با ویژگی مازراتی های داخل ایران بیشتر آشنا بشید!

با ویژگی مازراتی های داخل ایران بیشتر آشنا بشید!
مازراتی های داخل ایران

سلام خدمت تمام علاقه مندان به حوزه خودرو، به وبسایت آی آر لوکس کارز خوش آمدید! این بار به سراغ ویژگی های انواع مازراتی در کشور عزیزمان ایران رفتیم، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مازراتی یک برند لوکس در کشور ایتالیاست که زیرمجموعه شرکت فیات حساب میشود و به همین دلیل بعضی از قسمت های آن از جمله موتورش با فراری یکی است ، چرا که شرکت فراری هم تا سال ها قبل زیرمجموعه شرکت فیات بود. همچنین درگذشته مازراتی و فراری به خاطر ویژگی هایی که داشتند بخش لوکس ، شرکت فیات را تشکیل می دانند. البته مازراتی در خارج از ایران در رده لوکس های میان رده به حساب می آید و خودروهایی نظیر رولزرویس و بنتلی سرآمد تمام لوکس های جهان هستند اما در ایران ماجرا فرق می کند.

به هر حال اولین مازراتی که در ایران بعد ازانقلاب دیده شد ، مازراتی گرن توریسمو بود.خودرویی که در اوایل ورودش به کشور در سال 2011 بسیار مورد توجه قرار گرفت. این مدل شبیه گرن کبریوست که در ادامه به آن پرداخته ایم و تنها تفاوتشان با هم سقف آنهاست که در نمونه گرن توریسمو سقف باز نمی شود.

مازراتی گرن توریسمو

به هر حال اولین مازراتی که در ایران بعد ازانقلاب دیده شد ، مازراتی گرن توریسمو بود.خودرویی که در اوایل ورودش به کشور در سال 2011 بسیار مورد توجه قرار گرفت. این مدل شبیه گرن کبریوست که در ادامه به آن پرداخته ایم و تنها تفاوتشان با هم سقف آنهاست که در نمونه گرن توریسمو سقف باز نمی شود.

البته گرن توریسمو اولین بار در سال 2007 رونمایی شد و از پلتفرمی مشترکی با مازراتی کواتروپورته بهره میبرد و اشتراکات فنی با فراری GTB599 و فراری 612 اسکالیتی دارد.در ایران نسخه های استاندارد و و MC S گرن توریسمو وجود دارد. مدل استاندارد از موتور 8 سیلندر 4.2 لیتری با قدرت 405 اسب بخار و 460 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد اما گرن توریسمو S از یک قلب تپنده 8 سیلندر 4.7 لیتری استفاده می کند که 440 اسب بخار قدرت و 490 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.و هردو نسخه از یک جعبه دنده 6 سرعته اتومات بهره میبرند

البته این نکته را هم باید اشاره کنیم که تمام مازراتی های ایران اعم از گرن توریسمو ،کواتروپورته و گرن کبریو از یک جعبه دنده 6 سرعته اتومات ZF استفاده می کنند. همگی آن ها دیفرانسیل عقب هستند و تنوع پیشرانه آنها 3 موتور است. نسخه MC از دو نسخه دیگر فول آپشن تر و از نظر آیرودینامیکی هم بهتر طراحی شده است.

مازراتی گرن کابریو

حالا به سراغ گرن کبریو می رویم. اولین مازراتی که در ایران خیلی به چشم می آید مدل گرن کبریو است. کلا گرن کبریو مدل روباز یا سقف جمع شونده مازراتی هستند که سه نسخه استاندارد و S دارد که فقط دو نسخه در کشور ما موجود است. موتور تمامی گرن کبریوها پیشرانه 8 سیلندر 4.7 لیتری است که میتواند 440 تا 450 اسب بخار قدرت و490 تا 510 نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته در ایران نسخه MC واقعی وجود ندارد و صرفا کیت بدنه شبیه به MC است که در کشور تردد می کند. کلا هم فقط به تعداد انگشتان یک دست مازراتی گرن توریسمو MC در کشور موجود است.

ویژگی مشترک گرن توریسمو و گرن کابریو این است که هردو کوپه دو در با چهار صندلی هستند. طراحی چهره و امکانات و قلب تپنده هردو یکی است. طراح گرن توریسمو و گرن کبریو ، کسی نیست جزء جیسون کاستریوتا طراح پر آوازه شرکت پینین فارینا !

مازراتی کواتروپورته

 و اما مازراتی کواتروپورته ، سومین مدل مازراتی موجود در کشور است که البته این سدان جذاب برخلاف دو برادر دیگرش چهاردرب و سقف آن باز نمی شود و یکی از قدیمی ترین مدل های مازراتی هم هست که از سال 1963 تاکنون در حال تولید است.ولی فقط نسل پنجم و ششم این خودرو یعنی مدل های 2011 تا 2014 آن در کشور موجود هستند. وضعیت امکانات رفاهی مازراتی کواتروپورته نسل پنجم نسبت به گرن توریسمو و کبریو بهتر است و خیلی ها معتقدند که هنوزم این مازراتی در ایران مناسب تر است.

پیشرانه کواتروپورته 8 سیلندر 4.2 لیتری با توان 400 اسب بخار ولی تیپ های S و GTS دارای پیشرانه 8 سیلندر 4.7 لیتری هستند که به ترتیب 430 و 440 اسب بخار قدرت تولید می کنند. نسخه GTS از همه نسخه های که وارد کشور شده فول آپشن تر است. برای مثال ورود و استارت بدون کلید ، تهویه مطبوع اتومات 4گانه با سنسور کیفیت هوا و رطوبت ، سیستم صوتی BOSE ، تنظیم برقی صندلی راننده در 14 حالت ، گرم کن و سردکن صندلی ، ماساژور و حافظه ، سانروف ، چراغ شور و چرخش چراغ سر پیچ ، سنسور پارک ، سنسور باران ،کروزکنترل هوشمند ، پرده برقی و آپشن های زیادی را در اختیار راننده می گذارد. اما نسل ششم کوآتروپورته که در سال 2013 رونمایی شد و نمونه های 2014 آن در ایران موجود است به کلی نسبت به نسل قبلی عوض شد. هم از نظر چهره هم از نظر فنی!

مازراتی کواتروپورته

کوآتروپورته S که تنها نسخه 8 دنده اتوماتیک در ایران است و با نسخه های قبلی که همگی 6 دنده اتوماتیک بودند فرق دارد. حتی پیشرانه آن یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری با توان 410 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور است.حتی نکته جالب اینجاست که مصرف سوخت همه نسخه های قبلی مازراتی که اشاره کردیم حدود 13-14 لیتر در هر 100 کیلومتر است اما این یکی حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر. با این حال خیلی ها به کابین قدیمی و بدون آپشن مازراتی ها در ایران ایراد میگیرند که مازراتی کواتروپورته S مدل 2014 هم از این قاعده مستثنی نیست.با این حال تمام آپشن هایی که نسخه کوآتروپورته GTS را داشت این نسخه هم دارد. در آخر برای معرفی نسخه 2014 باید بگوییم که با یک پیشرانه دیگر هم به کشور وارد شد که موتور 8 سیلندر 4.7 لیتری با قدرت 434 اسب بخار و گشتاور 490 نیوتن متر است.

کلام آخر

مازراتی خودروی اشرافی است ، هرکسی که میخواهد مازراتی داشته باشد باید بداند که هزینه های تعمیر و نگهداری آن نیز اشرافی است. مازراتی های داخل ایران تقریبا از دور خارج شده اند اما با این حال به خاطر ممنوعیت واردات جز خانواده های خودروهای فوق لوکس و لاکچری محسوب می شوند. در ایران جز این مازراتی هایی که اشاره کردیم چند عدد مازراتی گیبلی (با پلاک منطقه آزاد و تعدادی هم با پلاک ملی مدل 2015 )و مازراتی برند فندی (همان گرن کبریوست که در بدنه آنها طلا استفاده شده و چرم آن بسیار با کیفیت است و یک همکاری خاص بین مازراتی و برند پوشاک فندی است. در ادامه باید گفت که تعداد محدود 50 عدد از مازراتی فندی در دنیا تولید شد که شماره یک آن در ایران است. موتور این مازراتی همان 8 سیلندر 4.7 لیتری معروف است) هم وجود دارد که از حوصله شما خوانندگان خارج است تا در موردشان توضیح دهیم. نکته قابل
تامل این است که دارندگان مازراتی از نبود خدمات و پشتیبانی کامل در ایران همیشه نالان هستند و اگر تمام سرمایه یک نفر یک مازراتی باشد ، به هر دلیلی برای خودروی اتفاقی بیوفتد علنا کاری از پیش نمیتواند ببرد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *