تست و بررسی بنز CLA 200 مدل 2015 در ایران

تست و بررسی بنز CLA 200 مدل 2015 در ایران
بنز CLA 200 الهه ی زیبایی کمپانی مرسدس بنز!

با سلام و درود بی پایان خدمت تمام علاقه مندان به حوزه خودرو در سراسر کشور! در این مقاله ما قصد داریم که شما را با یکی دیگر از زیبایی های جهان خودرو آشنا کنیم. یکی از الهه های زیبایی که هرکسی آرزوی داشتن آن را دارد. این بار تیم تست و بررسی آی آر لوکس کارز به سراغ مرسدس بنز AMG CLA200 رفته است. اگر مایلید که اطلاعات جالبی از این خودرو را ببینید حتما تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه ورود CLA به جهان خودروها 

کلاس CLA جزء خودروهای کامپکت لوکس شرکت بنز به حساب می آید که از سال 2013 در خط تولید قرار گرفته است. این کلاس اولین کلاس خودروهای دیفرانسیل جلو در شرکت بنز است( البته بنز CLA45 از همان ابتدا چهارچرخ محرک بوده است ). نسل اول CLA آنقدر برای علاقه مندان خودرویی جذاب بود که همان سال اول عرضه در دنیا به فروش 100 هزار دستگاه رسید.

بنز CLA 200
چرا CLA ؟

حروف CL به این معنی است که این خودرو یک کوپه 4 درب است و حرف A هم به این معنی است که این خودرو در دسته خودروهای A قرار می گیرد. البته محدوده CLA بالاتر از کلاس A و در سطح کلاس C است.

CLA مورد بررسی ما 

 بنز CLA که در اختیار تیم تست و بررسی آی آر لوکس کارز قرار گرفته است بنز CLA 200 مدل 2015 است که به پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری(توربو + اینترکولر) با قدرت 154 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر مجهز است. این بنز زیبا قدرت و گشتاور تولید شده را با استفاده از یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته به چرخ های جلو منتقل می کند. نهایت سرعت بنز CLA 200 مورد بررسی تیم آی آر لوکس به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است و شتاب 0-100 آن نیز 7.9 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی این بنز در هر 100 کیلومتر فقط 5.7 لیتر است.

بنز CLA 200
امکانات رفاهی – سرگرمی بنز CLA 200

تهویه مطبوع، سانروف پانورامیک ، رادیو ماهواره ا ، سیستم ناوبری، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی و حافظه، حافظه آینه عقب، سنسور باران، پدال تعویض دنده پشت فرمان، کلیدهای میانبر روی فرمان، گرم کن صندلی راننده و سرنشین جلو، ورود و استارت بدون کلید، چراغ شور

امکانات ایمنی بنز CLA 200

کروز کنترل، سنسور پارک، کنترل پایداری، ترمزهای ABS فرمان برقی حساس به سرعت، دوربین دید عقب، پارک اتومات،هشدار باد تایر، 9 ایربگ شامل ( ایربگ راننده و سرنشین، پرده ای و جانبی)، تشخیص خواب آلودگی، سیستم ترمز خودکار

بنز CLA 200
تجربه رانندگی مرسدس بنز CLA 200

خیلی سپاسگزارم که نتیجه تست و بررسی تیم آی آر لوکس کار را مشاهده میکنید. در مقابل ما یک کوپه چهار درب ، جذاب ، کوچک و خوش چهره بنز قرار دارد که هرکسی آرزوی داشتن آن را دارد. نمای جلوی آن به شدت شبیه مدل E کلاس است. همانطور جذاب ، همانطور خشن و همان طور خوش نما! ظاهری مطلوب با اون لوگوی بزرگ بنز در وسط جلوپنجره و چراغ های بسیار هماهنگ با سپر و جلوپنجره و بخشی از کاپوت که نشان از هنر طراحان مرسدس بنز دارد. در نمای بغل شما شاهد همان حالت تخم مرغی شکلی هستین که باید منتظرش باشید.

یکی از نکاتی که باعث جذابیت این کوپه شده است عدم وجود قاب برای پنجره های خودروست. به نمای پشت خودرو که میرسیم تازه می فهمیم که بنز چه شاهکاری خلق کرده است. چراغ های فوق العاده زیبا که نظیرش را هیچ کجای نمی شود دید، حداقل طراحی این چراغ برای سال 2015 آنقدر برای مشتریان جذاب بود که دیگر به هیچ خودرویی جز بنز CLA 200 فکر نکنند.البته به این نکته هم باید اشاره کرد که نمای عقب CLA بسیار شبیه به نمای عقب CLS است و از نظر تیم تست و بررسی آی آر لوکس کار ، CLA درحقیقت یک عدد بچه CLS است.

حالا وقت آن رسیده که در خودرو بنشینیم. قبل از اینکه داخل خودرو را برای شما شرح دهیم به این نکته اشاره کنم که هروقت اسم بنز می آید تصور همه سمت خودرویی عریض و طویل و خیلی جادار می رود اما این خودرو در دسته خودروهای A کلاس قرار گرفته است و انتظار یک خودروی خیلی بزرگ با یک کابین خیلی لوکس را نباید داشت. البته که بنز CLA 200 در دسته خودروهای کوچکِ لوکس قرار میگیرد و در رقابت بی نظیر است اما بی رقیب هم نیست.

جالب است بدانید طبق تحقیقات ما بعد از تولید بنز CLA 200 سه بار به دلیل مشکلات فنی همچون ؛ کیسه هوا ، سیم کشی موتور و میل بادامک فراخوان شد. با این حال اسم معتبر و بزرگی همانند مرسدس بنز پشت سر این خودرو قرار گرفته است که دل آدم را قرص می کند. از دیگر ویژگی های خاص این خودرو سطح ایمنی 5 ستاره آن است که با وجود هشدار ضد خواب آلودگی و هشدار برخورد از جلو و ترمز خودکار بیش از پیش نشان داده است که فرزند خلفی برای بنز است.

حال به داخل خودرو بنز CLA 200 میرویم ، ورود بدون کلید اولین نکته مثبت است. در داخل خودرو که می نشینید یک مانیتور کوچک 7 اینچی در مقابل شما خودنمایی می کند که خیلی هم جذاب نیست. با این حال فرمان 3 پره یک داشبورد هماهنگ با کنسول میانی و البته دریچه های زیبای تهویه بسیار حس خوشایندی به شما می دهد. سوئیچ را باز میکنیم و در مقابل ما یک صفحه کیلومتر خلوت ، با تک رنگ روشن می شود.پشت فرمان هم یک پدال تعویض دنده وجود دارد که راننده بدون اینکه دستش را از روی فرمان بگیرد بتواند دنده را کم یا زیاد کند ( در حالت دستی ).

در سمت چپ راننده علاوه بر کلیدهای بالابر شیشه ، کلیدهای تنظیم صندلی راننده هم وجود دارد که به راحتی می تواند در 6 جهت آن را تنظیم کند ، همچنین در کنار این کلید ها ،3 کلید حافظه تنظیمات صندلی هم برای 3 حالت مشخص وجود دارد.در کنسول میانی خبری از دسته دنده نیست. به جاش از یک کلید چرخان برای تعویض حالت رانندگی استفاده می شود.فضای جلو هم برای سرنشینان عالی است اما فضای عقب آن کمی کوچک و تنگ است که مناسب افراد قدبلند و درشت اندام نیست. حالا نوبت استارت و حرکت مرسدس بنز CLA 200 است.

استارت را که میزنیم صدای ملایم و مطلوب یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری به گوش می رسد. دنده را در حالت درایو قرار می دهیم ، پدال گاز را که فشار می دهید ، هیولای کوچک درون این بنز CLA 200 کوپه کوچک فعال می شود و خیلی زود شما را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میبرد. اما انتظار شتاب خیلی خیلی عالی در حد بنز اس ال اس را نباید داشته باشید. با توجه به موتور و وزن 1500 کیلوگرمی که دارد شتاب مناسبی است.تست شتابی که در بررسی بنز CLA 200 گرفتیم ؛ حدود 8.3 ثانیه طول کشید تا خودرو از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

خیلی جالب است بدانید این خودرو به قدری زیبا طراحی شده است که از علاوه بر جذابیت ظاهری از هندلینگ و فرمان پذیری و البته سیستم ترمز بسیار عالی برخوردار است. سر هر پیچ به خوبی عمل کرده و البته به هنگام ترمزگیری هم درجه یک بوده است.موتور این خودرو نسبتا کم سرو صداست و در سرعت های بالاتر صدای زوزه کمی از زیر کاپوت به گوش می رسد ، البته که کم سروصدا بودنش هم به خاطر حجم پایین و تعداد سیلندرهای کم آن است. همین مسئله باعث کاهش مصرف سوخت بنز CLA 200 شده است.

جالب است بدانید که این بنز CLA 200 در خارج از ایران ،یک خودروی لوکس ارزان قیمت تلقی می شود و به شدت علاقه مندان خاص خود را دارد. شما با این بنز ، خودرویی دارید که همه مجذوب زیبایی اش ، استقامت و کارایی اش ، ایمنی بالایش ، امکانات فوق العاده اش هستند.

با تشکر از مالک محترم خودرو آقای یاشار ضیااللهی | عکاس : فرید عابدی

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *