفیت مناسب قطعات ، دوام و عمر طولانی ، خرابی کم از مزایای k4m بوده . اما این موتور هم به نوبه خود به علت قدیمی بودن دچار نقاط ضعف و مشکل های خودش است . از بین چهار موتور نام برده شده ، انتخاب بر عهده مخاطب است که بر اساس سلیقه چه متر و معیاری را بهتر و ارزشمند تر می داند و بنا بر آن یک گزینه را انتخاب می کند .

نوشته های مرتبط
4 دیدگاه
Mostafa

موتور km4 از همه بی دردسر تره

AMo

آره قیمتش هم بالاتره هیچ چیز موتور Tu5 نمیشه قیمت مناسب هزینه نگهداری پایین مصرف پایین صدای کم شتاب بالا و…

احمد

قطعا بدون تعصب در نظر بگیرید k4m بهترین موتور داخلیه، البته با گیربکس فوق العاده مچش. بشدت کم خرج، استحلاک پایین، قدرت،شتاب عالی نسبت به tu5 ی‌سرو گردن بالاتره
از لحاظ سیستماتیک ef7 اگه درست استفاده بشه، و روغن و لوازم مصرفی به موقع عوض بشه ،موتور عالیی می‌شه

علی

k4m واقعا موتور عالی و کم دردسریه شتاب و قدرتش هم عالیه و از مابقی موتور ها به نظرم بالاتره

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *