تست و بررسی بی ام و Z4 در ایران

تست و بررسی بی ام و Z4 در ایران

سلام به همه دوستان و علاقه مندان بحث خودرویی! بار دیگر با مقاله تجزیه و تحلیل یکی از خودروهای زیبا و جذاب موجود در کشور در خدمت شما هستیم. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید. موضوع این دفعه مجله خودرویی آی آر لوکس کارز رودستر جذاب و دوست داشتنی یعنی بی ام و Z4 هست ، اما قبل از آن به سراغ نسل Z میرویم.

معرفی نسل Z :

مدل های Z از سری رودسترهای شرکت خودروسازی BMW هستند که در چهار سری و شش نسل به بازار عرضه شدند. اولین سری Z مدلZ1 هست که در سال 1989 پا به عرصه گذاشت و بعد Z3 و سپس Z8 و بعد از آن هم Z4 به بازار عرضه شد. طرفداران Z4 آنقدر به این خودرو تمایل نشان دادند که بی ام و تصمیم گرفت که سری Z4 را با سه اتاق E85 ، E89 و G29 روانه بازار کند.

در ادامه هر نسل و سری را برای شما بصورت جداگانه برای شما ارائه دادیم :

Z1 : اتاق E30 : 1989 – 1991
Z3 : اتاق E36 ،E37 ، E38 : 1995 - 2002 Z8 : اتاق E52 : 2000 – 2003
Z4 : اتاق E85، E86 : 2002 - 2008
Z4 : اتاق E89 : 2009 - 2016
Z4 : اتاق G29 : 2018 - تاکنون

بی ام و Z4 در ایران :

بی ام و Z4 پلاک ملی موجود در ایران همگی اتاق E89 هستند و مدل های 2010 تا 2015 این اتاق وارد کشور شدند. هرچند اتاق های قدیمی تر بصورت پلاک منطقه آزاد در جزیره قشم و منطقه آزاد چابهار نیز تردد میکنند. حال میپردازیم به انواع موتورهای بی ام و Z4 پلاک ملی در داخل کشور عزیزمان ! موتورهایی که در ایران موجود هستند از این قرار هستند. موتور مدل های 2010 ، 2011 و 2012 که به ایران وارد شدند.
23i : پیشرانه 6 سیلندر 2.5 لیتری / 204 اسب بخار قدرت
30i : پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری / 258 اسب بخار قدرت

دو موتور 35iو 35isبه ترتیب در سال های 2010 ، 2011 ، 2012 و 2013 وارد شدند.
35i : پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو / 306 اسب بخار قدرت
35is : پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری با 335 اسب بخار قدرت که موتور 35i تنها مدلی هست که دارای لانچ اکتیو می باشد و البته قوی ترین موتور بین پیشرانه های Z4 در ایران 35iنیز میباشد.

موتورهای 20i و 28i هم در سال های 2013 ، 2014 و 2015 وارد کشور شدند.
20i : پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری / 184 اسب بخار قدرت
28i : پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری / 245 اسب بخار قدرت
که ازقضا این موتور 28i از همه موتورهای وارد شده نسبتا کارآمدتر و بهتر است و روی مدل های مختلف بی ام و از جمله 528i و 328i هم قرار دارد. تنها تفاوت این دو موتور هم فقط توان توربوی 28i هست.

بریم سراغ BMW Z4 مورد نظر ما! این مدل بی ام و هم از نوع 28i هست که کارآمدترین موتور را بین موتورهای مختلف بی ام و دارد.بچه کوسه باواریایی مورد بحث ما 2014 هست.این خودرو مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ می باشد.که میتواند 245 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت و این گشتاور از طریق یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. سازندگان بی ام و این خودرو را به نهایت سرعت 250 کیلومتر برساعت محدود کرده اند اما از شتاب نسبتا خوبی برخوردار است و میتواند ظرف مدت 5.7 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. البته بی ام و در دسترس ما کمی تقویت شده و با این حساب شتاب 0-100 آن 5.5 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز در هر 100 کیلومتر چیزی حدود 6.8 لیتر هست و نسبتا از مصرف بنزین خوبی برخوردار است.

امکانات ایمنی :

مجهز به ترمزهای دیسکی DSC - ABS – DTC – BA -CNC ، دارای دو کیسه هوا سنسور پارک ، کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ، سنسور باران ، چراغ های جلو زنون ، آینه وسط و بغل الکتروکرومیک(تیره شونده) ، کنترل کشش ، کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایر،محافظ واژگونی ، ایربگ زانویی راننده و سرنشین ، ایربگ جانبی ،

امکانات رفاهی :

صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر ، نشیمن سه تیکه با قابلیت تنظیم دستی به منظور قرارگیری مناسب پاهای راننده(در خودروهای M پکیج) ،البته گرم کن صندلی هم دارد که قابل سفارش می باشد.صندلی 8 حالته برقی ، شیفتر پشت فرمان و فرمان با کلیدهای میانبر ، چنجر تا 6 سی دی ، تهویه دوگانه ، نمایشگر 8.8 اینچی با قابلیت بسته شدن و نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، نمایشگر دارای قطب نما ، دسته دنده خلبانی با قابلیت تبدیل شدن به موس ، ترمز دستی برقی ، دارای سه حالت رانندگی : کامفورت ، اسپرت و اسپرت پلاس ؛ ورود بدون کلید ، استارت دکمه‌ای ، نویگیشن ، سیستم صوتی هارمن کاردون ، چرخش نور چراغ ها در پیچ ها ، شوینده چراغ ها !

پکیج ام :

یکی از ویژگی های خودروی مورد بررسی ما M پکیج بودن آن است ، چرا که M پاور برای سری Z ساخته نشده و فقط پکیج Mقابل سفارش است.تفاوت M پکیج با معمولی این است که رینگ های آن 19 اینچی و فنربندی آن کمی خشک تر است ، سپر جلو و عقب آن با نسخه معمولی تفاوت دارد و صندلی هایش سه تیکه و لوگویM در وسط فرمان و بصورت عریض روی رکاب قرار گرفته است.

تجربه رانندگی با Z4 مدل 2014 :

به شدت خودروی اسپرت و جذابی است ، کمی کاپوت آن کشیده است و حالت منحصر به فرد کوسه شکل به آن داده است.همین ظاهرش می باشد که طرفداران زیادی را به خودش جلب کرده است.از نمای مقابل هم جذابیت خاص خودش را دارد و در نمای عقب شما شاهد چراغ هایی هستید که بسیار بسیار خوش سلیقه طراحی شده و نماد Z4 که روی صندوق حک شده است. بعلاوه یک اگزوز دوتایی که در طرف چپ آن قرار گرفته اند. برای ورود به آن احتیاجی به هیچ کلیدی ندارید ، چون ورود و خروج آن بدون کلید است. صندلی های آن به همراه تنظیماتی که در کنار دست راننده است ، می تواند بدن شما را کامل احاطه کند و این ویژگی به شدت سرپیچ های نسبتا تند بسیار به چشم می آید. کابین جذابی با تودوزی و رنگ بندی مشکی و نارنجی جیر دارد، وسط آن کنسولی قرار گرفته که هم جای قرار دادن آرنج است ، هم جای لیوان و جای تلفن همراه تعبیه شده است. در قسمت دیگر کنسول وسط دنده خلبانی و دکمه ترمز دستی و دکمه جمع کننده سقف قرار دارد. کنسول وسط تا میانه داشبور ادامه پیدا میکند و تمام کلیدهای مورد نیاز راننده در مقابل او و در دسترس اش هست.

در مقابلتان یک فرمان با کلیدهای میانبر و آرم M میبینید و در پشت فرمان هم دو شیفتر و صفحه کیلومتر آنالوگی که وضعیت خودروی شما را به خوبی بیان کند. کمی بالاتر آفتابگیرهای کوچک و در بین آنها آینه عقب تیره شونده قرار دارد. اگه به پشت سرتان نگاه کنید یک پرده توری بین دو ستون نقره ای رنگ صندلی ها قرار دارد که به منظور هدایت جریان باد تعبیه شده است و فضای کمی که در پشت صندلی ها برای قرار دادن وسایل وجود دارد. چیزی که نظر من را جلب کرد این است که درب های بی ام و Z4 کمی طویل هستند ، داخل درب کاملا متناسب با طراحی کابین تودوزی شده است و همچنین کلیدهایی که برای راحتی هرچه بیشتر راننده در داخل آن قرار گرفته است. پشت فرمان قرار میگیریم، کمی فضای داخل خودرو برای افراد درشت اندام کوچیک است اما با تنظیم صندلی قابل جبران می باشد.روی دکمه استارت میزنیم ، صدای گوش نوازی از جلو به گوش میرسد.صدای یک پیشرانه کوچک 4 سیلندر 2 لیتری! روی دکمه باز شدن سقف که کنار دسته دنده است فشار میدهیم تا سقف کاملا باز و در جای خود در صندوق عقب قرار بگیرد. حالت رانندگی را روی وضعیت اسپرت پلاس قرار می دهیم. به سمت جاده حرکت میکنیم و خیلی سریعتر از تصور ما این خودرو شتاب میگیرد. روی این حالت کنترل کشش خودرو تقریبا غیرفعال می شود ولی از آنجایی که لاستیک پهن و بزرگی دارد ، به خوبی از پس پیچ ها برمی آیند. چرخ های پهن را کنار فنربندی اسپرت و خشک آن که قرار دهید ، ترکیبی از یک خودروی نرم و آرام در عین حال وحشی و درنده را برای شما تداعی میکند. قسمت جلوی خودرو با سرعت گرفتن کم کم بالا می آید و حالت قایقی به خود می گیرد. شتاب و هندلینگ این خودرو واقعا عالی است. ترمزها به موقع و به خوبی عمل میکنند و این به ما حس امنیت بیشتری میدهد.

البته به خاطر باز بودن سقف نمی شود بیش از حد معمول سریع رفت چون از لحاظ ایمنی شرایط خطرناکی راه بوجود می آورد ، هرچند بی ام و فکر همه جای آن را کرده است و به موقع تمام سیستم های محافظتی از راننده نگهداری میکنند. دنده اتوماتیک آن به شدت عالی کار میکند. به خاطر حالت اسپرت پلاس ، فرمان کمی سفت و پدال گاز هم حساس تر از قبل شده است ، اما هنوز سواری به شدت لذت بخشی دارد ، با این بچه کوسه باواریایی انگار آدم در حال موج سواری روی اقیانوس آرام می باشد. ناگفته نماند که رقیب این خودرو در ایران پورشه باکستر ، بنز Slk هستند که هرکدام به نوعی می توانند بی ام و Z4 را به چالش بکشند.

نقاط ضعف و قوت :

از نقاط قوت این خودرو می شود به کیفیت ساخت خوب ، سقف فلزی و موتور مستحکم و قابل اطمینان اشاره کرد. البته این خودرو نقاط ضعفی هم دارد که شامل صندوق عقب کوچک ، قیمت بالا و گران بودن ، رینگ های شکننده و ضعیف آن می باشد. همین ضعیف بودن و شکننده بودن رینگ ها(مخصوصا برای مدل های 2013 به بعد ) به شدت برای مالکان در ایران دردسر ایجاد کرده است. چرا که رینگ های روی این خودرو با افتادن داخل دست اندازهای جاده های کشور، دچار شکستگی رینگ می شوند و بعد از چند بار تعمیر ، کارایی خودشان را کاملا از دست می دهند.

سپاس از همراهی شما تا پایان این مقاله ؛ نظرات و پیشنهادات و انتقادات خودتان را برای ما از طریق کامنت برای ما بفرستید.

در آخر تشکر میکنیم از مالک محترم بی ام و Z4 جناب آقای نیما عباسی | عکاس : فرید عابدی

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

کاش فیلم از شتاب گیریش و زمانش میزاشتید

[…] تست و بررسی بی ام و Z4 در ایران! برای خواندن کلیک کنید 1 اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر […]

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *